Kjell, jag är ingen värmlänning. Jag är "Östgöte guskelov", som emigrerade till Värmland för i dagarna 20 år sedan.
I övrigt har du rätt. Det är min nya hemstad Kristinehamn, som bilderna kommer ifrån.
Den första bilden visar Cascos anläggning och är tagen från mariebergsområdet, som är ett fd. mentalsjukhus, vilket man kan ana av andra bilden, som visar en av de rättspsykiatriska avdelningarna. Det huset är numera rivet.
Den tredje bilden visar "Bojortsvarvet". Där byggdes
Bojorten, som ett arbetsmarknadspolitiskt projekt. Framför Bojortsvarvet ligger ställplatsen. I bildens centrum skymtar taket på vår villa.
Den sista bilden visar musikpaviljongen på mariebergsområdet och i bakgrunden skymtar den fd. huvudbyggnaden "Kristinapalatset", som numera är ombyggt till bostadshus, liksom ytterligare tre-fyra av de gamla sjukhusbyggnaderna.
Hur var det då med landsdelarna? Jo, en gång i tiden räknades landskapet Värmland till Götaland men i samband med att hovrättstillhörigheten för Värmland flyttades från Göta Hovrätt till Svea Hovrätt, så övergick man till att betrakta Värmland, som en del av Svealand. Även landskapet Gästrikland lär ha flyttats från en landsdel (Svealand) till en annan (Norrland). Varför så har skett vet jag däremot inte.
Nu får du ta över Kjell!
//Jan