• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

P-bot i Malmö

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: P-bot i Malmö

Parkeringsreglerna bygger på två enkla huvudprinciper:

Du får inte stanna eller parkera så att
• fara uppstår
• du hindrar eller stör andra

Jag pratade med en journalist samt en politiker och en tjänsteman med samma efternamn på Gotland. Enligt de tre så får man bara parkera husbilar på campingplatser. :twitcy:

Har aldrig haft problem, bor på Gotland. Kanske du hört fel då vi är många som använder husbilen ofta och parker som vanligt.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: P-bot i Malmö

Svaret finns här: "Är P-platsen markerad ska alla hjulen stå innanför rutan". (Tips från EuroPark, punkt 3.)

Detta kan endast tolkas som att hela kontaktytan mellan däck och mark skall befinna sig inom markerat område. (Får alltså inte nudda färgen...)

Jo, jag vill nog påstå att man kan tolka det på flera sätt. Det står inte "ska alla hjulen stå HELT innanför". Jag anser att hjulen kan stå innanför samtidigt som de inte är till 100% innanför. För var står ett däck om det är 50% på linjen och 25% innanför/utanför?
Är däcket då innanför/på/utanför linjen? Den är väl alla alternativen vilket medför att den uppfyller kravet att vara innanför.

På sätt och vis är formuleringen aningen otydlig.
 
F

F.d. 53236

Guest
Sv: P-bot i Malmö

Hej.
Alla hjulen skall vara innanför strecken. Fick böter i Torekov, bakhjulen nuddade linjen...
Hur sjukt kan hela denna jakt på millimetrar vara? :eek: Detta är ju inget som påverkar varken framkomlighet eller hindrar trafiken i övrigt.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: P-bot i Malmö

Angående parkering på platser som är på s.k. tomtmark och i regel övervakas av parkeringsbolag så gäller "lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering (1984:318)"

I paragraf 3, 10 och 12 ur denna lag kan man läsa följande:

3 § Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken.

10 § Om det med hänsyn till omständigheterna i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift, får avgiften inte tas ut.

12 § Markägaren ansvarar för att den som övervakar efterlevnaden av förbud eller villkor som avses i denna lag har för ändamålet lämplig utbildning.

Det bör observeras att en "Kontrollavgift" (olovlig parkering på tomtmark) kan överklagas och behöver då inte betalas förrän rättsläget är utrett. Man behandlar i det fallet sådan kontrollavgift om man anser att den är felaktig, på samma sätt som man gör med en felaktig faktura. Man bestrider kravet utan att betala och framlägger sina synpunkter varför man inte betalar.

Till skillnad från Kontrollavgiften finns det "Felparkeringsavgift". Felparkeringsavgiften kan också överklagas, men måste betalas direkt. Felparkeringsavgiften kan utfärdas om man bryter antingen mot trafikförordningens regler om stannande eller parkering eller mot en lokal trafikföreskrift.
 
F

F.d. 2729

Guest
Sv: P-bot i Malmö

Hej Hooden,

Det låter extremt underligt att du skulle få en kontrollavgift trots att bilens alla hjul står innanför rutan. Kan du maila mig lite mer uppgifter om din p- bot, så lovar jag att följa upp det nästa vecka.

Hälsningar

Fredrik Westergård
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: P-bot i Malmö

Ok, då avvaktar jag med att ta kontakt med köpmannaföreningarna i Malmö.

Trevligt om Europark får förståelse för vårt normadiska liv och skapar förutsättningar så vi kan handla i butiker och restauranger och parkera på deras parkeringar.
 
Senast ändrad:

hooden

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Lidingö
HBK-Nr
6201
Medlemskap
2024
Sv: P-bot i Malmö

Hej Fredrik W.

Som du ser i mitt inlägg i ämnet så har jag fått rättelse genom att ICA-
handlaren i Malmö kunde övertygas om det orimliga i att han skulle tappa kunder om han vidhöll att EUROPARK´s tolkning skulle gälla.Så jag är nöjd men
det gäller att få kontakt med rätt beslutsfattare.
Lycka till.
 
Senast ändrad:

Sten o Anette

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2025
Sv: P-bot i Malmö

Hej.

Detsamma hände mig i Västerås, hade parkerat på bussruta,vid sidan av all parkering med tanke på längden. Fick svar att jag har en personbil kl 2, parkera på vanliga parkeringen, det gör inget att bilen går över i nästa ruta då bilen är hel o inte delad som en bil o husvagn är, så är det ialla fall i Västerås

Sten Hbk 6655
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: P-bot i Malmö

Vilket jobb du lagt ner!

Tycker Karlstad var OK. 2 rutor, 2 avgifter. Då slipper man allt skitsnack.

Marunga
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: P-bot i Malmö

Parkera ALDRIG där Europark står för böterna, då hjälper ingenting, fast man inte har fått någon bot. Mvh. Per o Agnetha
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: P-bot i Malmö

Tack!
P-böter + Trängselavgift, där går gränsen!!!!!
Mvh. "Ps" även om böterna revs vem betalade tiden för er?
Er tid är väl lika mycket värd som klantskallarnas!? "Ds"


Jag fick en P-bot i Göteborg pga att mitt överhäng inte var innanför rutan. Fotade flera personbilar som parkerat med bilens överhäng utanför markeringen (dock inte lika mycket som mig) Alla husbilar hade fått böter men inga personbilar. Tog kontakt med Göteborgs kommun och dom rev böterna. Skall man ha sådana regler så borde det enligt mig gälla alla. Man kan inte säga att 10 cm okej men 15cm är böter.
Ha det
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: P-bot i Malmö

49 §*Ett fordon får inte parkeras så att*1. det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa inte kan föras från platsen, eller2. fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske. Förordning (2007:101).

Mao kan det vara ok att stå på sträcket
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: P-bot i Malmö

Lastbil är väl ett fordon?

Naturligtvis är den ett fordon men det var inte så jag menade. En parkeringsplats visar ju en skylt med en personbil & där får personbilar & husbilar som är registrerade som personbilar stå. På vissa parkeringsplatser sitter en tilläggsskylt som säger personbil klass II & där får även husbilar registrerade som PB II stå. Syftet med min fråga var att få reda på vad som gäller om HB'n är registrerad som LB. Jag är väldigt dåligt insatt i detta & åker väl på böter en vacker dag. Jag har tittat i forumen men denna fråga har stötts & blötts så mycket med olika tyckanden & tänkanden så det vore bra om man en gång för alla kom fram till vad som gäller för olika typer av husbilar. Går det att läsa sig till någonstans?

Bennie:confused:
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: P-bot i Malmö

Det är lite otydlighet här
vad gäller för en A-traktor EPA-traktor
Sedan vet jag att vissa personbilar är omreggade till LB.
Vad gäller för dessa?
Det är kanske inte vårt problem, men tanken föds
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: P-bot i Malmö

Det är lite otydlighet här
vad gäller för en A-traktor EPA-traktor
Sedan vet jag att vissa personbilar är omreggade till LB.
Vad gäller för dessa?
Det är kanske inte vårt problem, men tanken föds

Det är väldigt många husbilar som är LB-registrerade så det är definitivt ett problem för oss som har en LB-reggad HB.

Bennie
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: P-bot i Malmö

Precis varit o handlat. Plogad parkering, inga linjer sytes. Har P-nissen tolkningsföreträde?

/marunga
 
Toppen