• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parkering i markerad P-ficka!

Maje&Sune

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
10493
Medlemskap
2025
Hej alla glada Hb:s åkare! Vad gäller när vi parkerar i en parkeringsficka med husbil? Jag har fått två olika svar! 1.alla hjul inom markeringen! 2. Hela bilen inom markeringen? (Det sista alternativet uttalat av en polis!) Mvh.Sune.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Parkering i markerad P-ficka!

Hej alla glada Hb:s åkare! Vad gäller när vi parkerar i en parkeringsficka med husbil? Jag har fått två olika svar! 1.alla hjul inom markeringen! 2. Hela bilen inom markeringen? (Det sista alternativet uttalat av en polis!) Mvh.Sune.

Det är en intressant fråga. Tolkning av lagen är olika beroende av vem som tolkar den vid varje tillfälle. Därutöver finns det stor okunskap bland poliser och parkeringsvakter, varför vi husbilsbilister och andra med stora fordon, ibland blir tillsynes rättslösa.

För information till alla som läser denna tråden och detta inlägg vill jag informera om att just denna frågeställning om hela bilen eller bara de fyra hjulen som lagen föreskriver, skall var innanför markerad ruta, har jag skriftligen skickat till MOTORMÄNNEN för deras jurister att titta på. Jag har dessutom frågat hur man förfar i det fall husbilen inkräktar också på rutan framför eller bakom den ruta där man har hjulen, skall man då betala för två rutor.
Jag återkommer så snart jag har fått svar från MOTORMÄNNEN.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Eftersom okunnigheten är så stor bland poliser och parkeringsvakter så kan vi föregå med gott exempel och ha med oss broschyren "stanna och parkera" från trafiksäkerhetsverket. :wink:

Vissa kommuner tillåter att man parkerar i två rutor men betalar för en. I vissa kommuner ska man betala för två och i vissa kommuner är det inte ens tillåtet att parkera i två rutor. :confused:

När det gäller gratisparkering så är vi inte ensamma om att parkera i två rutor. Bil + släp, limousin m fl har inga problem med det. :)

Det ska bli spännande och se vad Motormännens jurister kommer fram till. Är ju själv medlem där. ;)

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Det bästa är att hitta en låååång p-ruta som löper längs hela gatans längd. Då är det bara fordonets bredd man behöver tänka på. P-rutor ska vara 2,5m breda och inga fordon får vara över 2,5 i bredd, så det gäller bara att kunna malla in sig.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

På de flesta gator i Malmö har man tagit bort rutorna så där går det bra att parkera och betala som för en personbil.

JanB

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2025

Det bästa är att hitta en låååång p-ruta som löper längs hela gatans längd. Då är det bara fordonets bredd man behöver tänka på. P-rutor ska vara 2,5m breda och inga fordon får vara över 2,5 i bredd, så det gäller bara att kunna malla in sig.
Åjo, 260 cm är maxbredd för fordon.

F

F.d. 29876

Guest

Ingen av alternativen.
Lagen säger inga hjul utanför markeringen.
Inte heller får din parkering hindra trafik eller någon annan att komma in/ur sitt fordon.

Läs sid 6 och 7. Eller läst hela rasket :)
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09303_6.pdf

Hej,

Om man ställer sig i 1:a rutan närmast en vägkorsning så kan man få böta för att man kommer mindre än 10m från korsningen.

Mvh Bengt

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Hej,

Om man ställer sig i 1:a rutan närmast en vägkorsning så kan man få böta för att man kommer mindre än 10m från korsningen.

Mvh Bengt

Absolut. Det räknas nog som om att man hindrar trafiken. Det ska ju vara 10m fritt. Från busshållplats ska det vara 12m om jag minns rätt och från järnvägskorsning 30m.

Överhänget får inte heller hindra framkomligheten på gångbana eller cykelbana. En gräsmatta eller dyligt får man sticka ut över.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

På tal om parkering, har någon testat EasyPark?

image.jpg

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026

Yes!

Jag använder det EasyPark flera gånger varje dag. Tycker det fungerar utmärkt.
Man kan även komplettera med ett "betalkort" som funkar i parkeringshus tex.

Då får man allt samlat på samma faktura. Jag har anslutit båda personbilarna samt HB:n till kontot.

Det är i stort bara Q-Parks parkeringar som det inte funkar på.

Det största problemet är att försöka komma ihåg att "stämpla" in bilen då man parkerar :wink:

Mvh // Fredrik

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Oj då, jag tyckte att det stod 0,15% eller minimum 4 kr per tillfälle?

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026

Oj då, jag tyckte att det stod 0,15% eller minimum 4 kr per tillfälle?

Du kan välja mellan att betal en månadsavgift eller en viss summa per parkeringstillfälle. Rör man sig runt med bilen hela dagaran (som jag gör) vägs månadskostnaden omedelbart mot att jag slipper jaga fungerande parkeringsautomater, hålla reda på vilken zon jag står i osv. Samt att man får ett påminnelse SMS 15min före parkeringstidens utgång. Där du även kan förlänga tiden...

Men om man inte osv... så kan man ju alltid fortsätta som man alltid har gjort... ;)

Ps. EasyPark appen funkar bäst på en iPhone ;)

// Fredrik

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Det är en intressant fråga. Tolkning av lagen är olika beroende av vem som tolkar den vid varje tillfälle. Därutöver finns det stor okunskap bland poliser och parkeringsvakter, varför vi husbilsbilister och andra med stora fordon, ibland blir tillsynes rättslösa.

För information till alla som läser denna tråden och detta inlägg vill jag informera om att just denna frågeställning om hela bilen eller bara de fyra hjulen som lagen föreskriver, skall var innanför markerad ruta, har jag skriftligen skickat till MOTORMÄNNEN för deras jurister att titta på. Jag har dessutom frågat hur man förfar i det fall husbilen inkräktar också på rutan framför eller bakom den ruta där man har hjulen, skall man då betala för två rutor.
Jag återkommer så snart jag har fått svar från MOTORMÄNNEN.

Jag har nu fått svar från MOTORMÄNNENS JURIST. Följande är svaret som jag erhållit. Var och en av er får ju göra sin egen tolkning, men det ser ut att behövas ett domstolsutslag för att kunna sova lugnt .

Hej!

Din fråga rör parkering med husbil och särskilt tolkningen av 3 kap. 49 § i trafikförordningen som reglerar hur fordon får parkeras då särskild markering finns.

Precis som du skriver så framgår av ovan författning att även en husbil parkerar lagenligt om alla hjulen finns innanför rutan. Regeln bör dock läsas gemensamt med 3 kap. 47 § som anger att ett fordon inte får parkeras på ett sådant sätt att fara uppstår eller att trafiken onödigtvis hindras eller störs.

Vad därefter gäller parkering med husbilar som inte ryms inom en ruta och så att säga tar upp två rutor så finns mig veterligen inget domstolsavgörande. En läsning av regeln enligt dess ordalydelse ger intrycket av att parkering inte får ske om något hjul är placerat utanför rutan och att ett fordon således inte får ta upp mer än en ruta. En mer praktisk tolkning av regeln är emellertid att, om annat inte anges genom särskild skyltning, så får en personbilsklassad husbil ta upp två rutor om hjulen ryms inom rutorna. Detta eftersom fordonet då håller sig inom markeringen för de två rutorna. Av praktiska skäl så hade jag för egen del förespråkat den senare men som sagt var så har vi inte ett säkert besked förrän en domstol har uttalat sig i frågan.

Vad gäller den sista frågan, som är avhängig svaret i den första, så är min egna bedömning att om man får ta upp två rutor så är det rimligt att ett sådant fordon också betalar två parkeringsavgifter.

Med vänlig hälsning
Johan Carlsson-Frost
Jurist
Motormännens Riksförbund
The Swedish Automobile Association
Fridhemsgatan 32
Box 49163
100 29 Stockholm

Toppen