• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkeringsavstånd!?

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Parkeringsavstånd!?

Om man gör en jämförelse mellan hur det ser ut på husbilsparkeringar och en gästhamn för fritidsbåtar på västkusten under sommarmånaderna inser nog ganska omgående på vilken kategori man bör lägga den mesta energin på för att hindra att en brand sprider sig bland de närmaste. Inte alls ovanligt med 4 - 5 båtar utanpåvarandra med endast en fenders avstånd.
Så egentligen känner jag mig betydligt tryggare i min husbil än i en gästhamn på västkusten, i alla fall när det gäller risken för att en brand skall sprida sig.:rolleyes:

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025

Risker och risker..... Självklart är det bra att tänka på dem men det kanske kan gå lite för långt ibland. Som jämförelse kan man ju fundera på hur stort 'säkerhetsavstånd' vi har till mötande trafik när vi färdas på en tvåfilig väg. För mig förefaller riskerna i trafiken vara av en helt annan kaliber än vad de är på en parkering. Campingplats är campingplats och parkering eller ställplats är något annat. Vill man ha lika stora ytor runt bilen som på en camping kan man väl åka till en sådan? Jag tycker det är ett felaktigt beteende att på en parkering 'muta in' ett stort utrymme runt den egna bilen och därmed hindra andra från att få plats. Men naturligtvis skall man inte tränga sig på om det kan undvikas.

//Mats

Lasse W

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025

Här på Elmia finns stora skyltar vid infarterna till P-platserna där det står:
"Max 1 m mellan husbilarna"
(Det ser ut som att det redan är fullt på alla P-platser inom omr A-D nu på onsdagkvällen!)
Lasse W

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Det är Caravan Club som håller i parkeringen under Elmia mässan, både innanför som utan för stängslet.
Så denna klubb måste väl veta avstånden ?
HaDe Hasse

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Hejsan! Vi är hemma efter en dag på mässan, kan tala om att vi stod på p-plats norra sidan,där stod vi så tätt att det inte var många cm kvar till grannen när vi öppnade vår dörr. Det var ju oxå camping då vi betalade p-avgift fram tio kl:22 sedan kom dom på morgonen och tog betalt för en ny tid kl:08-22 så rullar det på under mässan.

F

F.d. 15209

Guest

Vis av erfarenheten vill jag nog säga att om vi släpper hårklyverier om huruvida det är en parkering eller en övernattning och håller minsta säkerhetsavstånd på 4 meter till grannens brännbara del, dvs. markis så skulle nog vi alla tjäna på det, har man sett en husvagn/bil brinna så förstår man hur fort det går att få plasten övertänd. Som sagt jag ställer mig på behörigt avstånd, inte för att jag är osocial utan för att jag har sett hur fort det kan gå.

Toppen