• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkering!

F

F.d. 16087

Guest
Sv: Parkering!

Jag kan spä på lite Gurra.
Jag såg i en stad vid en av våra största sjöar. Ett husbilsekipage som hade etablerat sig. Det vill säga etableringen bestod i gränslandet av 2 parkeringsrutor. På nästa p-ruta hade man satt upp en hundgård campingmöbler till och med små balkonglådor med krukväxter.
Nu ska sägas till förövarens försvar att han var ganska ensam på parkeringen. Men det sticker i ögonen på de som bor i området.
Vilket givetvis påverkar oss med husbil negativt.
MVH. Gunnar S

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Jo hej

Citerar
Får ni bara in hjulen i rutan utan att något hjul står utanför rutan så är det ok, obs! om något hjul står på linjen så bör det vara ok också men alltså inte utanför.Slut citat

Det är ett praktexempel kommunen eller annan ser ju då till att parkering med campingfordon blir förbjudet där

En p-plats med rutor som blir populär för husbilsturister översvämmas genast av dessa, de mesta är för långa och hänger utanför. Resterande vanliga bilister retar sig ju givetvis på att halva parkeringen är upptagen av överhäng, stolar bord mm.

man kan inte strikt gå efter en lagparagraf som inte stämmer med verkligheten, visar man inte hänsyn utan bara tar för sig blir nog inte husbilslivet näpet framledes. Men det går inte för ett visst antal procent av husbilsbilisterna bryr sig inte och skiter i andra.

Ullareds parkering är fri från husbilar och husvagnar, undrar varför det blivit så:rolleyes:

Gurra
ja ,men det är inte konstigt man kommer inte under "inkörsporten" o sen finn det ju en stor P för HB/HV

F

F.d. 50195

Guest

Vägmärkesförordningen

E19 Parkering Märket anger att parkering är
tillåten på en parkeringsplats
eller på en sträcka på den sida
av vägen där vägmärket är
uppsatt.

Är märket uppsatt vid en väg
anger det att tillåtelsen
börjar där märket har satts upp
och gäller enligt vad som anges
på en tilläggstavla, till den
plats där en annan bestämmelse
om stannande eller parkering
märkts ut eller i annat fall
till nästa korsning med annan
väg än sådan som avses i 3 kap.
21 § andra stycket
trafikförordningen. Gäller
sådan annan bestämmelse på en
kortare sträcka gäller dock
anvisningen på nytt efter
sträckans slut utan att märket
upprepas.

Används märket vid en särskilt
anordnad parkeringsplats gäller
anvisningen hela
parkeringsplatsen.

Märket anger inte rätt att
parkera där det enligt
trafikförordningen är förbjudet
att stanna och parkera, om inte
en sådan rätt tydligt framgår
av märkets placering eller
anges på en tilläggstavla.

Om parkering är tillåten endast
för ett visst fordonsslag eller
en viss trafikantgrupp anges
det på en tillläggstavla.

Används märket av en markägare
enligt lagen (1984:318) om
kontrollavgift vid olovlig
parkering anger märket att
parkering är tillåten, under
vardagar utom vardag före sön-
och helgdag, högst 24 timmar i
följd, om inte annat framgår av
en tilläggstavla.

Märket kan vara infogat i ett
lokaliseringsmärke.

Om märket används som
förberedande upplysning, kan
uppgift om parkeringsplatsens
namn, om att parkeringsplatsen
är fullbelagd eller att det
finns lediga platser lämnas i
anslutning till märket.

Klockrent, om parkering ej är tillåten för visst fordon skall det anges på under märket.
Kommun kan i sin loka förordning bestämma om parkering bara skall gälla visst fordon, men detta måste anges på skylten.
mvh

F

F.d. 50195

Guest

Gurra

Vad menar du, ska vi inte parkera på parkeringsplatser?
Tycker inte vi ska vara så undfallande, vi har lika stor rätt som alla andra att parkera där det är lagligt om vi ej utgör ett hinder.
Om andra stör sig på det så är det ju deras problem.
Jag tycker inte vi ska vara förbundsivrare, utan stå upp för vår rätt.
Det är vad jag tycker.

T

Teddi

Guest

vi har lika stor parkeringsrätt som alla andra,vi ska inte behöva tänka omdöme eller uppträdande,ett fåtal sysslar med detta, istället ska vi sträva efter en annan attityd från platser vi befinner oss på, från allmänhet,ja har ett ärende som ligger som handlar om att de skall bli bättre skyltning för våran del, detta ser varje fall jag som den grundläggande självklarheten för oss själva,ja har träffat husbilar som har emblem där de står(vi campar inte vi bor här), alltså ett försvar som inte behöver finnas till, detta va bara tjötige teddis åsikt,,

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Man blir lite förvirrad av vissa inlägg.
Parkering är rubriken för tråden och då får man inte ha markis, stolar eller annat ute. För det kallas camping på de flesta platser.

Det finns ju ofta platser för uppställning av campingfordon i utkanter av städer. Men ska man bara stanna till vid en bankomat eller ett fik så är det ju parkera man vill göra.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

vi har lika stor parkeringsrätt som alla andra,vi ska inte behöva tänka omdöme eller uppträdande,ett fåtal sysslar med detta, istället ska vi sträva efter en annan attityd från platser vi befinner oss på, från allmänhet,ja har ett ärende som ligger som handlar om att de skall bli bättre skyltning för våran del, detta ser varje fall jag som den grundläggande självklarheten för oss själva,ja har träffat husbilar som har emblem där de står(vi campar inte vi bor här), alltså ett försvar som inte behöver finnas till, detta va bara tjötige teddis åsikt,,

Alla måste tänka omdöme och uppträdande, det är ju det som ger ett samhälle som går att leva i! Om sedan en minoritet försöker köra sitt eget race rakt emot den övriga rättsuppfattningen har man till slut ingen chans. Vi är väldigt beroende av övriga medborgares välvilja för att kunna stanna och övernatta på olika ställen som inte alls är avsedda för det. Om vi får samhället emot oss är det snabbt kört, och vi blir bara hänvisade till campingplatser. Att köra med diverse förvrängningar "vi bara parkerar, vi får göra vad vi vill i vår bil" o.s.v. gör ju bara att fler förbannade på oss. till slut blir vi ett "resande folk" som ingen vill ha besök av! Sköt det snyggt i stället för att utmana!

Senast ändrad:

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Att stanna husbilen på en parkering, innom rutan med hjulen, utan att hindra andra på grund av storleken och sedan lämnar bilen tror jag inte skapar några problem, och ingen komnmer att klaga.

Problem kan uppstå när vi parkerar och stannar kvar i husbilen. Om vi då utmärker oss genom att ta större plats än andra parkerade bilar, eller lämnar spår efter oss, så blir det genast negativa åsikter om oss.
Vi måste komma ihåg att vi "bara" är ca 55.000 husbilar i Sverige, det finns nästan 9 miljoner människor som inte har det, det är många som troligen inte är intresserade av att husbilar tar mer plats än andra bilar.

Jag tror inte vi skulle ha några problem om alla tar sitt ansvar och alltid tar hänsyn till övriga medborgare och ser på saken ur deras synvinkel. Vi har rätt enligt många lagar/parkeringsbestämmelser att stå precis som vilken bil som helst, men tar vi mer plats eller uppträder så vi retar några så har vi snart inte den rätten - 9 miljoner har större makt än vi husbilsägare tror jag.

/Leif

T

Teddi

Guest

Alla måste tänka omdöme och uppträdande, det är ju det som ger ett samhälle som går att leva i! Om sedan en minoritet försöker köra sitt eget race rakt emot den övriga rättsuppfattningen har man till slut ingen chans. Vi är väldigt beroende av övriga medborgares välvilja för att kunna stanna och övernatta på olika ställen som inte alls är avsedda för det. Om vi får samhället emot oss är det snabbt kört, och vi blir hänvisade till bara campingplatser. Att köra med diverse förvrängningar "vi bara parkerar, vi får göra vad vi vill i vår bil" o.s.v. gör ju bara fler förbannade på oss. till slut blir vi ett "resande folk" som ingen vill ha besök av! Sköt det snyggt i stället för att utmana!

förlåt mej, naturligtvis skall alla tänka i dom banorna,ja menar inte att ett fåtal gör de,ett fåtal missbrukar det, kanske lite galet skrivet men hoppas att de e tillrättalagt,,

F

F.d. 50195

Guest

Minna inlägg var svar på huvudfrågan om man fick parkera husbil i parkeringsruta och vad som gäller, vet inte hur camping etc halkade in i tråden.
Parkerar man med alla fyra hjulen och placerar överhänget utan att det hindra annan trafik så är det lagligt och enligt min åsikt etiskt ok.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest

Gurra

Vad menar du, ska vi inte parkera på parkeringsplatser?
Tycker inte vi ska vara så undfallande, vi har lika stor rätt som alla andra att parkera där det är lagligt om vi ej utgör ett hinder.
Om andra stör sig på det så är det ju deras problem.
Jag tycker inte vi ska vara förbundsivrare, utan stå upp för vår rätt.
Det är vad jag tycker.

Jo vi skall parkera men inte undfallande utan efter eget förstånd.
Du är väl inte som jag utan en kille som tycker att här kommer jag
Citat:Om andra stör sig på det så är det ju deras problem slut citat.
Som jag skrev tidigare med det tänket kan man fortsättningsvis glömma det fria husbilslivet utan rättas in på diverse campingar mm.

Gurra

T

Teddi

Guest

de kommer parkeringsplatser till denna fordonsgrupp.idag finns inga rutor som räcker till, väldigt många har klagat på denna obefintliga parkeringsmöjlighet.vi ska inte behöva en tumstock för o vara på den säkra sidan,vi betalar för detta som all annan bilism, samtidigt tycker ja att vi ska ju inte behöva be om ursäkt för att vi finns till,lite självförtroende måste man ju ändå ha med tanke på all den skit man får ta som husbilsåkare,,men de e ju bara ja som tycker,,

F

F.d. 3088

Guest

de kommer parkeringsplatser till denna fordonsgrupp.idag finns inga rutor som räcker till, väldigt många har klagat på denna obefintliga parkeringsmöjlighet.vi ska inte behöva en tumstock för o vara på den säkra sidan,vi betalar för detta som all annan bilism, samtidigt tycker ja att vi ska ju inte behöva be om ursäkt för att vi finns till,lite självförtroende måste man ju ändå ha med tanke på all den skit man får ta som husbilsåkare,,men de e ju bara ja som tycker,,

En p-ruta kan ju inte va menat för en bil på över 7 meter.
Enklast är väll att gilla läget, stör jag åk vidare till en plats där jag får rum med min bil.

Gurra

T

Teddi

Guest

En p-ruta kan ju inte va menat för en bil på över 7 meter.
Enklast är väll att gilla läget, stör jag åk vidare till en plats där jag får rum med min bil.

Gurra

de e ju precis de ja skriver, rutan räcker inte till, hallå??

F

F.d. 3088

Guest

de e ju precis de ja skriver, rutan räcker inte till, hallå??

Hallå P-rutan är inte för liten det är bilen som är för stor:D. Tanken med p-rutans storlek är ju för en personbil i normalstorlek. Även om din husbil heter personbil 2 platsar den ju inte där om den hänger över på nästa ruta.
Enkel logik får du inte rum i rutan åk vidare, varför skapa negativa vibbar mot husbilar i onödan.

Gurra

T

Teddi

Guest

Hallå P-rutan är inte för liten det är bilen som är för stor:D. Tanken med p-rutans storlek är ju för en personbil i normalstorlek. Även om din husbil heter personbil 2 platsar den ju inte där om den hänger över på nästa ruta.
Enkel logik får du inte rum i rutan åk vidare, varför skapa negativa vibbar mot husbilar i onödan.

Gurra

du kan väl själv utnämna dej till målare, så slipper ju åtminstone du köra vidare, tycker du att de e ett negativt beteende att jobba för en förbättring för oss medlemmar? va har du själv bidragit med? ja har aldrig varit med om en sån otacksamhet för ett ideellt jobb,eller kan de bero på ett oförstånd, ja tror inte detta för i så fall skulle de finnas alldeles för många????, nä kom igen med nåt konkret själv som ideell medlem, för övrigt tycker ja att du ska läsa på så slipper de bli såna här missförstånd. det kommer nya p-möjligheter för husbilar,ja står för de, passar de inte så e de precis som du säger,,dra vidare,,

F

F.d. 3088

Guest

du kan väl själv utnämna dej till målare, så slipper ju åtminstone du köra vidare, tycker du att de e ett negativt beteende att jobba för en förbättring för oss medlemmar? va har du själv bidragit med? ja har aldrig varit med om en sån otacksamhet för ett ideellt jobb,eller kan de bero på ett oförstånd, ja tror inte detta för i så fall skulle de finnas alldeles för många????, nä kom igen med nåt konkret själv som ideell medlem, för övrigt tycker ja att du ska läsa på så slipper de bli såna här missförstånd. det kommer nya p-möjligheter för husbilar,ja står för de, passar de inte så e de precis som du säger,,dra vidare,,[/quote

Hoppla:confused: Fattar inte ett jota i ditt inlägg. Jag pratar om sunt förnuft och ödmjukhet Du skriver "ja har aldrig varit med om en sån otacksamhet för ett ideellt jobb,eller kan de bero på ett oförstånd" :confused::confused:jag har inte skrivit en rad om ideellt arbete, vad skall jag läsa på? Sedan skriver du "det kommer nya p-möjligheter för husbilar,ja står för de,
passar de inte så e de precis som du säger,,dra" Rolig mening, jag drar alltid vidare som jag skrivit tidigare om parkeringen inte stämmer. Nu sitter jag med flera och väntar på att du utvecklar detta "det kommer nya p-möjligheter för husbilar,ja står för de,":rolleyes:
Har du platser och priser vore det ju bra, kul att du tillför något till skillnad mot andra
Tanken slog mig, är du möjligtvis med i ställplatsgruppen fast du inget sagt??

Gurra

Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest

Har du platser och priser vore det ju bra, kul att du tillför något till skillnad mot andra

till skillnad mot andra skriver du gurra, ock alla dom som sitter o väntar på svar,tillhör du dom andra som inte tillför, vi lägger ner detta ,de blir inga priser, de blir möjligheter för oss att kunna parkera i framtiden på platser som inte finns idag,alltså nya parkeringsmöjligheter där vi får plats,på allmänna 24timm, ja har uppgett detta hela tiden,de ska inte behöva missuppfattas,vi bråkar inte mer nu, för övrigt ingår ja inte i nån grupp utan agerar helt som privatperson utan nån inblandning av någon förening, ock de e inga som helst problem med detta,

Toppen