• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering inför vintern

alkoven

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2361
Medlemskap
2023
Hej! Behöver lite råd. Första vintern med vår husbil. Vad skall vi tänka på förutom att tömma vattensystem och "toan". Kommer förmodligen stå på vår garageuppfart i vinter pga brist av vinterförvaring inomhus. :confused:
Hälsar Alkoven
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Parkering inför vintern

Från båtlivet kom jag att tänka på:
- rengör allt som kan tänkas börja mögla
- ställ in torrbollar - helst såna som ni gör själva
- sen får andra HV/HB-ägare svara på specialiteter om vatten i toa och andra ställen mm.

Ev låna eller hyr en elektrisk avfuktare som kan köras 1-2 dagar var och varannan månad. Mycket effektivt!
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Parkering inför vintern

Hej, blås ur kranarna (med munnen) så att packningarna inte fryser, lämna om möjligt handbromsen oåtdragen. Ladda batterierna en gång i månaden, om det skulle bli mycket snö på taket frigör takluckor och ventiler så att ventilationen funkar.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Parkering inför vintern

PatricS!!

Kan man få ett tips på hur jag skall göra egna torrbollar, har inte dom rätta kunskaperna för sådant.
Mvh/ Pelle
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Parkering inför vintern

Hmmmmmmmmm
Svarade nyss i ett annat HV/HB-forum - men ok - ska ju bli MEDLEM här nu - vilken dag som helst. :)
Är skrivet i Word och det blir inte så snyggt när man klistrar in det i ett forum - Sorry!

Från båtlivet:

En hink på 10-15l, ett durkslag/sil som passar på hinken, fyll på med mycket vägsalt, billigare än köpt torrboll och rymmer bra mycket mer vatten = kräver inte tömning lika ofta.
1-2 st hemmagjorda torrbollar i HB/HV beroende på storlek och fukthalt.

Finns olika sorters salt:
NaCl, natriumklorid = tösalt = vanligt salt som köps på ICA/COOP
CaCl, Kalciumklorid = vägsalt används för att binda fukt på grusvägar, finns
oftast INTE på ICA/COOP byggmarknader, men brukar finnas på Lantmännen/Granngården.
Magnesiumklorid säjs också fungera bra!

NaCl fungerar INTE som fuktskydd, även om det också drar åt sig vatten.
"Torrbollen" innehåller CaCl. Kostar väl 25-35 kr för en 450 gr refill på affären. Eller drygt hundring på Lantmännen för 25 kg (4-5 kr/kg).

Glöm inte att stänga säcken/påsen ordentligt runt det som finns kvar, drar som sagt åt sig fukt fort och blir förstört.

Elektrisk avfuktare fungerar också BRA - kanske inte behöver vara igång hela tiden, 1-2 dagar i månaden.
 

alkoven

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2361
Medlemskap
2023
Sv: Parkering inför vintern

Tack för goda råd.Är det någon som har andra tips så är ni välkomna. Måste säga att det var det bästa vi gjort är att vara bli medlem i Husbilsklubben.Man är ju lite ovan ännu och det är ett nöje att läsa alla tips och ideér.:applaus:
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Parkering inför vintern

Hej.

Jag har ingen Hymer (mitt nick-namn antyder ett annat märke) men bifogad fil kan kanske vara intressant att läsa.

Hälsningar
Knausen
 

Bilagor

  • prepair_for_winter-SE.pdf
    99,4 KB · Visningar: 383
Senast redigerad av en moderator:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Parkering inför vintern

Själv håller jag med föregående inlägg till punkt och pricka med lite tillägg. Enligt rekommendation från min FIATverkstad så ska man gärna gör en service inför avställningen. Den omfattar förutom byte av olja och filter även en insmörjning av bromsarna. Sen ska man själv ordna med rengöring av hela karossen med vaxning. Såväl sidor som taket. Det kanske inte är så många som bemödar sig med att kravla under bilen och göra rent underredet. Snacka om skitjobb ! Start tidigt förra lördagen och klar strax före skymning. Nu står husbilen malplacerad intill huset under tak. Jag avundas inte de som har konserveringen framför sig.
 

Bilagor

  • IMG_0592.JPG
    IMG_0592.JPG
    1,5 MB · Visningar: 14
  • IMG_0595.JPG
    IMG_0595.JPG
    1,3 MB · Visningar: 10
  • IMG_0593.JPG
    IMG_0593.JPG
    1,7 MB · Visningar: 9

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Parkering inför vintern

Tommy F s bil kann man nog köpa, även om det skulle saknas, nån stämpel i boken.
Bra jobbat. Tycker Bosse B. Som vet hur man ser ut efteråt. Men efter en dusch och en pilsner mår man bra.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Parkering inför vintern

Nädå... några stämplar saknas det inte. Redan innan 1000 mil är oljan (Long-life) bytt 2 ggr hos Borås Bilhall. Senaste servicen kostade 4663:- Bodelen är redan fukttestad 3 ggr. Garantin kräver 2 fukttester varje år. Det gäller att sätta på skygglapparna så man inte börjar räkna på vad det kostar.
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Parkering inför vintern

Se till att du tömmer ur allt vatten. Varmvattenberedaren t.ex. glömde 2 kranar som satt under en skiva under diskbänken med följd att en koppling frös sönder.
Det finns antagligen separata kranar för tömmning av vattensystemet, kolla bruksanvisningen.
Fick ett tips om att alltid låta kranarna stå helt öppna under vinterpeioden det KAN gör att "isen" inte spränger sönder något. Men OBS KAN göra. Som tidigare sagts blås ur vattnet ur slangarna.
Vi brukar också plocka ur allt vad tyg heter detta på grund av de små rackarna som benämns möss. De hinner gnaga sönder mycket under vinterperioden. Det är heller inte roligt att sopa ihop deras visitkort. Ställ gärna in en liten fälla.
Kolla batterierna/ladda nåra gånger under vintervilan.
Känn sedan när våren kommer hur allt vaknar till liv igen. Jösses så långt det är dit!

Enjoy life
:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
 

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Parkering inför vintern

Tommy F
Vilka bilder du la in på din bil, den ser ju ut som den kom direkt från fabriken eller kanske ännu bättre.
Bra jobbat, känns väl skönt efteråt när du kan sitta och titta på resultatet.

Guldstjärna:applaus:
hälsar Anita o Dan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Parkering inför vintern

Hej. förutom det som redan har behandlats i denna tråd så har jag ett litet tips!
Jo, min vinteruppställning är i ett f.d. potatislager som är tomt och urstädat, men de små gnagarna finns säkert kvar. Jag brukar strö ut rikligt med vitpeppar på golvet (ett par påsar minst) sedan läger jag enris runt hjulen och även inne i husbilen. Lite extrajobb på våren, men (peppar, peppar:p) inga angrepp hittils.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Parkering inför vintern

Jag brukar ha lite stödvärme på. 5 gr. Kollar laddningen på batterirerna då och då och kör motorn då och då. Diesel. (blev lite mycket då och då). Är mycket noga med att det inte finns tillstymmelse till brödsmula någonstans i bilen. En glömd karamell är katastrof vad gäller möss.

Har aldrig haft musbesök. Inte tillstymmelse av mögel. Ingen frysning. Igång sedan 1997.

Har jag haft tur kanske?

Drar lite ström men det tycker jag det är värt.

Ha de bra alla!
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Parkering inför vintern

Hej Alkoven!

Titta i GP där finns nästan varje dag annonser om uppställningsplatser för husbilar inomhus. Igår beställde jag vinter plats hos "Sand och Trä" mellan Kungälv och Lilla Edet. 200:-/ kvm.
Lycka till
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Parkering inför vintern

Det där med att blåsa ur systemet med munnen är inte helt lätt, svårt att komma till med munnen överallt. Jag brukar klippa av hörnet på en plastpåse, trä på kranen, hålla tätt med handen runt påse och kran och därefter blåsa som f-n i påsen vilken jag format som när man skall blåsa upp och smälla en papperspåse. Läs noga i handboken var du har alla öppningsbara kranar, öppna. Dra upp och blås duchslangen. Jag tar också upp pumpen ur tanken och kör den i högt läge för att säkert tömma pump och slang. Öppna gråvattentanken. Kör också en runda med alla kranar öppna och blåser därpå en gång till. Sedan brukar jag slå lite T-röd i alla vattenlås. Tömma alla lådor på ärbart, drar möss. För övrigt kan möss ge sig på allt möjligt, de har en gång ätit upp tändkablarna på min Jeep.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Parkering inför vintern

Hej Autoboy.

Intressant frågeställning men tråden handlar om hur man parkerar inför vintern.
Starta gärna en ny tråd.

Mvh
Knausen
 
Toppen