• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På spåret del 3 2011 >

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Romarna var som bekant inte med i HBK och levde inte efter devisen "leave no trace", tvärtom i Turkiet vimlar det av kvarlämnade amfiteatrar.... Gissar på en till och då tar jag Perga.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

6 km från den sökta platsen, på en ö i Medelhavet med bl a Turkiska flaggor. Muslimerna kan verkligen förstöra byggnader, både på utsidan och insidan.

Bilagor

• c6.JPG
    c6.JPG
    169,2 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Jaha..*s* Då lämnar jag Turkiet!

Det är alltså på Cypern ni har varit, fin ö!

De största och mest kända romerska lämningarna hittar man i Salamis och där vet jag att det t.ex. finns en amfiteater.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

:spinny: Helt rätt. Ursäkta villospåret som jag trasslade in mig i.

Salamis var en forntida stadsstat på ön Cyperns östkust på Turksidan, vid floden Pedieios mynning sex kilometer norr om Famagusta.

Läs mer här: Salamis, Cypern - Wikipedia

Spåret är ditt ...

Bilagor

• c7.JPG
    c7.JPG
    263,1 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Det var nog helt självförvållat att jag snurrade fast mig i Turkiet. Bokade nämligen igår en kryssning som som bl.a. skall besöka Kusadasi och jag läste på om det igårkväll. Såg helt enkelt för många bilder på romerska lämningar i Turkiet i kryssningsbroschyren.

Tack för att leda mig rätt...*s*

Fortsätter på det ekumeniska temat, men nu buddhismen..... var sitter den här Buddhan?

Bilagor

• DSC_0055.JPG
    DSC_0055.JPG
    907 KB · Visningar: 9

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Nej, långt ifrån överallt! Däremot har jag ett hyfsat bra bildminne. Har jag bara passerat ett ställe sitter mycket av det som passerat revy kvar. Likaså om jag sett något på bild. Associationen jag fick då jag såg Din bild var att den gula färgen på byggnaden hade jag sett i en presentation någonstans för någon tid sedan av ett nytt ställe i Maspalomas på Gran Canaria.
Nystade i minnet och då dök Meloneras upp som ett sannolikt namn.
Chansade helt enkelt på det.
Däremot är jag helt chanslös på bilder som exv. en göl och en stig som vi har miljontals av i Norrland, men som säkert är världsberömt på orten eller länet någonstans i sydsverige.
Nåväl, var är vi (jag) nu?
93310061.jpg
//Kjell

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Det färgade vattnet i bildens underkant säges vara väldigt speciellt just för denna plats. Dessa säges vara de bästa stränderna i hela denna del av landet.
nummer två.jpg
//Kjell

Solviva

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024

Det första jag kom att tänka på är väl Elafonissi, eller hur det nu stavas, på västra delen av Kreta.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Din första tanke är helt riktig. Ja, visst är det Elafonissi på Kreta!
Spåret är Ditt!
Hälsningar
Kjell
P.S. Har man väl tagit sig modet att klättra över bergen från den norra till den södra sidan av ön finns det många fina ställen att fricampa på D.S.

Senast ändrad:

Solviva

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024

Woops, är det min tur!! Försöker fixa det under kvällen, före eller efter Luleå Hockeys premiärmatch. :applaus:

Solviva

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
7744
Medlemskap
2024

Exakt, helt rätt. Den figurerar ju i Jägarna 2, som hade världspremiär i Överkalix.
Varsågod nästa.:applaus:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Tack Bengan.... Nej jag har fortsatt inte sett Jägarna 2, men den skall ses!

Nej jag kände igen kyrkan från min tid som Turistchef i Norrbotten och med en ordförande från din kommun, Anders S. Det blev många turer runt till alla hörn utav det vackra Norrbotten på den tiden.

Men nu till något helt annat. Utsikten från den här utmärkta citynära ställplatsen.

Bilagor

• P8292595.JPG
    P8292595.JPG
    2,5 MB · Visningar: 2
  • P8292596.JPG
    P8292596.JPG
    2,3 MB · Visningar: 5
Toppen