• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

P-böter Danmark

F

F.d. 50209

Guest
I Torsdags tog vi bruksbilen med färja till Helsingör för att handla lite flytande inför helgerna. Kvickly strax söder om stan var målet och där har vi handlat många gånger förr i tiden. Stor parkering direkt utanför köpcentret och vi spenderade ett antal kronor inne i varuhuset innan vi återvände till bilen. Aj då, en lapp på vindrutan. Man har infört P-skiva någon gång sedan vi var där senast. Efter letande fann vi en skylt om detta på väggen till kundvagnarna. Det som retar oss är att det egentligen inte kostar något att stå där om bara vetat om p-skivan, vilken vi hade i bilen. Nu åkte vi på 510 danska vilket gör ungefär 610 sek. OK hade jag gett f--n i att stoppa pengar i en automat så hade jag tagit detta och skyllt mig själv, men nu är det en p-plats vid ett köpcenter som egentligen inte kostar en krona att nyttja OM jag hade uppmärksammat p-skivan. Ja nog om detta och ingen behöver komma med en pekpinne och leka ordningsman, men är det någon som fått p-böter i Danmark och undlåtit att betala? Vad händer då?

Bilagor

• DSC01105.JPG
    DSC01105.JPG
    1,8 MB · Visningar: 9
F

F.d. 29925

Guest
Sv: P-böter Danmark

Jag skulle nog författa en skrivelse och berätta om de omständigheter du nämnde. En skrivelse även till Kvickly kan nog vara på sin plats, helst med en kopia på kassakvittot.
Förhoppningsvis är danskarna mera förstående med besökarnas okunskap än vad motsvarande svenska P-bolag är.
När det gäller underlåtenhet att betala danska böter har jag inte kläm på, men förmodar att deras P-bolag är lika giriga som våra.;)

F

F.d. 50209

Guest

Ja Decker, jag har funderat på nåt liknande, bara för att markera.

J

Jarn

Guest

Vet inte hur det är i Helsingör, men i Köpenhamn jagar de in pengarna även om du bor här i Sverige.
Beloppet är också rejält höjt när påminnelsen kommer, med olika avgifter som tillkommit.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Har fått P-bot i Köpenhamn med spansk registrerad personbil, rekommenderades att betala, vilket jag gjorde.

I mitt fall fanns inga förmildrande omständigheter. Bodde på ett centralt hotell och tänkte inte på att det var p-avgift från klockan 09.00. Klockan 10.00 när jag kom till bilen satt lappen där.

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Tids nog kommer en påminnelse via Q-Park i Sverige som är officiell indrivare för danska P-böter. Det tar ett par månader o första kravet är utan extra avgift enligt min egen bittra erfarenhet.

De verkar som Danskar i Helsingör o Köpenhamnsområdena "älskar" att bötfälla svenskar utanför shopping centers pga att de vet att vi inte har P-skivor med oss i våra bilar...

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

I Torsdags tog vi bruksbilen med färja till Helsingör för att handla lite flytande inför helgerna. Kvickly strax söder om stan var målet och där har vi handlat många gånger förr i tiden. Stor parkering direkt utanför köpcentret och vi spenderade ett antal kronor inne i varuhuset innan vi återvände till bilen. Aj då, en lapp på vindrutan. Man har infört P-skiva någon gång sedan vi var där senast. Efter letande fann vi en skylt om detta på väggen till kundvagnarna. Det som retar oss är att det egentligen inte kostar något att stå där om bara vetat om p-skivan, vilken vi hade i bilen. Nu åkte vi på 510 danska vilket gör ungefär 610 sek. OK hade jag gett f--n i att stoppa pengar i en automat så hade jag tagit detta och skyllt mig själv, men nu är det en p-plats vid ett köpcenter som egentligen inte kostar en krona att nyttja OM jag hade uppmärksammat p-skivan. Ja nog om detta och ingen behöver komma med en pekpinne och leka ordningsman, men är det någon som fått p-böter i Danmark och undlåtit att betala? Vad händer då?

Har gjort ungefär samma sak i Eslöv, parkerat då 10 minuter, fått böter inte använt P-skiva, den låg i handskfacket. Nu var detta inte Danmark men...

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2025

Vi åkte på samma sak i Köge i juli månad. Jag försökte "överklaga" men ack nej fick betala och se glad ut.
Danska P-hennar är inte ett dugg bättre eller sämre än di svenske.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, vad härligt det är med P-bolag. De har uppfunnit 72 olika sätt att klämma bilister på P-böter som inte medvetet vill slippa betala P-avgift...........Svårförståeliga skyltar, olika P-automater till intilliggande P-platser, P-förbud ett visst datum varje månad för sopning och det även om datumet infaller en söndag och det inte finns en sopmaskin som rör på sig, svårförstådda datumparkeringar m.m. m.m.

Nu har de alltså uppfunnit ett sätt att dra in böter på gratisparkeringar...........Grattis......Jag blir så trött, så trött.

JANKRO.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Måste nog få säga att "hallå har ni aldrig stött på P skiva förut"
Det låter som det skulle vara något nytt:confused:

Det är ju samma sak här hemma när det är P skiva. Alltså gratis parkering om man ställer skivan rätt.
Fast det beror väl kanske på var man bor och då kanske en del aldrig stött på P skiva. Är väl vanligare i storstadsregioner kanske.

Tycker själv att P skiva är det bästa som uppfunnits. Det är gratis parkering med målet att slippa dom som långtidsparkerar. Saknar man P skiva så är det på många P platser en biljettautomat som ger samma parkeringstid som om du hade skiva. Alltså gratis.

Sedan kan jag sympatisera med Arne att det är tråkigt när lappen sitter där på rutan och pengarna hade kunnat gått till något roligare.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Det låter som det skulle vara något nytt:confused:

Det är ju samma sak här hemma när det är P skiva. Alltså gratis parkering om man ställer skivan rätt.
Fast det beror väl kanske på var man bor och då kanske en del aldrig stött på P skiva. Är väl vanligare i storstadsregioner kanske.

Tycker själv att P skiva är det bästa som uppfunnits. Det är gratis parkering med målet att slippa dom som långtidsparkerar. Saknar man P skiva så är det på många P platser en biljettautomat som ger samma parkeringstid som om du hade skiva. Alltså gratis.

Sedan kan jag sympatisera med Arne att det är tråkigt när lappen sitter där på rutan och pengarna hade kunnat gått till något roligare.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej, nej det är faktiskt så att P-skiva är inte så vanligt som de som använder den tror.
I en så relativt stor stad som Norrköping så vet jag inte om den är användbar någonstans.
Det är bra några år sedan som jag la en i husbilen och stog och läste instruktionerna till den, i Askersund tror jag min ahaupplevelse kom :D.

I mina personbilar har jag ingen p.g. av att jag har ingen användning för den.

M.v.h. JANKRO.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Det va ju det jag skrev att det kanske inte finns i småstäder;)

Vad det gäller Norrköping så kanske det är fri parkering på många ställen.

Då vet du att du ställer den på närmaste halvtimme för klockslag.:)

F

F.d. 50209

Guest

Det låter som det skulle vara något nytt

Jo då jag har stött på P-skiva och skrev också att jag hade en sån i bilen, men det har aldrig varit P-skiva där förut och det är utanför ett köpcenter och hade det stått en p-automat så hade jag självklart betalat. Nu visade det sig att det var kostnadsfritt i tre timmar om jag hade sett anslaget om P-skiva, och det kan reta mig. Därför ställde jag frågan om vad som händer om jag inte betalar böterna.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Ledsen Arne det va inte meningen till dig som pekpinne som du skrev. Sorry:oops:
Sedan kan jag tycka att det ska vara rikligt skyltat om det är P skiva som gäller.

En del andra visste tydligen inte att P skiva fanns.

Jag skulle inte tro att du kommer undan din bot, tyvärr:(

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Det va ju det jag skrev att det kanske inte finns i småstäder;)

Vad det gäller Norrköping så kanske det är fri parkering på många ställen.
----------------------------------------------------------------------------------

Joodu Håkan, i Norrköping behöver vi ingen P-skiva p.g. av fri parkeringar, utan snarare för att P-avgiftspesten har brett ut sig så mycket att man får betala överallt.

Småstäder förresten......Uppsala, är inte det en förort norr om Stockholm eller?? Kan ha fel :D.

:) JANKRO.

Senast ändrad:

nolbacka

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
7937
Medlemskap
2025

Hej,när vi i höstas åkte genom Danmark,på väg hemåt,blev vi hungriga och letade efter ett ställe där vi kunde äta lunch.
Det dök upp en vägkrog,och vi körde in på parkeringen.Fri parkering 2 timmar,det som stod med små bokstäver på danska läste vi aldrig. Maten smakade väldigt bra,det var danskt välstekt fläsk med tillbehör.När vi återvände till husbilen satt en böteslapp på 600 dkk fastsatt under torkarbladet,då tvärvände jag och gick in till personalen och undrade vad det var frågan om. De hänvisade till skylten, som talade om att man skulle använda p-skiva. Jag talade om att vi var på genomresa och aldrig råkat ut för något dyligt utefter E20.Flickan i kassan tog hand om böteslappen,för att se vad hon kunde göra åt saken.Detta var i början av oktober, vi har inte hört något mera om detta.mvh Ewabritt

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag har aldrig använt P-skiva. Om jag kommer som turist till en plats där det krävs en dylik, var får jag då tag på en sån på direkten? Ponera att det är helg och stängt på kommunala inrättningar. Det verkar ju vara ett ett problem i så fall.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

----------------------------------------------------------------------------------

Joodu Håkan, i Norrköping behöver vi ingen P-skiva p.g. av fri parkeringar, utan snarare för att P-avgiftspesten har brett ut sig så mycket att man får betala överallt.

Småstäder förresten......Uppsala, är inte det en förort norr om Stockholm eller?? Kan ha fel :D.

:) JANKRO.

Som tidigare går en del i fällan :D när jag jobbar i Stockholm och det har jag gjort hela mitt liv;). Som du vet så tillbringar man mer tid på jobbet än hemma.
Tänk att det ska vara så surt ibland och leta kontringar, men det tar jag för jag gillar ändå P skivan.:)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Jag har aldrig använt P-skiva. Om jag kommer som turist till en plats där det krävs en dylik, var får jag då tag på en sån på direkten? Ponera att det är helg och stängt på kommunala inrättningar. Det verkar ju vara ett ett problem i så fall.
------------------------------------------------------------------------------
Jadu, för oss ovetande stackare så är det inte lätt.
När jag fick min ahaupplevelse i Askersund enl. ovan så fanns det faktiskt en plåtlåda på parkeringsplatsen med nya fina gratis P-skivor.

M.v.h. JANKRO.

Toppen