• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Park4night

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jeg har tidligere opstillet og foreslået til HBK følgende regler for optagelse af pladser på kortet "Husbilsplatser"
  • Pladser som har egen hjemmeside på nettet
  • Pladser som fremgår af en kommunal hjemmeside
  • Pladser som fremgår af en hjemmeside etableret af et turistkontor
  • Pladser som er skiltet til formålet med officielle skilte i det pågældende land. (her skelnes naturligvis med pladser til husbiler og pladser til almindelig parkering, og det har HBK passend ikoner for.
  • Pladser som er skiltet til formålet med ejerens egne skilte
  • Pladser som Ejerne giver tilladelse til at HBK optager på kortet "Husbilsplatser"
På denne måde vi HBK være medvirkende til at konflikter omkring de forskellige pladser mindskes, selv om man aldrig kan forhindre at nogle finder uegnede pladser via Google Maps og lignende.

Det kan så samtidig betyde at nogle pladser som i dag er på kortet nødvendigvis må fjernes eller kontrolleres med markejeren.

Samtidig burde HBK kæmpe for at det ligesom i Danmark ikke er tilladt for en kommune (eller andre markejere) at have begrænsninger i anvendelse af områder til parkering (Kommuneforskrift) uden at begrænsningen samtidig er skiltet med officielle skilte på den pågældende plads.

Jeg ved ikke om disse regler (eller tilsvarende) er vedtaget af styrelsen, men jeg kan ikke finde noget om det på Husbilsklubben.se.
Vad man kan tillägga är att det kan göras skillnad på platser lämpliga för längre vistelse eller bara för övernattning. Personligen söker jag mest övernattning vid resor och tar oftast in på campingar om det är frågan om längre vistelser då man med liten bil vill ha tillgång till dusch, toa m.m. Även om möjligheten finns i bilen. En mycket bra plats för övernattning brukar vara kyrkors parkering. Lugnt och tryggt ofta lite avskilt. Ett sätt att få lite återbäring på avgiften till kyrkan!

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag läste en bra artikel om var man kan övernatta med husbil, från en intervju med någon på Länsstyrelsen.
Tydligen räknas timmervägar (d.v.s. vägar byggda i syfte att kunna transportera virke) som terräng, d.v.s. förbjudna att köra på.
Stanna vid sidan av vägen får du göra men inte köra i bilen ytterligare 5m eftersom ett träd skymmer utsikten över sjön.
Många sådana platser finns med i olika appar. Tacka faan för att markägarna är upprörda....

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag läste en bra artikel om var man kan övernatta med husbil, från en intervju med någon på Länsstyrelsen.
Tydligen räknas timmervägar (dvs vägar byggda i syfte att kunna transportera worke) som terräng, dvs förbjudna att köra på.
Stanna vid sidan av vägen, du kan göra men inte köra i bilen ytterligare 5m eftersom ett träd skymmer utsikten över sjön.
Många sådana sajter ingår i olika appar. Tack så mycket för att marknadsägarna är upprörda....
ÄR någon jäkla autokorrigeringsfunktion som stavar fel och man kan inte ändra sin egen text heller :-(

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Tydligen räknas timmervägar (d.v.s. vägar byggda i syfte att kunna transportera virke) som terräng, d.v.s. förbjudna att köra på.
Stanna vid sidan av vägen får du göra men inte köra i bilen ytterligare 5m eftersom ett träd skymmer utsikten över sjön.
Många sådana platser finns med i olika appar. Tacka faan för att markägarna är upprörda....
Med timmerväg avses inte anlagd skogsbilväg utan väg som bildats pga körning med skogsmaskiner och som efter användning skall växa igen.

Toppen