• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

F

F.d. 25867

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Jodå så är det. Läckö slott är rätt.

Visa bilaga 93561

Kringlan säljs vida omkring. Går att köpa i Spikens fiskeläge, på slottscafét mfl. ställen. Texten nedan hämtad från The White guide - SVERIGES BÄSTA RESTAURANGER, BARER OCH CAFÉER.

"
Rådhuskonditoriet
Nya Stadens Torg
531 31 Lidköping

Klassisk kringla i Lidköpings landmärke
Mitt på torget står Lidköpings vackra rådhus som från början var Magnus Gabriel de la Gardies jaktslott. På ena sidan huserar Rådhuskonditoriet. Här har Läckökringla sitt ursprung: ett generöst bakverk av frasig wienerdeg med aprikosmarmelad och glasyr. "

( Jag är skepitisk till att den görs på wienerdeg, eftersom jag har smakat orignalet på Läckö och är konditor. Rätt säker på smördeg.)

Tråden är din Janne.
Jag är född 100 meter från gamla Rådhuset på torget i Lidköping och uppväxt i denna stad. Inte f-n är "kringlan" nåt som har med Lischöping att göra! Bullshit!!!

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

Jag är född 100 meter från gamla Rådhuset på torget i Lidköping och uppväxt i denna stad. Inte f-n är "kringlan" nåt som har med Lischöping att göra! Bullshit!!!

Tack Janne. Lite trist.

Jag har aldrig varit i Lidköping, men i Spiken och på Läckö och Stallcaféet där har jag varit och ätit dessa "obekanta" kringlor. :yes:
På Rådhuskonditoriet kan man köpa dessa kringlor du tydligen missat under din uppväxt. Samstämmiga uppgifter på Internet är tydliga med att de började med den berömda kringlan.

Har kopierat en text till från följande sida: Café RÃ¥dhuskonditoriet, Lidköping • CAFEKARTAN.SE
"
Väldigt mysigt ställe med fint läge, bra utbud och trevlig personal. Många klagar för att de tycker det är dyrt, de har aldrig fikat i tex Stockholm. Rådhuskonditoriet har nog de högsta priserna i Lidköping, men det är verkligen inte dyrt. Och väl värt varenda krona. De säljer även de berömda kringlorna som Lidköping är känt för, något jag inte sett på ett enda av de övriga caféerna i stan "

Vi tror på det i alla fall. :spinny:

F

F.d. 55374

Guest

Inga förslag efter 18 timmar.

Platsen är Åmål, trodde det skulle bli väldigt enkel efter
efter ledtråden om Åmåls 800m travbana den enda i
landet.

Nu kan någon annan spåra vidare.

Tommy R

Scaniaboy

HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025

I ärlighetens namn var jag inne på ATG sidor om travbanor, läste på om Axevalla, när jag fick syn på ett annat inlägg och la krutet på det istället.

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Ja, det blev lite struligt ett tag.
Tommy, här får du chansen att ta tillbaka tråden direkt.
En gemensam "bekant".
// Janne

Bilagor

• DSC_0154.JPG
    DSC_0154.JPG
    623,6 KB · Visningar: 9
F

F.d. 55374

Guest

Tror du Janne att tiggartjejen från Moviken har
så många fler HBK bekanta än vi.

Tommy R

F

F.d. 55374

Guest

Vi är glada att ha sådana platser i närområdet.
Jag spårar väl vidare.
Är osäker om den här platsen har varit med tidigare.
Var är vi?

Tommy R
DSC00420.JPG

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55374

Guest

Ön vi är på heter Andöya, men vad heter platsen?

Tommy R

Toppen