• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Påställning-avställning samma dag

F

F.d. 6238

Guest
Sv: Påställning-avställning samma dag

jag tycker det är ett krångligt system som vägverket o försäkringsbolaget har, det kan vara ett sätt att tjäna pengar på, för vederbörande
jag har funderat på ett annat mer kundvänligt sätt, som tex prenumeration på en dagstidning, som vi betalar helårsvis o när vi vill ha ett uppehåll, så kan man antingen ringa eller på in på datamaskinen o flytta fram prenumerationen, inget velande med pengar fram o till baks, det borde vara lika lätt för vägverket o försäkringsbolag att ha ett sådant data program, man betalar in vägskatt tex. 3 ggr om året o försäkringspremie o en garage försäkring som används när bilen är avställd, sedan kan man gå in på nätet o ändra själv genom att skjuta "prenumerationerna" man betalar vägskatt när man använder bilen o inte som nu, betalat för en vara som man inte nyttjar bara för att det är krångligt att holla koll på vad som är ut o in.

:)
Håller med Dig fullständigt, / Kurt.

F

F.d. 53000

Guest

varför hålla på och ställa av ha den på hela tiden,jag tycker att verkar veligt

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

OK då är jag velig .Men gör det även i protest mot den förhöjda vägskatten.För 4 år sen var vägskatten 1550kr helår.Nu har dom höjt den 2 gångar sen dess så att den har krypit över 5.000.Senaste höjningen var 40%.När kommer nästa 40% ???

barene

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024

Vi har fått tillbaka på fordonsskatten idag och det är per dag och vägverket arbetar ihop med Swedbank så pengarna gick in på ett konto där!
Barene o Ingemar

barene

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024

Märkligt för det brukar ju alltid funka att man pratar med den egna banken och dom fixar det med Swedbank!
Det skall Du kräva!
(Jobbat på bank i 30 år i alla fall)
Barene

F

F.d. 6238

Guest

varför hålla på och ställa av ha den på hela tiden,jag tycker att verkar veligt
Det tycker inte jag.

Och till Golddigger: Jag tycker inte du alls du är velig utan jag tycker att Du har helt rätt i vad Du skriver.
Själv så tänker jag ställa på och av så mycket det krävs. Jag gör detta naturligtvis för att spara pengar. Finns väl ingen anledning att vi skall föda massa folk som antagligen har stora Fallskärmar. Men de är klart att får dom inte in sina Stålar så höjer dom bara Skatter eller avgifter så mycket som behövs.

Dom eventuella pengar jag sparar lägger jag hellre på Diesel, och den är ju för dyr den med.

Det är vad jag tycker, / Kurt.:confused:

F

F.d. 11293

Guest

Jag tror att VV vill att det skall vara "veligt" att ställa av o på, det känar VV på.
hade det handlat om en dagstidning som kostat 14 kr om dagen o ingen var hemma o kunde läsa den så hade jag i vart fall blivit :mad: om det inte hade gått att skjuta fram prenumerationen
:)

clipper

FD HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
9258
Medlemskap
2021

Har pratat med vägverket idag, och dom säger att jag kan ställa av och på dygnsvis. Har pratat med mitt försäkringsbolag som är Folksam, som ochså säger lika, man betalar per dygn. Dagen efter man har ställt av skall man ringa VV kundservice för att dom skall reglera kostnaden.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det går att ställa av Husbilen "dygnsvis", men om den avställda perioden är kortare än 16 dagar får man betala skatt även för de avställda dagarna. (reservation för eventuella nyligen ändrade regler)

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

SAXAT från VV. : Återbetalning av skatt sker bara för hela månader. Ett exempel: Ett fordon med slutsiffra 3 i registreringsnumret ställs av den 15 februari. Fordonsskatt återbetalas för månaderna mars-juni.

Märkligt att det står så här på hemsidan! VV verkar inte ha många rätt. Min SEB kunde inte ta emot fordonsskatteåterbetalning på konto. Så SEB i Sidsjön hade tyvärr rätt!

F

F.d. 10115

Guest

Sharky,bilar med fordonsskatt över 4800:- per år betalar man skatt per dygn och inte månad.

H

hianders

Guest

Hej datorparn m. fl.!

Efter avställningen nu i höst fick jag ett meddelande från Vv att överskjutande skatt skulle återbetalas. På blanketten stod det "dygnsskatt"! Vad är detta tänkte jag och kontaktade vägverket. Jag fick kontakt med en husbilsintresserad person och samtalet berörde allt möjligt om husbilslivet, inte bara min fråga om skatten.

Här några av svaren:

- Alla husbilar som registrerats som Persombil typ 2 debiteras den nya högre skatten.
- Skatten debiteras tre gånger per år och räknas per dygn.
- Det går att ställa av och sedan på samma dygn men inte tvärs om.
- Det kostar 50 Kr att ställa på varje gång.
- Femtilappen som vi måste betala beror på lastbils- och bussåkeriernas trixande. :mad:Vissa lyckades köra gratis men den möjligheten har nu täppts till.
- Att ställa på för att köra t. ex en dag är helt ok, "det skulle jag göra - absolut" sa han.
- Fr.o.m. "slutet" på dag fyra är det ju "ren fötjänst".
- "Kom ihåg att alltid printa ut en kopia av meddelandet du får från Vv som visar fordonet är påställt. Det visar även att du har en gällande försäkring (annars skulle det inte gå att ställa på) och skall medföras i fordonet vid färd".
- Skattemärket? "Tja, det viktiga är att fordonet är påställt när det brukas och att du vid en kontroll kan visa det."
- Försäkringsbolagen jobbar på förenklade rutiner och planerar att implementera dessa under 2009.

Vi kommer att ha vår bil avställd när den inte brukas i fortsättningen. Jag kommer att sätta en liten skylt på instrumentbrädan där Adde (vår husbil) frågar "ÄR JAG PÅSTÄLLD NU".

Hasse A

Senast redigerad av en moderator:
Toppen