• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Påställning-avställning samma dag

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026
Ställde på husbilen i morse. Åkte till verkstan och lämnade den för fuktskadegarantireparation. Där ska den stå i längre tid. Ville därför ställa av den i kväll ,altså samma dag, men det går inte. På och-avställningsdatum får inte vara samma. Får se om det går i morgon. Kanske klarar inte tekniken att ta betalt för 1 dag. Ja,ja, det rör sig ju inte om några större summor.

H

hianders

Guest
Sv: Påställning-avställning samma dag

Det går inte att ställa på och av samma dag enl vårt försäkringsbolag. Måste vara två olika datum. Det kostar 50 kr att ställa på. Vi kommer nog att ha den avställd i veckorna (förutom semestern) och ställer bara på över helgerna.

herr o fru hianders/Hasse & Inger & Grabbarna

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Fordonsskatten återbetalas bara för hel kalendermånad! Hur små avställningar som försäkringsbolagen accepterar skulle vara roligt att veta!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Plötsligt har jag fått en skattsedel för bara ett tredjedels år! Tidigare betalade jag alltid årsvis. Varför denna förändring? Har Myndigheten varit och nosat i min deklaration och fått för sig att jag är medellös, eller skäms dom för det stora uttaget och vill dölja den totala årskostnaden på något slugt vis. Påminner lite om det moderna avbetalningsförfarandet som många använder sig av idag för att dölja den verkliga kostnaden, samtidigt som totalsumman för "köpet" blir nästan löjligt stor, ibland.

Troget skattebatalande Jappe år efter år.

Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

På mina bensinare (bilarna) så är skatten månadsvis men på min diesel husbil står det att den är dagsvis .

F

F.d. 11293

Guest

hianders 145, hur funkar det när man ställer på o av under helgerna, jag tänker på försäkringspremien, den är ju årsvis, kommer det en fakt ena dan på ett år o återbetalning andra dan, systemet är ju lite "trögt" också, jag har fortfarande efter 14 dagar inte fått återbetalningen efter min avställning, jag får ju känslat att försäkringsdatorn blir överhettad o börjar brinna för att den inte vet om det skall ut eller in efter ett tag :swoon:

:)

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

SAXAT från VV. : Återbetalning av skatt sker bara för hela månader. Ett exempel: Ett fordon med slutsiffra 3 i registreringsnumret ställs av den 15 februari. Fordonsskatt återbetalas för månaderna mars-juni.

H

hianders

Guest

dotorparn - Hasse svarar dig ikväll. Han har precis tagit tåget in till Stockholm och skall gå och njuta på Fotomässan i Älvsjö hela fredagen.

Ha en bra dag!
fru hianders/Inger

F

F.d. 6238

Guest

Det går inte att ställa på och av samma dag. Man måste vänta till dagen efter. Sedan får man en inbetalning för "resterande skatteperiod".
Man måste då betala hela beloppet först och efter några dagar får man resterande belopp tillbaka. För en dag får man alltså betala 50:- + 14:-, = 64:-.

Jag ringde till Vv och frågade om dom inte kunde sätta in pengarna direkt på mitt konto i Seb. Om jag hade haft konto i Swedbank skulle detta gå. Alltså fick jag en check på restbeloppet som jag fick gå in på min bank och manuellt sätta in pengarna på mitt konto.

Jag sa till mannen på Vv att NU ÄR DET 2008, men svaret jag fick var att "vi har inte det systemet". Snacka om att vi lever i Datavärlden.

Sedan när det gäller försäkringsbolaget, ja då blev det rena kaosen. Jag har ännu inte fått något exakt klarhet vad som gäller. Har i skrivande stund fått 5 st olika fakturor och INGEN har varit rätt. Så nästa gång jag skall ställa på bilen så kommer jag att RINGA först till mitt Bolag.
Phu det blev långt.... / Kurt.:confused::confused:

F

F.d. 622

Guest

Ställa av bilen i veckorna och bara ha den påställd över helgerna? Blir inte det ett evigt skrapande av skatte märken? För att inte tala om alla som ska klistras på sen? Har man husbilen i flera år med det systemet lär man få ett spjut där bak med en massa gamla märken, kommer se ut som en dragstång ju? *S*

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Suveränt med detta forum som väcker idéer! Jag ringde nyss VV. DE uppger att man vänder sig till sin bank och anmäler att man vill ha utbetalningar från VV in på konto!

F

F.d. 6238

Guest

God Morgon, kamrat. Har försökt att göra detta men med negativt resultat.

Seb Sisjön i Göteborg klarade inte detta, hoppas att Du har bättre tur. MVH / Kurt.

F

F.d. 25038

Guest

Tror att vägverket kräver 15 dagar mellan av och påställning för att kunna tillgodoräkna sej sk dygnsskatt annars blir det dyrare med en 50 lapp varje gång +att betala månadsskatt:cool:

F

F.d. 55272

Guest

Kurt, du skall gå till Swedbank i stället eftersom det är vv´s bank. Dom skall fixa så att alla utbetalningar från vv förs över till ditt SEB-konto.
Hälsn
Evert H

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

På checken kan man fylla tillvilket konto man vill ha pengarna, då transfererar Swedbank pengarna vidare, tar några dar extra.

F

F.d. 6238

Guest

På checken kan man fylla till vilket konto man vill ha pengarna, då transfererar Swedbank pengarna vidare, tar några dar extra.

Inte om man går till än annan bank än Swedbank.

Har försökt men på SEB. går det inte. HLS Kurt.

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Återkommer nästa vecka når jag har fått inbetalningskort från VV och försäkringsbolaget.Då vet jag priset för att ha påställd i 2 dagar.

F

F.d. 10115

Guest

Ställa av bilen i veckorna och bara ha den påställd över helgerna? Blir inte det ett evigt skrapande av skatte märken? För att inte tala om alla som ska klistras på sen? Har man husbilen i flera år med det systemet lär man få ett spjut där bak med en massa gamla märken, kommer se ut som en dragstång ju? *S*
Det är inget problem..man sätter på sitt skattemärke och beställer direkt ett nytt som du sen skrapar vid avställning och därför behöver du aldrig skrapa det du har på bilen.

F

F.d. 11293

Guest

jag tycker det är ett krångligt system som vägverket o försäkringsbolaget har, det kan vara ett sätt att tjäna pengar på, för vederbörande
jag har funderat på ett annat mer kundvänligt sätt, som tex prenumeration på en dagstidning, som vi betalar helårsvis o när vi vill ha ett uppehåll, så kan man antingen ringa eller på in på datamaskinen o flytta fram prenumerationen, inget velande med pengar fram o till baks, det borde vara lika lätt för vägverket o försäkringsbolag att ha ett sådant data program, man betalar in vägskatt tex. 3 ggr om året o försäkringspremie o en garage försäkring som används när bilen är avställd, sedan kan man gå in på nätet o ändra själv genom att skjuta "prenumerationerna" man betalar vägskatt när man använder bilen o inte som nu, betalat för en vara som man inte nyttjar bara för att det är krångligt att holla koll på vad som är ut o in.

:)

F

F.d. 6238

Guest

Återkommer nästa vecka när jag har fått inbetalningskort från VV och försäkringsbolaget.Då vet jag priset för att ha påställd i 2 dagar.

Om Du har på bilen i 2 dagar blir det en kostnad av 50:- + 14:- om dygnet när det gäller Vv. Alltså 50+14+14=78:-.
Sedan vad det gäller försäkringen beror det på vilket bolag Du har.
MVH/ Kurt.

Toppen