• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering

A

Arne S

Guest
Hallå alla husbilsvänner!
Detta är mitt första inlägg trots några års medl-skap.
Jag besökte i helgen Göteborg och på hemväg gjorde vi ett kortare shoppingstopp på Backaplan och dess gratisparkering!! Döm om vår förvåning att vi blev debiterade 600 kr för att vi tagit upp mer än en p-ruta trots tusentals lediga p-platser vid 11-tiden på söndag förmiddag. Min undran är det fler som råkat ut för samma sak? Har varit i kontakt med Gbg stad som svarar att det är privat P och de bestämmer! Är inte Backaplans affärsinnehavare intresserade av Husbilsturister?
 

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Men du, nej något sådant har jag aldrig råkat på! Om det är ett köpcenter med gratis p-platser och många lediga. Vad gör det om en husbil upptar 2 st?
Ring o kolla med fastighetsägaren så att de vet vad p-bolaget de anlitar håller på med! :mad:

//Ika
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Parkering

Håller med att p vakterna kanske borde ägna sin tid åt annat men dom arbetar förmodligen på provision och formellt har du gjort fel om hjulen inte stod i en och samma ruta
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Parkering

Om alla fyra hjul är innan om markeringen har du parkerat på rätt sätt. så kan de inte giva dig en kontroll avgift om inte annat är skrevet vid P Skylten.

MVH

Kim
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Parkering

har stått där vid ett antal tillfällen utan problem.Antar att du kollat upp om P-boten är äkta
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Parkering

Två plåtisar ryms inte eftervarann i två rutor så nog går det åt mera än en ruta per bil. Har fått tillsägelse i Tyskland vid ett varuhus o måste flytta till lastbbils parkeringen husbils parkeringen var full.

Leif
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Parkering

Två plåtisar ryms inte eftervarann i två rutor så nog går det åt mera än en ruta per bil. Har fått tillsägelse i Tyskland vid ett varuhus o måste flytta till lastbbils parkeringen husbils parkeringen var full.

Leif

Nu var det vilka regler som gäller i Sverige som diskuterades.

Med vänlig hälsning,
Stig
 
F

F.d. 25109

Guest
Sv: Parkering

Hallå alla husbilsvänner!
Detta är mitt första inlägg trots några års medl-skap.
Jag besökte i helgen Göteborg och på hemväg gjorde vi ett kortare shoppingstopp på Backaplan och dess gratisparkering!! Döm om vår förvåning att vi blev debiterade 600 kr för att vi tagit upp mer än en p-ruta trots tusentals lediga p-platser vid 11-tiden på söndag förmiddag. Min undran är det fler som råkat ut för samma sak? Har varit i kontakt med Gbg stad som svarar att det är privat P och de bestämmer! Är inte Backaplans affärsinnehavare intresserade av Husbilsturister?

I det allra flesta fall överlåter fastighetsägaren parkeringstillsynen till något övervakande företag och deras stora intäkt är p-avgifterna så det lönar sig sällan att bestrida dessa men om man klart kan visa att de har fel skall man absolut göra detta. Notera dock att detta med att det är tillräckligt att alla hjulen står innanför parkeringsrutorna inte behöver vara tillämpligt på en privat markägares P-plats. Detta gäller enbart på kommunala och statligt ägda p-platser.

Bestrid p-avgiften och se hur de argumenterar.

MVH
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Parkering

Läste i en annan tråd om P-rute-mått där en P-rute "målare" nämner standardmåtten han fick rätta sig efter. En P-ruta skall alltså vara 2,5 m (2,3) x 5 m! Med lite tur kanske man slipper märken på sidorna från intilliggande bilar som har samma problem som en själv, dvs. att komma ut ur bilen vid "kraftigt blåsväder".

Det skulle innebära att inte ens en plåtis får plats (med hela karossen) i en P-ruta även om alla däck är innanför. Med andra ord, ingen kan känna sig helt "säker" i vissa städer, speciellt inte i Göteborg där "dom" verkligen är på hugget. Dessutom skall en LB inte stå i en PB ruta och tvärt om, vilket innebär att man bör vara vaken till 100% när man betalar sin P-avgift för dyra pengar. Mycket tråkigt tycker jag, vart är vi på väg? : (
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Parkering

Lagen säger att hjulen ska rymmas innanför linjemarkering, överhäng får däremot uppta yta på bakomvarande ruta, dock ej över körväg.
Detta är vad jag fått reda på av securitas parkeringskontroll.

Hejs
Claes 105
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Parkering

Är det inte så att det är möjligt att parkera en större husbil på två P-rutor men att man då måste betala två parkeringsavgifter. Hur gör man då på en gratisparkering?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parkering

Om det er skiltet at kontrollen skjer med enkelte private bolag så kjører jeg til andre steder. Har en gang fått tilleggsavgift på en kundeparkering og fordi jeg ikke fant det jeg var ute for å kjøpe så ble klagen ikke godtatt - dette var på en Statoil mack i Oslo, jeg informerte Statoil sentralt om at jeg aldri ville våge å besøke deres utsalg etter dette. Svaret var at dette var utenfor deres kontroll.

Parkeringsbolaget var Europark, og ved telefonisk henvendelse fikk jeg til svar at de ville slette avgiften. Men etter kort tid kon det inkasso på avgiften som nå var dobblet - inkassoselskapet og Europark delte lokale og personale!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Parkering

Visserligen med en personbil.
Besökte en släkting och hade inte mynt till parkeringsautomaten, det var bara mynt på det århundradet i automaterna.

När jag kommer ut hade jag givetvis böter, högt belopp var det också.
Efter några dagar när jag ska betala boten ser jag att det är släktingens granne som gjort en förfalskning, jag trodde att det var en parkeringsbot men det var grannens tandläkarräkning.
:wub:

Efter det betalar jag aldrig innan påminnelsen!
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Parkering

Är det inte så att det är möjligt att parkera en större husbil på två P-rutor men att man då måste betala två parkeringsavgifter. Hur gör man då på en gratisparkering?

På den gamla goda tiden då det stod en myntbössa vid varje ruta brukade jag lägga i en slant i båda. Nu finns det ju bara biljettautomater.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Parkering

Vi var i Helsingborg förr året, tänkte "tura" över till Helsingör för lite shopping.
Stannade vid knutpunktens nedre parkering. Blev lite fundersam över parkeringsföreskrifterna, ringde till P-bolaget och frågade om vi kunde stå där med husbilarna. Svaret blev ja om hela bilen ryms inom rutan och det gör den inte, bilen är 7,60 meter. Frågade då om man löser två biljetter och står på två rutor, är det ok?
Svaret blev att då att det bli böter.
Bara att åka därifrån.
Backaplans affärsidkare är mycket intresserade av husbilar som stannar för att handla.
Med de har lejt bevakningen till ett privat p-bolag som har helt andra intressen än handlarna.
För övrigt är Göteborg tyvärr en bilovänlig stad, inte bara angående husbilar...
 
Toppen