• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PB II respektive LB reg husbil?

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.441
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Vad är skillnaden och vilka för och nackdelar finns det och går det registrera ett hemmabygge i vilken klass man vill eller hur funkar det?
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: PB II respektive LB reg husbil?

Om det är tung lastbil så försäkrar folksam inte bilen,
+ du får en begränsad hastighet på tunglastbil,
jag vet inte om det är en fördel eller nackdel,

en fördel med lastbil är att det är mindre krav på registrerings besiktningen,

Jocko:mcride:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.949
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: PB II respektive LB reg husbil?

Skatten skiljer.
Vi typade om vår förra året från tung Lb till PB2,
Skatten mer än dubblades från 2400/år till 5079/år. :(

Dock blev det inga skillnader i försäkringen (länsförsäkringar)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.840
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: PB II respektive LB reg husbil?

Enligt vad jag förstått går det inte längre att registrera en husbil som LB, den blir automatiskt PB2.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.637
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: PB II respektive LB reg husbil?

Sedan 1/5 2006, då nuvarande skattesystem infördes, skall alla husbilar registreras som personbil. Samtidigt infördes den speciella skatteklassen "Pb2".

(Vissa misstag gjordes av vissa bilprovningsstationer under de första månaderna med de nya reglerna, vilket gjorde att enstaka privatimporterade husbilar registrerades som lastbilar.)
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.441
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: PB II respektive LB reg husbil?

PB II är det en husbil över 3,5 ton eller har jag missuppfattat det?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: PB II respektive LB reg husbil?

Hej, nej även lättare husbilar blir PB2.
Men sedan berörs en hel del andra faktorer på om man har en vikt över eller under 3500kg.
Bl. a. hur länge du haft körkortet för att få köra en PB2 över 3500kg. m.m.
Med nytaget körkort måste ändå bilen väga under 3500kg.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.441
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: PB II respektive LB reg husbil?

Tack! Nu är jag lite klokare på vad som gäller.
Jag bygger ju på en bil som väger under 3500 kg och jag har alla bokstäverna på körkortet så det är inga problem :)
 
F

F.d. 20714

Guest
Sv: PB II respektive LB reg husbil?

Är det skillnad i skatt på pb2 och lätt lastbil?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: PB II respektive LB reg husbil?

Vår bil (3,5 t) f.d. LB, besiktigades och vägdes igår. En time senare kunde jag läsa på Trafikstyrelsens hemsida "uppgifter om annat fordon" om att vår bil blev:
  • PB II,
  • karosserikod: campingbil (SA)
  • Samma skatt som tidigare (när den var LB med karosserikod (BB)

Försäkringen steg däremot ca 1 700:- (5 500:), men jag tror att vi ska byta till billigare och med bättre villkor...

Hoppas du fick konkret svar på din fråga som bygger på dagsfärsk fakta gällande en plåtis på 3,5 t, besiktigad & vägd igår i Skövde : )
 

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021
Sv: PB II respektive LB reg husbil?

Såg att Falk Assistans för husbil inte gäller husbil som är registrerad som lätt lastbil.
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: PB II respektive LB reg husbil?

Vart såg du att inte falks inte hjälper lätt lastbil husbil vi har inte hört eller sett detta i våra vilkor, tack sam för svar så att man vet vad som gäller.Valle
 

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021
Sv: PB II respektive LB reg husbil?

Det står i deras villkor på nätet. Kanske gamla villkor men det stod i förrgår.
 

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021
Sv: PB II respektive LB reg husbil?

file:///C:/Users/ONOFF/Downloads/Falck_Euro_Assist_F%C3%B6rs%C3%A4kringsvillkor_2015-03-11_v.15.pdf

paragraf 2.10
 

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021
Sv: PB II respektive LB reg husbil?

file:///C:/Users/ONOFF/Downloads/Falck_Euro_Assist_F%C3%B6rs%C3%A4kringsvillkor_2015-03-11_v.15.pdf

paragraf 2.10

Vet inte hur de kollar upp detta men det går att beställa försäkringen på nätet. Problemet kommer väl inte förrän skada inträffar och skall ersättas. Kan ju vara värt att få svart på vitt innan. :wink:
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: PB II respektive LB reg husbil?

Det var konstiga motfrågor om varför bilen var lätt lb reg och det var inte deras problem, detta svar och inte en senare fråga om ett intyg om att försäkringen inte skulle besvaras förrän kanske senast 28Juli så tyckte vi att vi var strandsatta om det ev hände något.Nu med papper på att det gäller som vanligt så är vi lugna igen.Det var kundtjänst som inte hadde rätta kunskapen tror jag.Det är alltid bättre att lyfta alla problem innan något händer.Valle
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: PB II respektive LB reg husbil?

Då jag inredde min Iveco 35.10 på 90-talet misslyckades jag totalt att hålla vikten inom 3,5 ton. Då jag reg.besiktade den fick jag beskedet att tjänstevikten var lika med totalvikten. Det var inte utan vidare möjligt att reg. den med högre vikt. Ragnarssons Motor i Motala kontaktade Iveco och fick beskedet att deras modell 45.10 var likadan förutom att det behövdes ett till fjäderblad. Har för mig att det krävdes ytterligare någon modifiering.

Fick höra att det var tur att jag byggde på en bil som var konstruerad för högre vikt. Annars hade jag varit tvungen att byta ut det rejäla virket mot sådana veka saker som fabriksinredda bilar hade. Numera tycks det gå bra att regga upp och lasta på.

Jag har den försäkrad i Folksam. Det har inte varit något problem. Den väger över 4 ton nu. Jag fick lov att ta C-kort också.
:mcride:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: PB II respektive LB reg husbil?

Är det skillnad i skatt på pb2 och lätt lastbil?

Min hb väger endast 2700kg, och jag gottade länge mig för den låga skatten. Men för någon år sedan fördubblades den pga. att skatten blev koldioxid baserad, dvs. utsläppen avgjorde. Lite konstigt då det är en husbil från 1985 och på den tiden var ingen intresserad av att mäta sådant, dessutom sitter det nu en annan, mycket renare motor i bilen. Är det någon som har orkat läsa genom alla paragrafer om beskattning av husbilar?
 
Toppen