• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Parkering

Regeln är alla fyra hjulen inom markeringen samt att man inte får hindra eller störa trafiken. Men det gör man ju inte om man står över två rutor. Det gäller även t ex Chevrolet Impala och andra större bilar. Vi har en klubbmedlem som fick rätt efter överklagande mot P-Malmö för parkering över två rutor på gratisparkeringen utanför Wessels.
 

Maje&Sune

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
10493
Medlemskap
2024
Sv: Parkering

Hej! lite utanför ämnet,men jag parkerade på en tvärgata till Avenyn med personbil,betalningen räckte väl till,men tyvärr hade lappen hamnat i sätet av luftdraget,jag skickade in kopia av p-boten & P-lappen till Polisen,men tyvärr Göteborg är ingen vänlig bilstad!
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Parkering

Så gjorde jag vid Calles Gränsshop i Aventoft. Någon hade ställt en lyktstolpe på gräsmattan så jag kom inte så långt in. Har backningskamera men använde den inte då.

Måste väl lägga till att jag tryckte in bakdörrarna en del.

:mad:
 
Senast ändrad:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Parkering

Jag brukar leta efter p-platser som gränsar till en gräsmatta e.dyl.
Överhänget placeras över gräsmattan och fyra hjul innanför markeringen.

Tyvärr är det väldigt vanligt att det placeras stenbumlingar, planteras häckar/buskar mm. Ibland kan man nästan tro att det är med avsikt för att förhindra att överhänget placeras så.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Parkering

En av många orsaker till att det placeras ut hinder är den sk "Irländska asfaltarbetarna" som numera har fått det officiella namnet "Oseriösa kringresande hantverkare".

En annan orsak är att vi inte håller oss innanför rutan med husbilen och placerar möblerna på "gräset".

Parkera är en sak - picknick är en annan - och det får inte ske på exakt samma plats.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Parkering

Det ska finnas en fastighetsförvaltare för alla "affärscentra" eller "torg" som man kan kontakta och informera om "grymheter" som P-vakter ställer till. Så bör det inte vara, det är inte tanken med affärscentra! Det är förvaltarens uppgift att reda ut problemen eftersom han/hon har kontakter och tätt samarbete med alla näringsidkare på området. Vi kan inte gå till en enstaka butik och diskutera våra böter med vikarier, sommarjobbare, biträden, inte ens ägarna själva, osv.

Tag reda på vem som förvaltar hela byggnaden(er) så löser det sig på ett bättre och mera konkret sätt.

/snart f.d. fastighetsförvaltare som går i pension och ser fram emot det "fria" livet med 4 hjul som ska rulla under en fortsatt HB-förvaltning : )
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Parkering

Det ska finnas en fastighetsförvaltare för alla "affärscentra" eller "torg" som man kan kontakta och informera om "grymheter" som P-vakter ställer till. Så bör det inte vara, det är inte tanken med affärscentra! Det är förvaltarens uppgift att reda ut problemen eftersom han/hon har kontakter och tätt samarbete med alla näringsidkare på området. Vi kan inte gå till en enstaka butik och diskutera våra böter med vikarier, sommarjobbare, biträden, inte ens ägarna själva, osv.

Tag reda på vem som förvaltar hela byggnaden(er) så löser det sig på ett bättre och mera konkret sätt.

/snart f.d. fastighetsförvaltare som går i pension och ser fram emot det "fria" livet med 4 hjul som ska rulla under en fortsatt HB-förvaltning : )
Varför inte få affärscentra m.fl att göra som i Portugal (Lidl m.fl) där har dom särskilda stora blåmålade p-rutor för h-bilar o även h-vagnar. Då slipper man att stå o munhuggas med nitiska p-vakter vad som är rätt eller fel!!
Kanske ett tips till alla affärscentra och även vanliga affärer.
Ove.
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Parkering

Jag lider med dig man blir bara så trött:msn_tongue::msn_sunglasses::msn_computer::swoon:
:yes:
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Parkering

Regeln är alla fyra hjulen inom markeringen samt att man inte får hindra eller störa trafiken. Men det gör man ju inte om man står över två rutor. Det gäller även t ex Chevrolet Impala och andra större bilar. Vi har en klubbmedlem som fick rätt efter överklagande mot P-Malmö för parkering över två rutor på gratisparkeringen utanför Wessels.

Vilken regel säger att alla hjulen skall vara innanför rutan? Jag har frågat en polis som inte hade den uppfattningen. Om bilen inte får plats i rutan skulle man alltså inte få parkera? Kan ju vara en sak om det finns tilläggstavla med "markerade platser". många rutor är ju löjligt små.
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Parkering

P vakter bryr sig inte om vad polisen säger
Dom vill bara ha pengar
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Parkering

Vilken regel säger att alla hjulen skall vara innanför rutan? Jag har frågat en polis som inte hade den uppfattningen. Om bilen inte får plats i rutan skulle man alltså inte få parkera? Kan ju vara en sak om det finns tilläggstavla med "markerade platser". många rutor är ju löjligt små.

Se punkt 1 på sid 7 i bifogade skrift. Även poliser kan ha fel...
 

Bilagor

  • Stanna och parkera.pdf
    1,8 MB · Visningar: 77

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Parkering

Läs gärna Sweparks sida: Parkering för husbilar och husvagn. 2013-02-18

Krister.
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Parkering

Vilken regel säger att alla hjulen skall vara innanför rutan? Jag har frågat en polis som inte hade den uppfattningen. Om bilen inte får plats i rutan skulle man alltså inte få parkera? Kan ju vara en sak om det finns tilläggstavla med "markerade platser". många rutor är ju löjligt små.

Man kan inte fråga en enskild polis om alla lagar. De är också människor och behöver läsa på med jämna mellanrum. Om du frågar en polis om de "Oseriösa kringresande hantverkarna" får köra i terrängen så svarar polisen ja. Men det vet ju alla i HBK att så är inte fallet.

De parkeringar som är avsedda för större fordon är oftast markerade i sidan men inte fram och bak.

Men hör ni - det här med att parkera RÄTT - är det inte en viktig kunskap för alla husbilsåkare? (Och bry er nu inte om vad campingägare och andra turistnäringsfolk säger. De har en annan agenda)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Parkering

Helt rätt Kenth! Dom gångerna vi var osäkra på vad som gäller, men var tvungna att parkera på ett visst ställe, då raggade vi upp och frågade lapplisan som "visste allt" om området.

Sista P-böter vi fick tror jag var för ca 15 år sen på en datumparkering (nattstädning av en gata som i princip aldrig städades).
 
Toppen