• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

P-bot i Malmö

hooden

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Lidingö
HBK-Nr
6201
Medlemskap
2024
Jag vill varna andra husbilsägare som skall handla på ICA- Maxi, St Varvagatan
I Malmö. P-bot om din husbil EJ ryms i markerad plats. Om det händer kontakta
butikschefen som kan meddela P-bolaget och ta bort botten. Detta hände mig i
april 2013.
 

hobsen

HBK Intresserad
Inlägg
42
Kommun
Norge
Sv: P-bot i Malmö

Og i Norge skal en være svært varsom på handlesenter spesielt der Europark er involvert. Står en utenfor oppmerket felt selv om det ikke er til hinder får en "premie" på 700 kr. Mafiametoder mener jeg.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: P-bot i Malmö

Är det hela husbilen som skall vara innanför rutan eller räcker det att hjulen är innanför. Det finns ju många stora "vanliga" personbilar som inte ryms innanför rutan förutom hjulen?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: P-bot i Malmö

För några år sedan parkerade vi i Gtbrg vid badet i närheten av mässan. Pratade med en p-vakt om jag skulle vända bilen för att ha hjulen innanför rutan för hade jag backat in längre så hade jag hindrat trafiken till p-platser på tvären bakom bilen. Hon sa att hjulen ska vara innanför rutan men att bilen tar ju lika stor plats vilket som så låt den stå tyckte hon då det bara var hon som patrullerade den parkeringen. Har stått på många parkeringar i Gtbrg under åren med ordentligt överhäng utanför rutan. Ofta har jag lyckats stå i någon ytterkant där det inte har funnits tillräcklig plats för en hel P-ficka men ändå plats för 2-3 meter av baken på HB:n. Även ett dygn vid Liseberg södra parkering vid olika tillfällen. Sist var vakter där vid 3 tillfällen som vi såg. Vi sov över där och var på TUR-mässan i våras. Det kan ju vara olika på olika orter men jag har aldrig fått böter i alla de städer jag varit i och parkerat, bara hjulen varit innanför. Ibland har jag tagit upp drygt 2meter av fickan bakom men aldrig fått böter. Hyggliga P-vakter eller? Har ställt mig så långt fram som möjligt så framhjulen precis varit i rutan och då är det ändå ½ meter bil utanför där också. Bara man inte hindrar framkomligheten för mycket verkar det gå. Men det kan vara lite godtyckligt kanske. Intressant om jag bara haft tur med hyggliga P-vakter eller om andra fått böter fast hjulen varit i rutan.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: P-bot i Malmö

hooden:
Eftersom du lämnar ett så kristallklart besked har du säkert en bra fakta-referens att citera eller länka till.
Kan du hjälpa oss med den informationen?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: P-bot i Malmö

Tack för den länken men den säger ingenting om att hela bilen måste vara inom markeringen.
Däremot att alla hjulen måste vara inom markeringen vilket vi konstaterat tidigare.
 

Bilagor

  • Parkering.JPG
    Parkering.JPG
    22,8 KB · Visningar: 2.669

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: P-bot i Malmö

Det finns ett stort antal aktörer på "P-marknaden".

På riksplanet har vi Trafikverket: http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09303_6.pdf

Varje län har sina regler, bl a i anslutning till naturområden.

Varje kommun (290 st) har sina specifika regler.

Till det kommer alla privata P-platser med en massa P-bolag som bevakar. Det går alltså inte att hänvisa till en källa utan det får bli sunda förnuftet som får vägleda.

Om man står med alla hjulen innanför markeringen och håller överhänget över t ex gräsyta så att husbilen inte hindra annan parkering så gör man inte fel. (Risken för påkörning av överhänget minskar också)

Det finns massor av vakter som inte har helt rätt så det är definitiv värt att överklaga. Chefen för Malmö [P] har klart för sig men inte alla hans anställda.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: P-bot i Malmö

Jeg parkerer aldri på kundeparkeringer som bevoktes av Europark etter jeg fikk et gebyr i posten og de krevde at jeg kunne legge frem kvitto på at jeg hadde handlet på den Statoil macken som jeg hadde stoppet og sto helt rett innenfor p-ruten. Ved første henvendelse fikk jeg beskjed om at gebyret var en feil og jeg kunne se bort fra det - deretter kom henvendelsen fra et inkasso byrå som krevde dokumentasjon fra meg på at jeg hadde handlet på macken i forbindelse med den stoppen. Nå var det lagt på et ekstra gebyr til dette selskapet som er en del av konsernet rundt Europark. Kort og enkelt jeg tør ikke handle hos de som anlitar det parkeringsbolaget.
 

hooden

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Lidingö
HBK-Nr
6201
Medlemskap
2024
Sv: P-bot i Malmö

Hej,
Det enda kristallklara beskedet är vad EUROPARK svarade mig att hela bilen
skall vara innanför markeringen.Jag bad dom att överväga att ändra sina rutiner för husbilsägare för att jag ansåg att ICA-handlaren är inte betjänt av
att inte få oss som kunder,men icke det argumentet hjälpte inte, hela bilen
skall vara inne.Då kontaktade jag butikschefen som kunde ta bort boten hos
EUROPARK. Deras kommentar till butikschefen var att deras kontrollant varit
för "nitisk".Tyvärr tänkte inte ICA ändra på sina direktiv till EUROPARK för det hade bara hänt 2 ggr. tidigare på 7 år. Men chansa inte!
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: P-bot i Malmö

Vad menas med att alla hjul ska vara innanför markeringen?

  • Får hjulen inte nudda färgen?
  • Får hjulen sticka ut utanför markeringen om de alla samtidigt har delar som är innanför markeringen?
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: P-bot i Malmö

Jag har pratat med UPAB, Umeå Parkering AB. Alltså kommunens parkeringsbolag. Den ansvarige berättade vad som gäller enligt lagen och enligt henne så ska hela fordonet vara inom rutan.
Jag frågade då om det gör något om man låter bilen sticka ut över en gräsplan tex, för där är man väl inte i vägen.
Jo svarade hon om de ska klippa gräsmattan så är man i vägen.
Jag har också pratat med parkeringsvakter i samma bolag som sagt _ Vad lagen säger är en sak vad vi gör är en annan.
De privata bolagen går helt enligt lagen för det är ju dessa "böter" de ska leva på.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: P-bot i Malmö

Vad menas med att alla hjul ska vara innanför markeringen?
  • Får hjulen inte nudda färgen?
  • Får hjulen sticka ut utanför markeringen om de alla samtidigt har delar som är innanför markeringen?

Svaret finns här: "Är P-platsen markerad ska alla hjulen stå innanför rutan". (Tips från EuroPark, punkt 3.)

Detta kan endast tolkas som att hela kontaktytan mellan däck och mark skall befinna sig inom markerat område. (Får alltså inte nudda färgen...)
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: P-bot i Malmö

Parkeringsreglerna bygger på två enkla huvudprinciper:

Du får inte stanna eller parkera så att
• fara uppstår
• du hindrar eller stör andra

Jag pratade med en journalist samt en politiker och en tjänsteman med samma efternamn på Gotland. Enligt de tre så får man bara parkera husbilar på campingplatser. :twitcy:
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: P-bot i Malmö

Jag fick en P-bot i Göteborg pga att mitt överhäng inte var innanför rutan. Fotade flera personbilar som parkerat med bilens överhäng utanför markeringen (dock inte lika mycket som mig) Alla husbilar hade fått böter men inga personbilar. Tog kontakt med Göteborgs kommun och dom rev böterna. Skall man ha sådana regler så borde det enligt mig gälla alla. Man kan inte säga att 10 cm okej men 15cm är böter.
Ha det
 
Toppen