• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Palla upp bilen i vinter?

F

F.d. 2577

Guest
Sv: Palla upp bilen i vinter?

Tog upp båten igår, körde igenom med sötvatten. Skall inom de närmaste dagarna lossa tändstiften på Yahamahan och spraya in lite olja, samt dra runt.

Men hur gör jag med husbilsmotorn, lossa spridare och spraya? Dra runt motorm utan att den startar, hurdå? Utombordare och bensinmotorer vet jag hur jag skall hantera men hur göra med diesel?
Leffe

F

F.d. 50069

Guest

Joo - det har jag funderat på.
Båten ger jag ju en service och vinterkonserverar - så det bör väl vara detsamma med bilen.

Det jag har gjort är att göra en service på motor med byte av oljor och alla filter mm - samt att se över alla genomföringar igenom kaross och bottenplatta mm. Motorkuddar, stötdämpare, lager, bromsar och avgassystem har också fått en översyn. Batterierna är fulladdade och bortkopplade. Vatten är tömt överallt.

Både bil och båt har fått ett specialmedel i bränsletanken så att det inte kan "växa" något där under vintern.
Tror jag fick med allt. :)

KAN DET BLI BÄTTRE:yes:
Nu är det bara att räkna dagar!

F

F.d. 3088

Guest

Tog upp båten igår, körde igenom med sötvatten. Skall inom de närmaste dagarna lossa tändstiften på Yahamahan och spraya in lite olja, samt dra runt.

Men hur gör jag med husbilsmotorn, lossa spridare och spraya? Dra runt motorm utan att den startar, hurdå? Utombordare och bensinmotorer vet jag hur jag skall hantera men hur göra med diesel?
Leffe

Så här gjorde vi när man var i gemet

http://www.autotech.se/mvif_online/pdf/avsnitt/250_01.pdf

Gurra

Toppen