Sv: Pension
Nu vill jag inte ha någon politisk debatt av det här, det är inte alls min avsikt men man kan alltid föra ett resonemang och fundera.....
Som någon nämnde tidigare så har var o en själv arbetat ihop det allra mesta av pensionen. Hur mycket man sedan får brutto/netto, får tyvärr inte denna person bestämma utan det är omständigheterna, vilken regering som sitter och vad pengarna har fördelats till under tiden fram till pension, tidigare överenskommelser, konjunkturen och hur många som är i arbete osv osv. Sen reglerar ju en regering som bekant även nettot efter behag. Man ger med ena handen och tar med den andra (fördelningspolitik).
Statens finanser regleras genom skatteuttaget. Det skall ju gå ihop i statskassan, eller hur. Det är väldigt lite som den enskilde själv kan bestämma över det faktiska utfallet (i alla fall i det korta perspektivet, dvs inom mandatperioden).
Jag tycker personligen det är upp till var o en att bestämma hur man kan förvalta dessa egna pengar som blir kvar. Vill man leva sparsamt eller leva livets glada dagar (om det nu finns detta utrymme), här i Sverige eller på någon annan plats på jordklotet är upp till envar att bestämma. Livssituationen kan också se väldigt olika ut.
Bara för att jag lever o bor i ett land som är "skatteparadis" så gör ju inte jag något fel även om jag är invandrad. Är jag osolidarisk med den inhemska befolkningen då? Jag följer reglerna för det landet eller hur? Det man kan tycka på är kanske att den regeringen bestämmer om fördelar för en invandrande befolkning framför dom som redan bor där. Beslutet kanske också avspeglar i vilken ekonomisk situation landet befinner sig i. Finns det en demokrati så regleras detta väl per automatik även om det kan ta sin tid....
Pension
Enl. Wikipedia förklaras ordet pension såhär:
Pension kallas ersättning från
arbetsgivare,
försäkringsbolag eller
fond till den som permanent förlorat en inkomst. Ofta avses
ålderspension.
Ålderspension kallas den
pension man får när man lämnar
arbetslivet på grund av att man uppnått
pensionsåldern. Ålderspension kan finansieras av
staten genom skatter, av
arbetsgivare och genom eget
pensionssparande. Pension kan ses som uppskjuten lön och
ålderspensionssystem innehåller ofta ett
försäkringsmoment. Till exempel genom att betalas ut livet ut även om man lever längre än genomsnittet, eller genom att betalas ut till
efterlevande vid dödsfall.
Vad är pensionsålder (Sverige)?
Pensionsåldern, eller den ålder då man enligt avtal kan börja ta ut
pension, varierar beroende på pensionsavtal. Pensionsåldern för allmän pension är mellan 61 och 67 år. Garantipension kan man få tidigast från 65 års ålder,
tjänstepension och
privat pension kan man börja ta ut tidigast från 55 års ålder.
Ja, man kan fundera mycket över "pension" och det ger säkert nya infallsvinklar i detta forum.