• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkering!

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
En fundering som jag fick nu när vi köpte en större husbil var parkringsplatser i städer. Vår förra husbil var 6m lång och den gick att parkera i en vanlig ficka utan några problem. Däremot min nya husbil är lite över 7m och hjulen kommer precis in i parkeringsfickan men överhänget sticker ut ordentligt

Överallt finns det inte husbilsparkeringar och för några veckor sedan var jag i Göteborg bakom Svenska mässan och där finns parkeringar för fordon över 10m. Jag frågade parkeringsvakten om jag fick parkera där med min 7metare eftersom den inte kom in i de vanliga parkeringsfickorna pga. mycket bilar samt mitt överhäng. Svaret jag fick var att parkeringsplatsen var endast till för fordon över 10m.

Hur gör ni om ni ska parkera där det bara finns vanliga parkeringsrutor både i Sverige eller utlandet?

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Parkering!

Vi brukar också försöka hitta ett sådant alternativ.
Parkering.JPG
Om vi inte hittar något sådant alternativ utan skulle ta upp 1,5 parkeringsrutor så skulle jag köpa 2 parkeringsbiljetter.
Dåvarande bil var 7,35m. Alltid hittat något alternativ enligt bilden.

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Hej, det är sant att man kan backa in men tyvärr finns inte alltid dessa perfekta gräsfläckar utan det kan finnas en stenmur eller staket framför och då är det bara att leta nya parkeringar. :rolleyes:

F

F.d. 50195

Guest

Vägrafikförordningen 3 kap
49 § Ett fordon får inte parkeras så att
1. det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa inte kan föras från platsen, eller
2. fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske. Förordning (2007:101).

Får ni bara in hjulen i rutan utan att något hjul står utanför rutan så är det ok, obs! om något hjul står på linjen så bör det vara ok också men alltså inte utanför.

mvh

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25109

Guest

Om hjulen står inanför parkeringsrutan är det Ok. att överhänget tar upp en del av intilliggande plats spelar ingen roll. Ej heller behövs mer än en p-avgift. Vi har provat detta många gånger utan problem. Däremot får överhänget inte sticka ut så att trafiken hindras.

F

F.d. 16087

Guest

Med lite fantasi plus kunskap om parkering, tolkning av skyltar mm. Så finns det alltid parkeringsplatser city nära till normala parkeringskostnader. Oftast helt gratis nattetid.
För egen del har jag aldrig haft problem med att finna parkering i de tätorter jag besökt.
Dagtid till en normal kostnad eller P-skiva. Nattetid gratis.
Jag har erfarenhet sen 1991.
Så allt detta prat om av kommuners tilldelning av ställplatser har jag aldrig förstått.
Varför jaga något vi redan har.
MVH. Gunnar S

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Observera att varje kommun och varje markägare vid privat parkering har rätt att ha sina egna regler.
Det försvårar det hela, men så är det enligt de jag frågat (motormännen, Polisen och vägverket).

F

F.d. 16087

Guest

Observera att varje kommun och varje markägare vid privat parkering har rätt att ha sina egna regler.
Det försvårar det hela, men så är det enligt de jag frågat (motormännen, Polisen och vägverket).
Ja men tolkningen av skyltar är densamma.
För du kan väl inte påstå att en skylt som säger att något är tillåtet i en kommun. Är detsamma som ett förbud i nästa.
MVH. Gunnar S

F

F.d. 50195

Guest

Varje kommun kan utfärda egna lokala trafikföreskrifter i vissa fall, dessa föreskrifter skall publiceras iTransportstyrelsens Databas för trafikföreskrifter, RDT.

https://rdt.vv.se/rdt/Default.aspx

Kolla er kommun, kan bli intressant!

På privat mark så kan man väl bestämma sina egna parkeringsregler, men man bör nog tillämpa reglerna i vägmärkesförordningen, men tex. en egentillverkad skylt privat parkering bör gälla.

J

Jimbo

Guest

Oooops, här blev det problem :wub: Ha ha ha
Nu väntar jag bara på att Ice-Man ska lägga upp ett liknande försök :twitcy:

Bilagor

• DSC05470.JPG
    DSC05470.JPG
    625,2 KB · Visningar: 25

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Denna parkering hade CARPARK och liknande bolag med glädje utfärdat en parkeringsavgift för.

I

Ice-Man

Guest

Nu väntar jag bara på att Ice-Man ska lägga upp ett liknande försök :twitcy:

Just parkeringsrutor brukar jag undvika - de är ju lite små :)

Däremot saknas det ju ofta uppmålade linjer fast parkering är tillåten. Bifogar en bild (ursäkta den risiga bildkvalitén, stod inte still) från Borgholm när vi skulle gå o äta en bit mat på restaurang Pappa Blå en regnig dag. Gick alldeles utmärkt att parkera där :)

Bilagor

• DSC00321.jpg
    DSC00321.jpg
    120,2 KB · Visningar: 17

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

pia o gunnar
En standard P-skylt betyder ju att man normalt får parkera där med MC, bil, husbil etc. Inom vissa ramar i alla fall.
Men en kommun kan ha regler som säger att all husbilsparkering får endast ske där det specifikt står husbil och att det alltså inte är tillåtet att ställa en husbil vid en ensam P-skylt.
Fast jag känner inte till någon kommun med den regeln.

Det hela försvårar ju avsevärt livet för vanligt folk så man inte har nationella regler.

Jag ska försöka sammanställa de svar jag fick från polis, M och vv. När det är gjort så slänger jag in det hela i en ny tråd här någonstans.
Men normalt har man ju inga problem om man är tolkar sin rätta att parkera väldigt försiktigt. Att ringa kommunen varje gång man parkerar är ju ohållbart i längden.

Man kunde kanske försöka påverka styrande att så enkla saker som parkering skulle vara nationellt reglerade och all kommunalt avvikande måste skyltas med tilläggsskylt.

Senast ändrad:
F

F.d. 16087

Guest

pia o gunnar
En standard P-skylt betyder ju att man normalt får parkera där med MC, bil, husbil etc. Inom vissa ramar i alla fall.
Men en kommun kan ha regler som säger att all husbilsparkering får endast ske där det specifikt står husbil och att det alltså inte är tillåtet att ställa en husbil vid en ensam P-skylt.
Fast jag känner inte till någon kommun med den regeln.

Det hela försvårar ju avsevärt livet för vanligt folk så man inte har nationella regler.

Jag känner inte heller till någon kommun med denna speciella regel och har aldrig stött på den.
Sen om vi tittar på ICE-MAN och hans parkering. Så måste de flesta förstå att kan man tolka skyltarna, så finns det alltid platser där man kan parkera.

Så varför jaga kommuner på tilldelade platser.

Till nära nog campingpriser, när platserna finns där till vanliga parkeringspriser. Eller att man visar P-skiva.

Risken är att om en kommun tilldelar oss ställplatser.

Samtidigt som vi får dessa tilldelade, så sätter kommunen upp förbudsskyltar för Campingfordon på övriga platser.

För en kommun kan det vara mycket vunnet med en sådan lösning.
Samtidigt som förbudet ökar beläggningen på ställplatserna och därmed inkomsterna från densamma.
Så minskar trafiken i centralt. Med förbättrad miljö.
MVH. Gunnar S

F

F.d. 50195

Guest

pia o gunnar
Man kunde kanske försöka påverka styrande att så enkla saker som parkering skulle vara nationellt reglerade och all kommunalt avvikande måste skyltas med tilläggsskylt.

Men hallå, så är det ju redan!!!!!

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

jerryling
Så är det inte.
Nu kan jag inte direkt rabbla upp ett husbilspecifikt undantag. Men för MC gäller i vissa kommuner att man inte får ta upp en P-markerad plats utan ska ställa MC:n på trottoaren istället, ofta invid cykelställ.

Varje kommun äger rätt att ha egna lokala ordningsföreskrifter etc. Bl.a. för parkeringar. Varje markägare likaså. Om man vill måla fan på väggen så finns det inga regler alls utan bara undantag.
Men om man bara parkerar med förnuft och är misstänksam mot varje detalj som skulle kunna förorsake an P-bot så bör man nog klara sig rätt bra.

F

F.d. 16087

Guest

Kolla denna tråd.
wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9801/13/telegram/inrikes13.html
MVH. Gunnar S

Eller Vägverket kritiskt mot lokala parkeringsregler.
Sen får vi inte glömma parkeringsbolagens tolkning.
Fast skyltar kan säkerligen bara tolkas på ett sätt.

F

F.d. 3088

Guest

Vägrafikförordningen 3 kap
49 § Ett fordon får inte parkeras så att
1. det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa inte kan föras från platsen, eller
2. fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske. Förordning (2007:101).

Får ni bara in hjulen i rutan utan att något hjul står utanför rutan så är det ok, obs! om något hjul står på linjen så bör det vara ok också men alltså inte utanför.

mvh

Jo hej

Citerar
Får ni bara in hjulen i rutan utan att något hjul står utanför rutan så är det ok, obs! om något hjul står på linjen så bör det vara ok också men alltså inte utanför.Slut citat

Det är ett praktexempel kommunen eller annan ser ju då till att parkering med campingfordon blir förbjudet där

En p-plats med rutor som blir populär för husbilsturister översvämmas genast av dessa, de mesta är för långa och hänger utanför. Resterande vanliga bilister retar sig ju givetvis på att halva parkeringen är upptagen av överhäng, stolar bord mm.

man kan inte strikt gå efter en lagparagraf som inte stämmer med verkligheten, visar man inte hänsyn utan bara tar för sig blir nog inte husbilslivet näpet framledes. Men det går inte för ett visst antal procent av husbilsbilisterna bryr sig inte och skiter i andra.

Ullareds parkering är fri från husbilar och husvagnar, undrar varför det blivit så:rolleyes:

Gurra

Toppen