• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Partikelfilter

elsebo46

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Jag har en kusin som fick problem med husbilen, motorlampan tändes vid färd kunde köra till sitt mål men bilen blev mycket svag men dom lyckades även ta sig hem.
Han lämnade den på en lokal verkstad men efter en vecka meddelade dom att dom inte kunde lösa hans problem dom vill att han lämnar till en Fiat godkänd verkstad.
Bilen lämnades på Fiat verkstaden och dom läste av koder och tror att det kan vara en givare/sensor som behöver bytas så dom tog hem en sådan men tyvärr så hjälpte inte detta så dom skickade partikelfiltret för rengöring och efter det så fungerar allt igen.
Bilen har gått ca 6000 mil årsmodell 2014motorn är 2,3l 150hk comfortmatic växellåda servad enligt boken.
Det lustiga är att ingen kan förklara varför filtret är igensatt?
Har han kört för försiktigt?
Är det dieseln som han kör på?
Fel olja i motorn?

Man blir ju lite fundersam för egen del jag har 3l motorn med comfortmatic låda.
om man söker på forumet på partikelfilter så är det inte så många som har haft problem och dom problem som står om så är det långt tillbaka 2012.
Christer

HVAC

HBK Intresserad
Kommun
Båstad
Har det inte varit kända tryckgivarproblem? Om givaren ger fel misstänker man väl att regenerering inte sker alls och att följden kan bli att det sätter igen och måste rengöras manuellt. Det är ju bara en möjlighet. Kan ju vara annat som gör att det blir mycket sot också. Multiecuscan och motsvarande ger väl info. Jag rengjorde mitt en gång med maskindiskmedel.

Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har det inte varit kända tryckgivarproblem? Om givaren ger fel misstänker man väl att regenerering inte sker alls och att följden kan bli att det sätter igen och måste rengöras manuellt. Det är ju bara en möjlighet. Kan ju vara annat som gör att det blir mycket sot också. Multiecuscan och motsvarande ger väl info. Jag rengjorde mitt en gång med maskindiskmedel.
Häftigt tog du loss filtret eller rengjorde du på plats?

Toppen