• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Parabolantenn

F

F.d. 53358

Guest
Sv: Parabolantenn

Har en Snipe Pro Max. Har i sommar varit på resa från Ystad till Finland, via Happaranda och tillbaka igen. Tittade på TV varje kväll, även längst upp i norra Sverige. Man måste ha fri sikt åt söder och funkade klockrent hela resan.

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023

Vi är nere i Mosel och ska vidare till Spanien än har PRO Max funkat klockrent , men som sagt det måste vara fritt till söder.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Intressant svar. Jag har en Snipe, men den tar slut i södra tyskland

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Nja, beror på vilken satellit du tittar på.
Viasat på Astra 4 dör mycket riktigt i södra Tyskland/norra Frankrike.
Och HD-kanalerna tidigare än så.
Det gäller nog om man har en Oyster 85 cm också.

Däremot kan man titta på t ex Astra 1, 2 och 3 långt söderut.
Och vill du titta på svensk TV gäller Eutelsat 9A/SVT World.
Vi hade inga problem att titta på SVT World i Split (HR) eller Torrevieja (ES) nu under vår höstresa.
(På vår Snipe variant "Reflexion vollautomatische Satelliten-Antenne Mobilsat" finns 10 satelliter förprogrammerade, inklusive Eutelsat 9A)

Tror att Eutelsat/SVT World fungerar ända ner till Algarvekusten.
(enligt bild fingerprint). Har dock inte provat själv.

Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest

Spännande att 4 skriver i tråden utan att ens närma sig frågan som ställs av TS.
Jag skulle tror att du nog kan vända dig till vilken större husbilssäljare som helst i Kiel, Lübeck, Hamburg, Bremen, Hannover och få hjälp.
Ett exempel ur googles lista Wilkommen | Caravaning Service Center oHG
Fritz Bergers filialer kan väl kanske också vara tänkbara.

Senast redigerad av en moderator:

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Mmm, det blir nog så, man "orkar" bara läsa de senaste inläggen och svarar följaktligen på dessa.
Å andra sidan, kan nog vara bra att veta det också för frågeställaren.

Jag har bra erfarenheter av Ultramedia,
Friedrich-Penseler-Str. 28, DE-21337 Lüneburg

FON: (+49) 4131 9239-19
FAX: (+49) 4131 9239-55

De fixade min första Snipe i fd husbilen.

Leffe M

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2025

Hej Jag har en Camos Dome en bulle på taket Fungerar utmärkt Har varit i Kiruna o Rom kör med canal digital inga problem
Köpte den begagnad för 5 år sedan [ 5000kr] Tog med den när vi körde söder ut . Åkte till Comos i Trittau ligger utanför Hamburg där den monterades ock uppdaterades [2100kr] Mycket bra personal pratar engelska
Ett tips Det finns en begagnad på blocket för 2000kr
Leffe

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Allmänna nackdelen med satellitmottagare är att man inte kan parkera var som helst. Det räcker med träd på fel ställe.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Allmänna nackdelen med satellitmottagare är att man inte kan parkera var som helst. Det räcker med träd på fel ställe.

Visst är det så men man lär sig att titta på en kompass vid infart o placering om tv är ett måste. Många gånger använder vi inte tv alls.
Ytterst sällan man blir utan signal skulle jag tro. Vi har hittills aldrig misslyckats. Vi har bara haft parabol på vår nuvarande bil som vi ägt nästan ett år nu.

F

F.d. 58573

Guest

Visst är det så men man lär sig att titta på en kompass vid infart o placering om tv är ett måste. Många gånger använder vi inte tv alls.
Ytterst sällan man blir utan signal skulle jag tro. Vi har hittills aldrig misslyckats. Vi har bara haft parabol på vår nuvarande bil som vi ägt nästan ett år nu.

På camping- och ställplatser funkar det vanligen, men däremot inte i vildmarken där vi oftast övernattar, frånsett uppe i fjällen eller vid nordsidan av någon sjö. Inne i skogen går det bara inte!
Men där är det oftast även omöjligt att ta emot användbar signal från det markbundna nätet och vanligen inte heller någon mobilmottagning om man inte råkat hamna nära någon större väg. Man får vänja sig.
Men en gång om år brukar vi resa söderut och ut på kontinenten, så visst kommer parabolantennen till användning.

aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jo lengre nord en kommer så blir høyden på hindringer for parabolen lavere grunnet jordens krumning. I Sverige er den laveste elevasjon om lag 10 grader over horisonten. På Nordkapp litt over 5 grader.

Det å finne en plass i skogen med fri sikt sørover for en elevasjon på 10 grader er ikke enkelt!

Toppen