• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PbII över 3,5t utomlands

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: PbII över 3,5t utomlands

Någon som vet vad som gäller i Kroatien med PB II på 3.850 kg och svenskt B körkort taget före juli -96. I EU är ju frågan solklar så också i Norge men Kroatien ligger utanför EU så vad gäller där? Har de också anslutit sig liksom Norge till EUs regelverk.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: PbII över 3,5t utomlands

Hej Lasse,
jag förstår att du försöker komma åt ett problem, som du ser det, genom att måla med den breda penseln. Det är nog svårt att vara alltför generell och dra alla över samma kam. Två saker är viktiga i sammanhanget, tycker jag och det är kompetens och omdöme. Jag skulle aldrig sätta mig som chaufför i en buss, tyngre lastbil eller tradare utan att först försäkra mig om att jag rätt kunskaper och färdigheter.

Då det gäller att köra eget fordon med en vikt över 3,5 ton så har jag, i likhet med många andra (tror jag), lagt ner åtskilliga timmar på att träna att hantera husbilen i så många tänkbara och otänkbara situationer som möjligt. Jag känner att kan kan behärska husbilen och är klart medveten om både vikten och bromsförmågan. Detta var det allra första som jag tog tag i efter att ha kört tung motorcykel i flera år och vet hur och på vilket sätt dessa delar kan påverka min körning.

Du svarade inte på min fråga om kompetenser, jag vill fortfarande gärna veta vilka kompenser jag eventuellt saknar och som jag måste kompettera med.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: PbII över 3,5t utomlands

Pålle kan du da forklare hvorfor en bekjent av meg som kjørte en lastebil under 7,5 tonn med norsk førerkort i 1995 ble bøtlagt i Sverige fordi han ikke hadde lastebil i sitt førerkort, bare det gamle grønne norske med bil under 7,5 tonn.

Jeg ble selv advart mot å kjøre i Sverige den tiden jeg kjørte min Chevy G30 (4 tonn) van. Dette fordi bilen hadde lastebil registrering på samme måte som husbiler i Norge frem til 2002. Samtidig var det ingen problemer for meg i tyskland - de godtok det norske førerkortet (sjekket med tysk trafikkpolis).

Tyskland som Norge har hele tiden holdt seg til vekten på kjøretøy ikke typen annet enn for buss.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: PbII över 3,5t utomlands

Hej Lasse,
jag förstår att du försöker komma åt ett problem, som du ser det, genom att måla med den breda penseln. Det är nog svårt att vara alltför generell och dra alla över samma kam. Två saker är viktiga i sammanhanget, tycker jag och det är kompetens och omdöme. Jag skulle aldrig sätta mig som chaufför i en buss, tyngre lastbil eller tradare utan att först försäkra mig om att jag rätt kunskaper och färdigheter.

Då det gäller att köra eget fordon med en vikt över 3,5 ton så har jag, i likhet med många andra (tror jag), lagt ner åtskilliga timmar med att träna att hantera husbilen i så många tänkbara och otänkbara situationer som möjligt. Jag känner att kan kan behärska husbilen och är klart medveten om både vikten och bromsförmågan. Detta var det allra första som jag tog tag i efter att ha kört tung motorcykel i flera år och vet hur och på vilket sätt dessa delar kan påverka min körning.

Du svarade inte på min fråga om kompetenser, jag vill fortfarande gärna veta vilka kompenser jag eventuellt saknar och som jag måste kompettera med.
V-backen :wink:
Hej igen V-backen!
Håller fullständigt med dig vad gäller kompetens och omdöme. Betvivlar inte heller ditt omdöme och tror faktiskt att de flesta husbilsförare har ett bra omdöme, oavsett om de kör tyngre eller lättare husbilar.
Jag tror inte du personligen saknar kompetenserna som krävs för att framföra ditt fordon, i och med att du lagt ner mycket tid på träning (men de som inte gör det??). Därmed har du själv också besvarat frågan, vilka kompetenser som är viktiga. Som du skriver, vikten och bromsförmågan är viktigt att känna till. Jag skulle vilja tillägga kunskap om hur husbilen med sin tyngd och höga tyngdpunkt uppför sig i olika krissituationer, t ex vid snabba undanmanövrar, för inte tusan uppför de sig som "vanlig" personbil.
Därför tror jag fortfarande att det är en viss skillnad att framföra en "vanlig" personbil och en "personbil" på 8 ton, och jag är fortfarande naiv nog att tro att en utbildning i att köra tyngre fordon, rent generellt, gör en till en säkrare förare av dessa. Det sista givetvis om utbildningen är bra.;)

Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: PbII över 3,5t utomlands

Det är också en jätteskillnad att framföra en 3,5 tons husbil och vanlig personbil. Bredd, höjd, längd, tyngdpunkt osv. Allt är olika...

Sen on husbilen väger 3,5 eller 5 ton, tror jag inte påverkar saken något. Många gånger positivt, då den tyngre har kraftigare fjädrar, kanske även bättre bromsar osv. Att köra en ombyggd buss är nog en annan sak, med de är inte många...

hälsn
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tagen i Norge med pbII?

Jag tror att vi med lite tyngre husbil och B-körkort som åker i "lastbilsfart" är
betydligt mindre farliga ekipage, än de 24-meterskolosserna med upp till 50
tons totalvikt som flåsar oss i nacken om vi skulle råka åka långsammare än
deras fartspärr.
Omdömet sitter tyvärr inte i behörigheten.

Jag förstår precis vad du menar, Peter! Den här föraren hade väldigt bråttom! Jag är ingen väglus men jag kör lagligt!

l b.jpg
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: PbII över 3,5t utomlands

Det är också en jätteskillnad att framföra en 3,5 tons husbil och vanlig personbil. Bredd, höjd, längd, tyngdpunkt osv. Allt är olika...

Sen on husbilen väger 3,5 eller 5 ton, tror jag inte påverkar saken något. Många gånger positivt, då den tyngre har kraftigare fjädrar, kanske även bättre bromsar osv. Att köra en ombyggd buss är nog en annan sak, med de är inte många...

hälsn
jyrki
Jo, så är det naturligtvis! Ju större och tyngre bil, desto mer kräver det av sin förare. Men någonstans måste ju gränsen sättas.

Lasse
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: PbII över 3,5t utomlands

Helt rätt! Och i Sverige har man valt att alla med B körkort tagna före 960701 får köra hur tunga personbilar som helst! Kanske dax att acceptera det? :wink:
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: PbII över 3,5t utomlands

Låt oss säga att jag respekterar det, precis som jag måste respektera övriga Sveriges rikes lagar, även om jag anser vissa vara tokiga. Det hindrar dock inte att jag har synpunkter.
Fast lite ologisk får du väl medge att du är, då du ger mig rätt att en viktgräns måste sättas, och i nästa andetag är den gränsen "hur tunga personbilar som helst"?
Hur som helst, ha det bra, hur tung bil du än har!;)

Lasse
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: PbII över 3,5t utomlands

Kör man med B-kort så räcker det med syn på ett öga med synskärpa 0,6 då ser man skyltarna när du passerar vid sidan av eller under eller 0,5 om du ser på båda ögonen, ännu sämre synskärpa. Detta gäller vid ansökan om körkortstillstånd.
Vid uttag och förnyelse av C-kort krävs läkarundersökning och synkontroll, syn på båda ögonen 0,8 på det bästa och 0,5 på det sämsta ögat. Vid förnyelse av B-kort krävs ingenting.
Det innebär att man kan köra en stor buss enl. PB2 regeln med dålig syn på ett öga och en svart lapp över det andra ögat.
Åke
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: PbII över 3,5t utomlands

Gör vi inte det här större än det egentligen är?

Tror att de flesta som kör bil såväl PB som PB II har god syn och en synförsämring kan komma fort så kontroller är ingen garanti.

Alkohol och trötthet är betydligt större riskfaktorer.

Vad jag kan se i annonser så är de flesta PB II uppvägda från 3.500 kg till 3.850 kg. Detta (350 kg) kan inte heller vara en avgörande riskfaktor eller??
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: PbII över 3,5t utomlands

Kalle
Ville illustrera att kraven utomlands på synskärpa för förare av större husbilar >3.5ton är högre i och med kravet på C-kort för fordonsvikten. Dom flesta som kör husbil har god syn och koll på sin hälsa och kör bil bra men ej uppdaterad syn kan vara orsak till många olyckor, sånt framkommer ju inte efter en dödsolycka, däremot alkohol går ju att mäta. Alkohol och trötthet är ju kända faktorer som bidragande olycksorsak oavsett vilken förarbehörighet man har.
Åke
 
Toppen