• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

passagerastolen

F

F.d. 13334

Guest
Hej på er HBK, Vi har en Fiat Ducato 04 där vår passargerarstol är onödigt hög,förra ägaren hade snickrat en pall att ha fötterna på, fast min fru är 174cm lång når hon inte golvet där av pallen, även sikten blir lidande av den höga stolen.Vad jag kan se är det orginal från fabriken.Detta problem måste många av oss ha,min fråga är har någon här på klubben någon lösning på hur man kan sänka stolen mvh jolly.:swoon:
 

Mrpingu1

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Västerås
HBK-Nr
8533
Medlemskap
2023
Sv: passagerastolen

Jag har också en Dukato -04, hade samma problem.
Lösningen var enkel, köpte en sänknigssats till vridplatan, så stolen sänktes med 4cm. Satsen finns i Kama katalogen
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: passagerastolen

En sak till att tänka på är förhållandet till bordet, om stolen
är snurrbar.
I vår -06.a är passagerar stolen bra i förhållande till bordet
medan förarstolen känns för låg. Så med sänkning av pass.stolen
så kommer den också kännas för låg.
Så vad väljer man ?
// Janne
 
F

F.d. 13334

Guest
Sv: passagerastolen

väldigt tacksam för ert svar mvh jolly:twitcy:
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: passagerastolen

Jannemickel!
Du funderar på "pest eller kolera"; hög eller låg stol.
Mitt tips; Sätt in elmanövrerade SAAB-stolar - då kan du enkelt justera även höjden när du svänger runt stolen. Ganska liten kostnad för god effekt och därtill marknadens kanske bäst ergonomiskt formade stolar.
Komplettera med extra armstöd för toppkomfort.
Lycka till
 

Micke C

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
4290
Medlemskap
2021
Sv: passagerastolen

Hej, har precis sänkt min förarstol 45 mm, ganska enkelt, tar bara 1,5-2 timmar.
1 Plocka ut hela stolen med snurrplatta, demontera själva stolen från underredet.
2 Ställ hela underredet på ett plant underlag och ritsa med ett höjdritsmått ( Höjdritsmått 0-300 mm Primat - Höjdritsmått 0-300 mm med avläsning 0,02 mm. Låsning med ställskruv och fininställning. I ) den övre och undre kaplinjen.
3 Kapa bort de sneda plåtbitarna med vinkelslip.
4 Ta två 40 x 3 mm plattjärn och svetsa fast horisontellt på den undre halvan längs kapsnittet.
5 Ställ på ovandelen och svetsa fast den.
6 Måla och återmontera.

Går nog att göra en totalsänkning på dom här Fiatstolarna på upp mot 55 mm, men sen är det stopp, mina 45 mm gjorde otroligt mycket på körställningen.

mvh Micke C
 
Toppen