Den här gränsdragningen vad är parkering och vad är camping, är ingen unik svensk frågeställning.
Samma diskussioner har förts i Spanien, vilket resulterade i ”Normativas Nacional de Trafico” översatt ungefär: nationella trafikregler utställda av myndigheten Dirección General de Tráfico i Madrid.
CAMPING:
Visa bilaga 210132
Din bil anses campa om någon av dessa saker kan kopplas till din bil:
- Markisen ute
- Bord och stolar utställda
- Generellt får inget löst finnas utanför bilens omkrets.
- Rinnande vätskor
- Nedfällda stödben.
- Öppna fönster, det räcker med att låset är öppet ”gungande fönster”
- Störande ljud.
Det räcker med att du ”syndar” med en av dessa saker, att söka förklara med ”svajig bak” när stödbenen är nerfällda kommer inte att möta någon förståelse.
PARKERING:
Visa bilaga 210135
Står du parkerad så här, allt stängt, utom takluckan öppen, förutsatt att den inte sticker ut från husbilens omkrets så står du legalt och kan sova, äta, dricka, ja göra vad som helst inne i bilen.
Du kan för säkerheten även lägga stoppklossar bakom hjulen, men du får inte köra upp på dem.
Det här är en nationell trafikregel som gäller i hela landet oavsett lokala bestämmelser. Det betyder t,ex. att Policia Local har ingen rätt att köra bort dig om du i övrigt står korrekt parkerad... om det sedan är att rekommendera att ta den diskussionen med polisen är en annan sak och inget som jag rekommenderar. Nej det är bäst att dra.
Själv tycker jag att de spanska reglerna är logiska och något som jag kan leva med och tycka är okej.
Tommy