• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkering i markerad P-ficka!

Hokie

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2025
Sv: Parkering i markerad P-ficka!

Inte blir man speciellt klokare på det svaret. Fick själv veta av en lappnisse i smögen att det räcker med hjulen innanför markeringen. Det gör inget att ingen kan parkera på platsen bakom pga överhänget från min husbil tar upp en betydande del av den rutan också.

F

F.d. 9086

Guest

Det bästa är att hitta en låååång p-ruta som löper längs hela gatans längd. Då är det bara fordonets bredd man behöver tänka på. P-rutor ska vara 2,5m breda och inga fordon får vara över 2,5 i bredd, så det gäller bara att kunna malla in sig.

trodde det var 2,6m fordonsbredd hmmm det är jag helt säker på

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om jeg ikke husker feil så er hovedregelen i EU 250 cm bredde, men med mulighet for enklere dispensasjon for 260 cm. Men samme regel sier vogntoglengde 18 m.

Sverige har noen generelle unntak for innenlands transport, lengde opp til 25,25 og bredde 260.

D

Deleted member 11118

Guest

Det är som med allt juridiskt, så länge man inte har ett domstolsutslag vet ingen vad som gäller. Eftersom HBK har så gott om pengar, kunde de sponsa någon som drog ett ärende till rätten.

F

F.d. 25491

Guest

Om jag parkerar i en parkeringsruta för personbilar och tar upp halva den bakomvarande rutan med överhänget ska det då godtas med två parkeringsbiljetter?
Jag har fått upplysning om att detta inte ska gälla eftersom rutorna är för personbilar och husbilar får inte stå där oavsett hur många biljetter man löser eller är detta ett undantag?

F

F.d. 17667

Guest

Vid parkering på allmän plats /parkeringsplats finns trafikförordning och lokala trafikföreskrifter som reglerar hur att parkera.

Vid parkering på plats där privat markägare upplåter sin mark för parkering gäller dennes villkor. Dvs det som gäller på allmän plats / parkeringsplats behöver inte gälla på privat mark.

I båda fallen torde otydlig skyltning öka chansen vid eventuell tvist.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Om jag parkerar i en parkeringsruta för personbilar och tar upp halva den bakomvarande rutan med överhänget ska det då godtas med två parkeringsbiljetter?
Jag har fått upplysning om att detta inte ska gälla eftersom rutorna är för personbilar och husbilar får inte stå där oavsett hur många biljetter man löser eller är detta ett undantag?

Det är just detta som man inte har klart för sig, eftersom det finns i lagens mening inget som heter "HUSBIL". De flesta husbilar är "PERSONBIL ll", alltså personbil och om inget annat är skyltat så har dessa rätt att parkera på parkeringar för personbilar . Med gällande lagstiftning så skall man se till att alla fyra hjulen är ionnanför markeringen. Problemet är ju att det finns inget uttalat vad som gäller för överhänget, mer än att man inte får störa annan trafik eller framkalla fara.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej
Du har helt rätt!
Liksom alla vi som är m. i Motormännen (M) skulle begära att M brukade sin jurist till något nyttigt!!!
Mvh.

Det är som med allt juridiskt, så länge man inte har ett domstolsutslag vet ingen vad som gäller. Eftersom HBK har så gott om pengar, kunde de sponsa någon som drog ett ärende till rätten.

Toppen