• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Palla upp bilen i vinter?

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025
Nämnde de något om att man bör palla upp bilen så att inte LAGER och däck mm tar skada?
Eller är det gammalt och förlegat?

F

F.d. 4754

Guest
Sv: I våra och andras tankar

Hej.

Gammalt och förlegat är det nog inte men pallar man upp bilen så kan man inte snabbt flytta den om det ex.vis skulle börja brinna.

Jag har fått rådet att man gärna kan rulla bilen någon dm varje eller varannan månad för lagrens skull. Har man plats är det säkert inte fel... Pumpa upp trycket ett "halvt kilo" är nog inte heller fel. Det har jag gjort...

För de flesta av oss som har en avställning på ca 5 månader kan man nog utan överdrifter bara ställa av bilen och säkerställa den mot frost och fylla dieseltanken. Service innan avställning tror jag också på, men det kan säkert göras på våren också...

Så tror jag...
Knausen

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Under dom 5 åren som jag haft husbilen så har jag aldrig pallat upp den och inte heller min 200 quattro och jag har inte känt att däcken skulle blivit platta på den delen som stått mot golvet .

F

F.d. 6238

Guest

Kanske inte däcken blir platta, men hur är det med Hjullagren. (inte jul-lagen)
GOD H-JUL förresten, / Kurt.

F

F.d. 410

Guest

Under dom 5 åren som jag haft husbilen så har jag aldrig pallat upp den och inte heller min 200 quattro och jag har inte känt att däcken skulle blivit platta på den delen som stått mot golvet .

Nä jag pallar inte heller upp bilen. Jag har haft flera Saabar med breda lågprofils däck och när dom stått någon vecka kunde man förnimma lite dunk när man började köra men efter 5 km var det helt borta.

Men lagren?.... skulle dom kunna påverkas av att bilen står still. Det är ju stålkulor av högsta klass.

Den enda fördelen jag kan tänka mig med uppallning är väl att man avlastar fjädringen, men är tveksam till även detta.

Anders

F

F.d. 4754

Guest

Hej Gösta.

Det känns verkligen bra att Du en så bra analytisk förmåga.
Vi andra kan väl bara beklaga att vi inte är lika intelligenta och klarsynta…

/Knausen

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025
Sv: Palla upp bilen i vinter?

Tack för alla svar och analyser av ämnet.
Hörde det av 2 äldre gentlemän som båda varit bilmekar och kört husbil i många år.
De sa nåt om att framföraltt på äldre HB var det bra att palla upp - ja egentligen på alla bilar/fordon som ligger på/nära maxgränsen vad gäller vikten.

Själv pallar jag alltid upp båtvagnen under vintern - både för lagren och hjulens väl och ve - även om vagnen står i uppvärmd lokal under vintern -- med fulladdat blybatteri som inte behöver laddas färrän sjösättningen i vår.

F

F.d. 55256

Guest

Jag har valt en gyllene medelväg under den tiden bilen är avställd ca (15/12-15/2) jag pallar upp så mycket att fjädring och däck avlastas till ca 50%. Ställer under träklossar som lätt välter. Skulle det bli aktuellt med en snabb förflyttning vid brand är det bara att köra, klossarna välter och bilen är ute. Tror i alla fall att fjädring och däck mår bra av detta. Det skadar i alla fall inte.
Ove.G

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Kan bara hålla med dig Ove.G

Klart enklaste och smartaste alternativet.

F

F.d. 7172

Guest

Tror i alla fall att fjädring och däck mår bra av detta. Det skadar i alla fall inte.
Ove.G

Helt rätt Ove, det skadar inte, om man har tid, lust och vill ta hand om sin bil ska man naturligtvis göra det oavsett om det behövs eller inte.

Hjullagren är det ingen fara med om bilen står stilla, dom får mer stryk vid körning på dåliga vägar, detsamma gäller fjädrar och stötdämpare.

Däcken blir inte platta nu som förr om bilen står länge, det blev så på den tiden vi körde på däck med stålkård, då var dom kantiga över natten om det var minusgrader.

Men som sagt var, det skadar inte att palla upp bilen, det går ju att använda stödbenen oxå på de bilar som har det monterat.

:santa-5-icon:

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2025

Helt rätt Ove, det skadar inte, om man har tid, lust och vill ta hand om sin bil ska man naturligtvis göra det oavsett om det behövs eller inte.

Hjullagren är det ingen fara med om bilen står stilla, dom får mer stryk vid körning på dåliga vägar, detsamma gäller fjädrar och stötdämpare.

Däcken blir inte platta nu som förr om bilen står länge, det blev så på den tiden vi körde på däck med stålkård, då var dom kantiga över natten om det var minusgrader.

Men som sagt var, det skadar inte att palla upp bilen, det går ju att använda stödbenen oxå på de bilar som har det monterat.

:santa-5-icon:

Vara eller inte vara, läste i Hobby instruktionsbok att man bör palla upp husbilen vid långtisförvaring för att skona däcken som dom säger, dock näms inget om hjullager. Pallar nog upp lite på bakaxeln där största axeltrycket ligger på min bil ..

F

F.d. 50069

Guest

Hej på er gott folk!
Jag höjer däckstrycket med nåt kilo, det skadar ju iaf inte;). Husbilsdäck är väl rätt så mycket styvare i sidorna så de tål nog mera än ett vanligt däck!

Hjullagren ja, förr så pallade jag upp så noga men nu när man är lite latare så ruckar jag på bilen då och då! Detta för att flytta denna minimala anläggningsyta ett hjullager har!

Sedan var det någon i tråden som nyttjade sina stödben för att avlasta bilen, om jag förstod honom rätt!
Är inte stödben till för att just stöda:confused: . Undrar om det kan vara nyttigt för husbilsramen att lyfta eller höja husbilen med hjälp av stödbenen ?
Har för mig att jag har läst någonstans att det rent av kan vara riktigt skadligt!

Anders

F

F.d. 3077

Guest

Det får bli pallning på framänden som är nära maxlast.För att skona de bytta (dyra) fjädrarna.Bakänden med boggi är ju bara till dryga hälften av trycket utnyttjat.
Bilen år avställd nära 5 månader.
Bernt

F

F.d. 5898

Guest

detta har jag fundert på länge hur kommer det sig att de alltid blir platta nedåt eller att punktering alltid är på nersidan av däcket....Ha Ha Ha

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2030

Hjullagren på bilarna är dimensionerade för att stå stilla. De första Volkswagen bubblorna hade lagren dimensionerade för körning inte stillastående. Bilarna transporterades på järnväg till Sverige då. När de kom fram var lagren slut med märken efter kulorna i kulbanorna. detta fick jag lära mig i början av sextiotalet i maskinlära.

F

F.d. 3088

Guest

Ingen som grunnat på att konservera bilen under vinterstoppet :D
Gurra

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Joo - det har jag funderat på.
Båten ger jag ju en service och vinterkonserverar - så det bör väl vara detsamma med bilen.

Det jag har gjort är att göra en service på motor med byte av oljor och alla filter mm - samt att se över alla genomföringar igenom kaross och bottenplatta mm. Motorkuddar, stötdämpare, lager, bromsar och avgassystem har också fått en översyn. Batterierna är fulladdade och bortkopplade. Vatten är tömt överallt.

Både bil och båt har fått ett specialmedel i bränsletanken så att det inte kan "växa" något där under vintern.
Tror jag fick med allt. :)

Toppen