• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Sv: På spåret i Skandinavien

Figuren, som syns i vattnet bakom hundarna, kanske kan någon har sett på den här orten?

Bilagor

• Bild014_ed.jpg
    Bild014_ed.jpg
    7,3 MB · Visningar: 24

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Norge nord for Trondhjem, en kirke med et minnesmerke over russiske krigsfanger under andre verdenskrig. Det finnes flere slike, flest i Nordland fylke. Tror ikke dette er det eldste slik minnesmerke, det som står ved Trondenes kirke.

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029

Jodå, minnesmärken över ryska krigsfångar och krigsfångar från andra kommuniststater finns det ganska gott om i norra Norge.
Minnesmärket vid Trodenes såg jag för några veckor sedan men det är det inte. Trondenes ligger för övrigt i Troms.

Men fylket är rätt gissat - Nordland.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Var klar over at det ikke var Trondenes i Harstad kommune, den sørligste i Troms. La inn svaret for å gi andre et hjelpemiddel videre i gissningen :D gjerne med hjelp av wikipedia eller google.

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029

Jag skriver en ledtråd till. Om ingen har gissat rätt ikväll, så kommer det en ny bild.

Ledtråd: Titta på bilden med hundarna. Det står en figur ute i vattnet långt bakom dem.

//Jan

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029

Visst är det Mo i Rana.

De två första bilderna visar kyrkan där det finns ett "hörn" för utländska soldater och civila utlänningar, som dödades under andra världskriget. Den sista bilden är helt korrekt Havmannen.

Över till Kjell & Mona.

//Jan

PS. Jag funderade något tidigare över vilka länder, som räknas till Skandinavien i den här tråden. Sverige och Norge är självklart men hur är det med Finland och framförallt Danmark? DS.

F

F.d. 14324

Guest

Tackar, jag har varit där men ska sanningen fram så har jag varit på flera platser i Danmark som påminner om bilden. :)

Nytt spår, vilken ort har jag hamnat i nu?

järnbruket.jpg

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Iggesund är helt korrekt Jan. :)
Varsågod att spåra vidare.

mvh jocke

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029

Google kan!

Då tar vi en lätt (?) en. Klockan börjar ju bli mycket.

Var står dessa kanoner?

Bilagor

• Bild129.jpg
    Bild129.jpg
    7,4 MB · Visningar: 11

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029

Landet är rätt. Ordet "fästning" är också rätt men orten är fel. Fästningen är liten och har en berömd rönn utanför kommendantbostaden.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Gick på de röda kanonerna, men inser nu att jag var i helt fel landsända. Har ju faktiskt varit till Vardöhus fästning. Vilken blunder i hastigheten! :)
//Kjell

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029

Visst är det Vardøhus fästning. Tyvärr kunde vi inte se rönnen, eftersom man renoverade fästningen och hade packat in den i grön byggplast.

Var så goda och ta över!

//Jan

Toppen