Har läst lite trådar om övernattning på parkeringar/rastplatser med husbil och de ökade antal förbud som tycks dyka upp.
Jag funderar på den rättsliga grunden för att förbjuda mig att sova över på en parkering eller rastplats i en husbil (personbil klass 2). Jag har nästan lust att själv få det prövat i domstol. Var ligger själva problemet om vi bortser från exempelvis näraliggande campingägare som vill få in bilarna på campingen istället för att fricampa utanför?
För campingägarna handlar det om affärsmässiga saker så det kan jag iofs förstå. Men i övrigt, hur kan en husbil få bli ett problem på en parkering eller rastplats? Jag förutsätter att det handlar om en parkering/rastplats som är tillräckligt stor så alla får plats. Är det fullt så är det fullt naturligtvis. Då ska jag inte in där och bråka. Men en plats som är ledig och stor nog för min 7.5 m långa husbil borde vara tillgänglig även över natten. En hänsynsfull husbilsåkare släpper inte ut gråvatten eller tömmer ut toatanken på parkeringen, inte kastar vi ut skräpet eller matavfallet ut i naturen, vi fäller inte ut markisen och möblerar med bord och stolar utomhus på parkeringen, kort sagt vi åker runt med ett fordon som ”klarar sig själv”. Så varför skulle det vara förbjudet att sova en natt i bilen?
Är det någon som känner någon husbilsåkare som låtit pröva ”sovförbudet” rättsligt?
Är det här camping om stolar och bord inte ställs ut, markisen förblir infälld och så vidare?
Jag har god lust att själv pröva lagen.