• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabol, behövs den?

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
1. Vi kör genom antenn på de kanaler som finns där. 1,2 o 4.an
2. Vi har Comhem och kan ta med alla hemkanaler, o kör över router o cromcast i Tv-skärmen.
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Tack för alla svar !
Det verkar som streaming passar mig bäst eftersom det endast är svensk TV som är intressant på utlandsresorna. Det är mest nyheter och något faktaprogram som intresserar. Jag har inte heller något parabolabbonemang.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Tack för alla svar !
Det verkar som streaming passar mig bäst eftersom det endast är svensk TV som är intressant på utlandsresorna. Det är mest nyheter och något faktaprogram som intresserar. Jag har inte heller något parabolabbonemang.
Obs att SVT skiljer på program som endast kan ses i Sverige och de som kan ses utomlands. För att hållas sej hemma även utomlands behöver man en VPN-anslutning som ger surfet en svensk IP-adress :twitcy: ;)
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Hur fungerar det ?
Tja, det beror på hur djupt tekniskt du vill veta....
Men jag antar att du menar hur du ska göra för att få till det? VPN kräver att du har en VPN-klient i din enhet (Apple har det utom i AppleTVn), och du måste ha tillgång till en VPNserver. Har inte du eller en kompis en sådan, får du skaffa ett abonnemang hos en VPNserveroperatör. Googla på VPN Sverige, så hittar du många.
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Tja, det beror på hur djupt tekniskt du vill veta....
Men jag antar att du menar hur du ska göra för att få till det? VPN kräver att du har en VPN-klient i din enhet (Apple har det utom i AppleTVn), och du måste ha tillgång till en VPNserver. Har inte du eller en kompis en sådan, får du skaffa ett abonnemang hos en VPNserveroperatör. Googla på VPN Sverige, så hittar du många.
Jag tror jag fattar galoppen.
Kostar några kronor i månaden.
Vad jag förstår verkar det mest användas för att anonymisera sig på nätet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har kört med appen PrivateVPN i flera år och är nöjd med dess prestanda, jag betalar inget för tjänsten.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.084
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Gratis VPN tjänsterna har oftast en begränsad mängd data per månad,betalar man får man betydligt mer.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Gratis VPN tjänsterna har oftast en begränsad mängd data per månad,betalar man får man betydligt mer.
Jag använde en tjänst tidigare, betalade per månad och sa upp den när den inte behövdes. Numera har jag en bra hemmarouter med möjlighet att sätta upp egen VPN-tjänst, sedan är det bara att installera gratis app på mobil o platta. Datorns Linux behöver bara importera den fil routern har genererat, tror nog att Windows o Mac OS har liknande.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Snipen nermonterad.
Slingboxen nerpackad.

Extra box dvb T2 monterad som tar den tyska signalen till Ltc TVn.
Höj och sänkbar antenn för det markbundna nätet.
Resten stremar vi med Telia Play som ingår i hemabbonemanget.

För tillfället Telenor obegränsat hemma och 100 gig utomlands.

Krister.
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Är det någon operatör som är bättre än någon annan ? Har Telia nu.
Planen är att tillbringa vintern på sydligare breddgrader.
 
F

F.d. 32985

Guest
Lite beroende på hur många du vill samla i abonnemanget.

Ju fler du ansluter desto bättre slutpris får du med automatik då det finns möjlighet till familjeabonnemang.
Då delar ni iofs på de 100 GB utomlands.
Ovan är riktpris, glöm inte att förhandla då ni blir nya kunder.
 
Toppen