Hej alla glada Hb:s åkare! Vad gäller när vi parkerar i en parkeringsficka med husbil? Jag har fått två olika svar! 1.alla hjul inom markeringen! 2. Hela bilen inom markeringen? (Det sista alternativet uttalat av en polis!) Mvh.Sune.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej alla glada Hb:s åkare! Vad gäller när vi parkerar i en parkeringsficka med husbil? Jag har fått två olika svar! 1.alla hjul inom markeringen! 2. Hela bilen inom markeringen? (Det sista alternativet uttalat av en polis!) Mvh.Sune.
Åjo, 260 cm är maxbredd för fordon.Det bästa är att hitta en låååång p-ruta som löper längs hela gatans längd. Då är det bara fordonets bredd man behöver tänka på. P-rutor ska vara 2,5m breda och inga fordon får vara över 2,5 i bredd, så det gäller bara att kunna malla in sig.
Ingen av alternativen.
Lagen säger inga hjul utanför markeringen.
Inte heller får din parkering hindra trafik eller någon annan att komma in/ur sitt fordon.
Läs sid 6 och 7. Eller läst hela rasket
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09303_6.pdf
Åjo, 260 cm är maxbredd för fordon.
Hej,
Om man ställer sig i 1:a rutan närmast en vägkorsning så kan man få böta för att man kommer mindre än 10m från korsningen.
Mvh Bengt
Åjo, 260 cm är maxbredd för fordon.
Åjo 2,6 gäller endast lite äldre fordon, nya fordon är maxbredd 2,55.
// Stig
Oj då, jag tyckte att det stod 0,15% eller minimum 4 kr per tillfälle?
Det är en intressant fråga. Tolkning av lagen är olika beroende av vem som tolkar den vid varje tillfälle. Därutöver finns det stor okunskap bland poliser och parkeringsvakter, varför vi husbilsbilister och andra med stora fordon, ibland blir tillsynes rättslösa.
För information till alla som läser denna tråden och detta inlägg vill jag informera om att just denna frågeställning om hela bilen eller bara de fyra hjulen som lagen föreskriver, skall var innanför markerad ruta, har jag skriftligen skickat till MOTORMÄNNEN för deras jurister att titta på. Jag har dessutom frågat hur man förfar i det fall husbilen inkräktar också på rutan framför eller bakom den ruta där man har hjulen, skall man då betala för två rutor.
Jag återkommer så snart jag har fått svar från MOTORMÄNNEN.