• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

påhopp

F

F.d. 1082

Guest
Sv: påhopp

Kan det då vara Skällinge eller Träslöv kanske,måste ju veta om man ska dit och fika!

Lennart :yes::wideeyed::wink::)

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vi står vid en mack utanför Varberg. Antingen ska man mot Malmö eller Göteborg?

aukja

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2025

Nu har det hänt igen!
Goda vänner ställde sig igår på parkeringen(inga andra bilar där) vid hamnplanen varpå en medelålders "Tillsynsman"(han använde själv det begreppet) ingrepp och påtalade att här får ni inte stå. Ni campar ju! Hotade med polis vilket dock inte skrämde vännerna. Jag kunde berätta om vad som hänt för några veckor sedan enl denna tråd vilket styrkte dem.
Det var personal nere vid restauranten under kvällen men dessa vinkade glatt. Tyvärr öppnar den inte förrän till påsk och då blir det sannolikt premiärtur dit för oss om bilen blir klar. Man ser ju dock inte fram emot att möta denna argsinta ordningsman men vad gör inte ett trevligt reataurantbesök....
Frances o Lennart

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Frågan är om man egentligen inte skulle tillkalla polis för att få de där "tillsynsmännen" att inse att på en vanlig P-plats (utan tilläggsskyltar på stolpen) gäller 24 timmars PARKERING och samtidigt kan polisen också förklara för "tillsynsmannen" vad camping innebär.
Tyvärr har väl polisen annat att göra men har man tur kanske de kan skicka en bil.
Man blir så less på de där 'messerschmittarna' som också innehar titeln 'vän av ordning'.

Här har vi nog en arbetsuppgift för den som är hågad, att formulera ett brev till chefen/cheferna för "tillsynsmannen" där man i mera allmänna ordalag påpekar det olämpliga i att personalen gör egna tolkningar av camping/parkering och vad som gäller enligt Vägverket och Svensk lag.
Använd ett sakligt språk utan provokationer.
Brevet kan givetvis användas varje gång man råkar på en sådan här vän av ordning, det gäller bara att ta rätt på vem som är markägare/administratör av platsen.

Observera när man som enskild medlem skriver mail eller brev att det inte är tillåtet att ge intryck av att man företräder HBK - man kan ändå tala om att man är medlem i HBK.

Men HBK har en arbetsgrupp för husbilsplatser/ställplatser gentemot kommuner och myndigheter och där kan hågade skribenter hjälpa till genom att ansöka om medlemsskap i gruppen. Mail till myndigheter mm får då HBK som avsändare och det blir en officiell hemställan.
Alla medlemmar i HBK får dock väldigt gärna komma med idéer och förslag på insatser till arbetsgruppen (och för övrigt också!) men det gör absolut ingenting om förslagsställaren sedan också är med och jobbar ut förslaget, ser man behovet kanske man också ser den lämpliga åtgärden. Och har tid.

F

F.d. 7282

Guest

Varför skall jag behöva försvara mig om jag vet att jag parkerar lagligt.

För min egen del hade jag nog på ett vänligt och diplomatisk sätt avfärdat och ignorerat denna " tillsyningsman "

Höjden av diplomati är när du kan be någon dra åt h-vete och vederbörande ser fram
emot resan:rolleyes:

// Pär

IngBo

FD HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021

Vid Apelviken finns det platser för husbilar/husvagnar. Dessa skyltar fanns på platsen. Dom förnekar sig inte i denna kommun. Det blåste så kallt att vi körde till ett av våra favoritställe i närheten.

Om ni hade ställt er på Apelvikens ställplatsen hade det inte varit några problem, där har stått husbilar hela vintern.
Bilden visar parkeringen på andra sidan vägen sett från ställplatsen och har alltid varit skyltad enligt bilden.

Mvh
/Bosse

Toppen