• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkeringsavstånd!?

Lotta & Håkan

FD HBK Medlem
Kommun
Monchique
HBK-Nr
15072
Medlemskap
2023
Undrar om det finns någon "oskriven" lag/regel/praxis om hur nära man får/bör parkera sin husbil i förhållande till andra husbilar?

På campingplatser är detta inget problem då det finns tydliga regler men vid hamnar och på torg?

Hur långt avstånd är ett säkerhets avstånd?

Först och främst av säkerhetsskäl m även med tanke på trivsel.
Nu när det blir kallare ute och mörkt tidigt så tänder väl alla ljus för att få värme och lite mysigt... Jag tänker naturligtvis på brandrisk och allas trygghet...men även trivseln är viktig!
Jag tycker att 50 cm är på tok förlitet avstånd och det är väl egentligen 1 meter också, eller?

Min tanke är att göra alla lite uppmärksamma på detta och att uppmana alla att vara rädda om varandra.

MVH//Lotta

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Parkeringsavstånd!?

Ställer vi krav på alltför stort avstånd mellan parkerade husbilar så kommer vi att få svårt att få gehör från kommuner och företag.

Varför behöver vi i Sverige större säkerhetsavstånd på ställplatser än övriga Europa?

Gunnar /medlem

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det är inte feltänkt om platsen passar för det. Det finns många ställplatser som är utformade så att husbilarna står efter varandra. Kolla bilderna under Hubilsplatser i tex Tyskland.

J

Jarn

Guest

I senaste numret av Caravan Clubs medlemstidning, var där en bild från nya Stellplatsen vid Liseberg, Skatås.
Där är uppmålade rutor för bilarna 2 och 2. Det verkar som om det är meningen att man skall stå vädigt nära varandra och ha utgångarna på motsatta sidan.

Ser inte särskilt säkert ut, vilket det borde vara med det priset.

Roffe1

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

På parkerig/ställplats på Franska rivieran kan det se ut så här.
Som tur var hade vi hela två meter mellan där vi stod.

Bilagor

• Semester 2010 022.jpg
    Semester 2010 022.jpg
    200,8 KB · Visningar: 11

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

ELMIAS parkering under Husvagns & Husbilsmässan.
Men som någon sa......Det är en parkering och ingen ställplats.

Elmia park1-400.jpg
Elmia park2-400.jpg

JANKRO.

Lotta & Håkan

FD HBK Medlem
Kommun
Monchique
HBK-Nr
15072
Medlemskap
2023

Ja, att parkera är väl egentligen inget problem med avstånd för jag antar att alla har gasen avstängd då. Vad jag menar är ju naturligtvis vid parkering i syfte att övernatta. Ursäkta att jag uttryckte mig i fel termer, jag är nybörjare på husbilslivet och enormt vetgirig och nyfiken på hur andra gör och tänker kring en massa saker. Detta forum är enormt bra för oss nybörjare då vi kan ta del av vad ni vana husbilscampare redan upptäckt eller lärt er av misstag osv. Jag känner inte bara ett stort ansvar för mitt och min familjs liv utan även för mina medmänniskor och vill inte störa och irritera någon i onödan.

Tack för visat intresse och intressanta kommentarer!

Stort tack till "Dethleffskvalite" för en mycket informativ och intressant länk! Nu vet jag att jag aldrig kommer att sova inklämd på ett torg fler gånger och ny brandvarnare och brandsläckare ska inhandlas innan nästa utflykt.

MVH//Lotta

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

4 meter är brandavstånden på en camping det bör gälla även på ställplatser och parkeringar,

vilka stänger gasen på en parkering om man parkerar en hel dag så kan man inte ha något i kylskåpet, att myndiggheterna skulle ha något imot 4 metersregeln tror jag inte påXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXdumt.
Här på forumet smädar vi inte yrkesgrupper eller nedvärderar andra medlemmars åsikter.
HBK web

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Att stå på gåsarad hjälper nog inte, se bifogad bild i länk. Rejält avstånd är nog det ända rätta. Hur många av er har en rökdetektor i taket i husbilen?
Resultat av Googles bildsökning efter http://www.fotoagent.dk/single_Pict...e_Caravan_Center_31-1207-kl2027_018(1)(1).jpg

"Det är ett känt problem att munstycket på gamla gasflaskor tätnar med tiden, något som leder till att gasen inte förbränns fullt ut. Då kan koloxid uppstå."

Man menar nog gamla gasapparater:confused:

"Köp en brandvarnare som även varnar för gas"

Det är en rent felaktig rekommendation.
Brandvarnaren skall sitta i taket och gasvarnaren skall monters lågt,eftersom propan är tyngre än luft.

Jojje

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Skillnaden på campingplats kontra husbilsplats är att man ofta står längre på camingplatsen, använder grillen etc.

På husbilsplatsen/ställplatsen parkerar man för övernattning och framför allt tänder man inte grillen mellan husbilarna. Försöker man med det i tex Frankrike, så om inte omgivningen protesterar så blir det böter om polisen ser det.

Anledningen till protesterna i SDS om att stoppa husbilsparkering i Höllviken var just att några eldade grillen mellan husbilarna.

Gunnar /medlem

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Det skulle vara verkligen intressant att veta hur ett försäkringsbolag skulle reglera skador om flera husbilar brann och stod nära varandra.
Här borde klubben göra en förfrågan hos olika försäkringsbolag för att få deras synpunkter.
Det är ju inga småpengar vi riskerar.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Ja, att parkera är väl egentligen inget problem med avstånd för jag antar att alla har gasen avstängd då. Vad jag menar är ju naturligtvis vid parkering i syfte att övernatta. Ursäkta att jag uttryckte mig i fel termer,................................

MVH//Lotta
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Lotta & Sandor, jag uttryckte nog mig också lite luddigt :) med tanke på de som aldrig varit på mässan. Parkeringen utnyttjas dygnet runt från ca. Tisdag till Söndag för både sömn, kylskåp, matlagning m.m.

JANKRO.

Tillägg: Bilderna är tagna från mitt husbilstak. Och min tanke när jag tittade ut över alla bilar var.....Fy f... om det skulle börja brinna.

Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Här ett par bilder från motsvarande mässa i Finland 2009 husbils/husvagns parkering el ingår åt alla i fjol ca 800 bilar/vagnar o 4 meters regel gäller.
Årets mässa 17-19 September i Lahtis.

Bilagor

• DSCN2673.JPG
    DSCN2673.JPG
    1,6 MB · Visningar: 2
  • DSCN2675.JPG
    DSCN2675.JPG
    1,6 MB · Visningar: 0

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Här ett par bilder från motsvarande mässa i Finland 2009 husbils/husvagns parkering el ingår åt alla i fjol ca 800 bilar/vagnar o 4 meters regel gäller.
Årets mässa 17-19 September i Lahtis.
----------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Leifw, lite nyfiken bara. Används parkeringen som "camping" och är den enda plats som finns, eller har de även en "riktig camping" inne på området.
På ELMIA så finns det ju 6000 platser inne på området som säkert följer alla regler, mina bilder är ju alltså från parkeringen utanför som utnyttjas av de som inte får plats inne på området eller inte kan köpa biljetter sju månader i förväg och de som bara stannar en natt eller två.

JANKRO.

Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Visst är det för säkerheten bra med säkerhetsavstånd.
- Men det finns mig veterligen ingen lag om detta, endast allmänna råd. I och med det så borde inte försäkringsbolagen ha några åsikter. Du har inte gjort något olagligt. Dessutom gäller dessa råd för campinganläggningar, inte parkeringar.

http://www.msb.se/RS/2001-2005/SRVFS_2004-12.pdf

[FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]
Statens räddningsverks allmänna råd och kommentarer om brandskydd vid campinganläggningar
[/FONT]
[/FONT][FONT=TimesNewRoman,Bold]
Avstånd mellan tält och campingenheter​
[/FONT]Avståndet mellan två campingenheter, eller mellan en campingenhet och ett tält, bör vara minst fyra meter. Avståndet mellan två tält bör vara minst tre meter. Kortare avstånd kan användas mellan högst fyra tält eller campingenheter om de berörda campinggästerna önskar det. Det bör finnas en plan över campinganläggningen där en eventuell tomt- och kvartersindelning framgår liksom körvägar, särskilda brandsektioneringsåtgärder, var släckutrustning finns placerad m.m.

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

----------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Leifw, lite nyfiken bara. Används parkeringen som "camping" och är den enda plats som finns eller har de även en "riktig camping" inne på området.
På ELMIA så finns det ju 6000 platser inne på området som säkert följer alla regler, mina bilder är ju alltså från parkeringen utanför som utnyttjas av de som inte får plats inne på området eller inte kan köpa biljetter sju månader i förväg och de som bara stannar en natt eller två.

JANKRO.

Det är för SF-caravans medlemmar en träff som ordnas av Lahtis caravan klubb de vet ungefär hur många som kommer bruka inte boka utan kör dit o alla får plats. I år kostar det 60 euro inkl. mässpas plats Fredag - Söndag el 400 W tömninga av wc. dans, duch finns vid en idrottsanlägning det är parkeringar/torg/idrottsplan/park mm som används. Visst finns det almänna parkeringar för mässbesökare det var ca 18000 besökare senaste år. Det övernattar folk i bilar lite varstans i staden på parkeringar o på gartan under mässan.
Leif

Lahden messut Oy

Senast ändrad:
Toppen