• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering

Jonas a 250

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
36512
Medlemskap
2024
Vad gäller ...får man sova i bilen max 24 tim då det är en vanlig parkering. Eller ....tolkningen camping från min sida är när bord stolar grill. Mm mm kommer fram....eller...

20230704_102047.jpg
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Vad gäller ...får man sova i bilen max 24 tim då det är en vanlig parkering. Eller ....tolkningen camping från min sida är när bord stolar grill. Mm mm kommer fram....eller...

Visa bilaga 229261
Var framgår det att det är en parkering. Tycker det är glasklart. Man vill inte att du ska övernatta. Men jag kan ha fel, övernatta och se om du får en avgift det kan ju finnas något i lokala ordningsstadgan som förklarar skyltningen. Och är det är fel så kommer det säkert upp bommar vad det lider.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Vad gäller ...får man sova i bilen max 24 tim då det är en vanlig parkering. Eller ....tolkningen camping från min sida är när bord stolar grill. Mm mm kommer fram....eller...

Visa bilaga 229261
Om det är i Sverige så är det inte förbjudet att sova i bilen, sen om det är vanlig bil eller husbil så gäller det nog samma "bil som bil", det finns regler i andra länger som förbjuder att sova i bil på parkeringar, och då spelar det ingen roll vilken bil det är.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi hade inte heller övernattat med sådan skyltning. Däremot så tycker jag att de här skyltarna har blivit ett otyg då de ibland sätts upp av närboende utan tillstånd bara för att slippa se husbilar.
En sådan skylt hade kommit upp några km därifrån vi bor men när jag frågade markägaren om anledningen till skyltningen så kände han inte till den och när jag sen passerade ett par dagar senare så var den borttagen.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
PÅ Trafikverkets rastplatser får man stå max 24 timmar utan tillstånd vilket mer eller mindre innebär att man kan övernatta ( vila ) där.


Övernatta och camping är nog lite olika saker, annars hade nog mängder med lastbilar drivits iväg från rastplatser där en del står hela helger ibland.
Övriga typer av parkeringar har nog olika lokala regler.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Det står ju på Trafikverkets rastplatser att man skall, eller kan, vila vilket då kan tolkas som att sova.
På en del av Trafikverkets rastplatser står det en stor röd skylt med texten att man inte få campa, eller lite kryptiskt att detta är inte en campingplats, ofta på platser med stora fina gräsytor och nära till skogskanten. Det kan man då tolka som att de inte vill att man skall tälta eller köra ut på gräset och sätta upp bord och stolar.

En gång såg jag en husbil som parkerat sig på en ficka på en trafikverkets rastplats, men lagt ut en stor matta på rutan bredvid och ställt upp stolar och bord, grill och en väldig massa saker. Dvs de hade snott en extra parkerinsgsruta bredvid bilen.
Klart att folk retar sig på detta, särkslit de som förväntar sig en parkringsruta för att stanna och sträcka på benen, (eller gå på dass) efter lång körning, och då är det början till nya skyltar med alla tänkbara förbud.

Roysan
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Det står ju på Trafikverkets rastplatser att man skall, eller kan, vila vilket då kan tolkas som att sova.
På en del av Trafikverkets rastplatser står det en stor röd skylt med texten att man inte få campa, eller lite kryptiskt att detta är inte en campingplats, ofta på platser med stora fina gräsytor och nära till skogskanten. Det kan man då tolka som att de inte vill att man skall tälta eller köra ut på gräset och sätta upp bord och stolar.

En gång såg jag en husbil som parkerat sig på en ficka på en trafikverkets rastplats, men lagt ut en stor matta på rutan bredvid och ställt upp stolar och bord, grill och en väldig massa saker. Dvs de hade snott en extra parkerinsgsruta bredvid bilen.
Klart att folk retar sig på detta, särkslit de som förväntar sig en parkringsruta för att stanna och sträcka på benen, (eller gå på dass) efter lång körning, och då är det början till nya skyltar med alla tänkbara förbud.

Roysan
Hej !
Det är inte bara det att en del breder ut sig på angränsande parkeringsytor som orsakar irritation, vid två tillfällen i sommar har jag sett folk som använder toaletterna för att diska. Jag trodde att alla husbilar var utrustade med diskmöjligheter. Att bära disk är väl ett gammalt husvagnsbeteende som lever kvar hos vissa.
BBa
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
JO det rullar nog ingen varken husbil eller husvagn som inte har ett färskvattensystem och avloppstank.
Men det finns de som menar att köra omkring med 100 kg vatten kostar extra bränsle så då använder de inte vattenanläggningen.
Andra är rädda för att husbilen skall bli fuktig av att man använder dess vattenanläggning, liksom både dass och dusch.
Dvs snålhet och dumhet.

Såg på Tossebergsklättens rastplats E45 mellan Sunne och Torsby, (Trafikverket) en fin plats med fin utsikt över sjön fryken.
Ett husvagnsekipage hade ställt sig tvärs över 6 pakeringsfickor. Troligen behövde de, eller förväntade sig, minst en ledig ficka framför ifall de ville köra ut.
En gansk smal gångbana framför parkeringarna där man kan gå till picknickgborden, eller beundra utsikten, var helt belamrad av campingutstyr, det gick inte att gå där...Där satt dom och jäste, såg nästan ut att njuta av att stoppa gångtrafiken....
Klart att folk blir sura. Ja ett husvagnsekipage var det...

Roysan
 

Laima och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
36523
Medlemskap
2024
Det är bra att man tar upp avsaknaden av sunt förnuft och att en hel del verkar lämna hemma vett och etikett tyvärr. Eller lämnat hemma, möjligtvis saknar helt. För trots alla paragrafer, skyltar och förbud till höger och vänster, så är det denna typen av beteenden, eller dvs total avsaknad av hänsyn till andra människor som inte bidrar direkt till saken på nåt positivt sätt. Klart att man sätter upp skyltar och förbud när många beter sig värre än svin. Tex stöter man varje sommar på någon plats där man tyckt det helt oki att tömma/lämna sina sopor på marken när åker iväg. För någon annan att städa upp ! Men hur uppfostra mindre begåvade !? Mer än säga till när man stöter på sån uppenbar idioti...
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Klart att ett HV-ekipage är inte så lätt att parkera, och bara för att sträcka på benen och gå på toa är en sak, men att bygga upp en camp....
Men man ser faktiskt ändå folk som bemödar sig med att koppla loss släpet HV, och parkera på två separata rutor.

Ang sopor, var ute en biltur igår och kom till en fin sjö där fikakorgen kom fram.
Här fanns en eldstad, och den var fylld med ett tiotal drickaburkar. Tror dom att nästa besökare kommer att elda upp dem ?
Brinner sådana, kanske bra att tända brasa med, eller så är det ett intelligensfel.

Ju sämre man sköter sig ju fler förbud, och tvärt om, dvs ju bättre folk sköter sig ju färre förbud.

Roy
 
Toppen