• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Visst är det Örnsköldsvik, eller som det också kallas, Ö-vik.

Det är Gert Wingårdhs skapelse, som man byggt ovanpå det gamla fula Tingshuset. Inspirationen säger han sig fått från Bengt Lindströms kraftfulla konst... ja, kanske.

Jan var först och får guld, silver till Dahl och Jan tar oss vidare på spåret.

Tommy

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029

Tack för stafettpinnen Tommy!

Vart har vi kommit nu? Bonuspoäng till den som förutom orten vet mer exakt var jag står.

//Jan

Bilagor

• 2013-09-14--134208.jpg
    2013-09-14--134208.jpg
    2,7 MB · Visningar: 29

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029

Mannen, från vars hus jag har fotograferat orten, var en inflytelserik person på sin hemort men även internationellt.
Såväl Aristoteles Onassis, shahen av Iran, Jussi Björling som europeiska kungligheter har stått här uppe och tittat ut över ... ?
Ja, var är vi?

//Jan

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Drar till med Skokloster eftersom jag vet att Shahen av Iran besökte slottet på hans enda besök i Sverige.

Tommy

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029

Nix!

Nu börjar det bli sent, så jag letar fram en ny bild från orten imorgon, om ingen har gissat rätt tills dess.

Tre ledtrådar:
  • Ortens inflytelserika man var kollega med en av de tre första personerna, som jag räknade upp.
  • Han byggde sitt residens med den magnifika utsikten inte för att titta ut över orten (bilden är högupplöst, så förstora den) utan för att ... ?
  • Orten är färgrik.
//Jan

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Precis som de multinationella storföretagen idag köper upp småföretag i hela världen så köpte träpatronerna i Norrland upp små bondeskogsägor billigt och blev rika på kuppen. Jag tror att det är Sundsvall.

Jappe

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029

Rätt land, Janne!

Ställplatsen på den här orten ligger vid hamnen, bakom Shellstationen. Den är väldigt välbesökt men själv har jag har aldrig bott där och kommer förmodligen aldrig att göra det trots att jag är där med husbilen 2-3 gånger per år.

En gissning till innan jag lägger ut en ny bild.

//Jan

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Ok Norge. Ett namn som dyker upp i mitt huvud är den mycket förmögne valfångstredaren Anders Jahre, som levde och verkade i Sandefjord. Han hade säkert ett vackert residence i stan.

Min visst, en ren chansning är det.

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029

Helt rätt Los Suecos. Bollen är din.

Anders Jahre kunde sitta på sitt residens Midtåsen och se, när hans fartygflotta kom till hemmahamnen i Sandefjord. http://www.midtaasen.no/

Ledtråden "färgrik": Jotunfabriken (färg), Colorline (färja), Fjordline (nya konkurrenten till Colorline - tar 150 kr för HB Strömstad-Sandefjord).

Missa inte Midtåsen nästa gång ni är i Sandefjord. Svårt dock att komma hela vägen upp med HB.

//Jan

Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Märkligt det här med minnet och ålder. Måste vara 30-35 år sedan jag var i Sandefjord på en konferens och fick då höra om stadens son Anders Jahre. Kommer till och med ihåg namnet. Men,.... va´faen åt vi till middag igår...tror det var kött, men nu chansar jag. :)

Då åker vi vidare i Skandinavien. Det här bygget måste väl vara ett bevis på att det börjar ta slut på tomtmark, eller varför bygger man en villa på taket på ett annat hus!

P7085318.JPG

Var är det så här trångt?

NovaCapella

FD HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022

I Söderköping har jag sett ett sådant hus på taket. Om han hette Karlsson som bodde där vet jag dåremot inte!
///Lars-Ove

NovaCapella

FD HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022

Tack för det! Efter lite rotande i fotoarkivet över gamla resor så fastnade jag för följande bild. Hur jag än roterar bilden så ligger den ner, men i verkligheten så försäkrar jag att den stod upp!
Lycka till!///Lars-Ove

Bilagor

• IMG_6608.JPG
    IMG_6608.JPG
    1,2 MB · Visningar: 10

NovaCapella

FD HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022

Bra, visst är bilden från af Chapmans lantställe Skärva herrgård väster om Karlskrona!

Din tur Jannemickel, var så god!
///Lars-Ove

Toppen