Marianne och Lars
FD HBK Medlem
Tänker montera ytterligare ett bodelsbatteri, vilken area bör kabeln ha mellan batterierna?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Visa bilaga 146224 För att skapa bästa balansen mellan batterierna, koppla kablarna enligt bilden. Förutsätter att batterierna är likvärdiga (samma typ, ålder och märke).
... förstår inte varför en del teorier dröjer sig kvar ...
Varför skulle det ge bättre balans vid parallellkoppling om utgående + och minus inte kopplas till samma batteri. Denna rekommendation hittar jag inte hos någon batterileverantör eller annan expert och själv kan jag inte hitta något logiskt skäl.
Att det kopplas så vid seriekoppling är ju självklart eftersom strömmen då måste gå genom båda batterierna.
ERIKPER
Tänk dig att batterierna har inre resistansens Ri och förbindningskablarna har resistansen Ry. Vid diagonal koppling kommer vardera batteriet resistansen Ri+Ry . Men om du kopplar in plus och minus på samma batteri får detta resistansen Ri+Ry+Ry medan det andra bara har resistansen Ri. Av detta följer ju att om Ry inte är försumbart i förhållande till Ri, då kommer batterierna att både belastas och laddas ojämnt!
Hur stort är då Ri? Det går att beräkna. Om man mäter polspänningen på batteriet när det är laddat (U1) (och fått vila) och sedan belastar med en känd ström (I) och mäter igen (U2).
Ri=U1-U2/I.
Kabelresistansen för kopparkabel Ry=0.174xLängd/Area Ohm
(hmm värdet 0,174 taget ur minnet. rätta mig nån om jag har fel!)
Förklara så att en icke elektriker förstår detta. Har det betydelse eller inte hur man kopplar?En massa obegriplig text...
Varför skulle det ge bättre balans vid parallellkoppling om utgående + och minus inte kopplas till samma batteri. Denna rekommendation hittar jag inte hos någon batterileverantör eller annan expert och själv kan jag inte hitta något logiskt skäl.
Att det kopplas så vid seriekoppling är ju självklart eftersom strömmen då måste gå genom båda batterierna.
ERIKPER
NejFörklara så att en icke elektriker förstår detta. Har det betydelse eller inte hur man kopplar?