• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

påhopp

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Hej o go kväll

Jaha så har det hänt igen: "Här får ni inte stå, här är camping förbjuden"
Har ni hört det förut? Tänkte väl det.

Står på en P-skyltad parkering i Träslövsläge utanför Varberg när en "invånare" knackar på dörren och upplyser oss om ovanstående.

Vi upplyser fanska...öö, förlåt, Invånaren om att vi inte campar utan enbart parkerar vilket han har svårt att fatta skillnaden emellan, men han ger sig så småningom iväg efter att jag krävt att han ska uppge sitt namn.

Ringde därefter polisen i Varberg och förklarade läget och fick till svar att man kan tänka sig att rubricera denna parkering som camping om vi ska sova i bilen (övernatta), men dom blev osäkra när jag la fram argumentet att ingen borde ha med att göra vad vi gör INNE i vår bil så länge som vi följer gällande parkeringsregler.

Jag fick då rådet att stå kvar enl 24 tim regeln för parkering, och att jag skulle ringa tillbaka till polisen om fanska....öö, invånaren ofredade oss igen så skulle dom skicka en bil.

Inget har hänt än efter ett par timmar, men det kommer att bli en något orolig natt, men det får man ta ,för jag ger mig ALDRIG när det gäller vår rätt att få välja var vi vill stå med våra husbilar så länge det sker inom ramen för det regelverk som gäller för PARKERING, för ska vi campa (dvs ställa ut möbler, grilla, veva ut markiser etc) så söker vi upp andra platser än parkeringar, eller hur!

Om fortsättning ikväll följer så så hör jag av mig igen, annars får jag önska er alla en fortsatt trevlig lördakväll.

Claes 105

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: påhopp

Vi får hoppas att du får en lugn natt...nja i alla fall inga fler påknackningar. Stå på dig.//Tommy

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Gokväll Claes!

Detta har ju skrivits om väldigt många gånger - allmänheten förstår inte skillnaden mellan camping och parkering. Så fort de ser en husbil så tycker man att detta är campingfordon och då campar man. Hade det däremot stått en personbil parkerad på samma ställe och folk hade sovit över i den så hade ingen brytt sig "knackat på". Det är väl det som är problemet - man kan inte skilja på att sova över i en husbil eller personbil.

Dessutom finns det ju tyvärr alltför många avundsjuka människor - det kan bero på den svenska avundsjukan också. För inte stör ni någon på något sätt genom att ni sover över i er husbil.

Ha en fortsatt trevlig kväll och en förhoppningsvis lugn natt!

Olle Jonsson

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025

Har varje Kommun rätt att tolka parkeringsregler eller är det en nationell lagstiftning?

F

F.d. 50069

Guest

Hallo på er!
Vi har i vårat husbilsliv tyckt oss se en tendens att dessa försökt till bortkörande oftare händer på Västkusten än Ostkusten:confused:. Vad har ni för synpunkter eller erfarenheter om saken?

Vi var t.ex. på besök hos ett par vänner som hyrt stuga i Åsa på Västkusten.
Vi hade parkerat bilen på en gemensamhetsparkering utanför stugan, tror ni inte att det kom in ett par " scarfpensionärer" och skulle ha bort husbilen från parkeringen(övernattning skulle ske i stugan)! De hade alltså gjort sig mödan att leta reda på oss och sedan gick de helt enkelt in på den visserligen hyrda tomten för att få bort detta förhatliga fordon från deras lilla idyll!
Jag kan tala om att både gubben och hans kärring fick en snabb promenad till grindhålet:p

Anders som egentligen är snäll;)

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Hej o go kväll

. . .
Om fortsättning ikväll följer så så hör jag av mig igen, annars får jag önska er alla en fortsatt trevlig lördakväll.

Claes 105

Förnämligt agerande "brorsan" vad stolt man blir!

Senast ändrad:
F

F.d. 8653

Guest

vi har haft samma tjafs t.o.m. med våran hyresvärd. Grannen har en stor Cadillac eldorado (eller vad den nu heter) och det är ingen större skillnad på storlek på bilarna. Dessutom står våran husbil med baken ut över ängsmark som ingen använder. Det vår hyresvärd sagt är att Cadillacen är en personbil, så det är ok. Det är ingen uppställningsplats på parkeringen sade hon till oss. Jag informerade henne då om att bilen är påställd och bara parkerad i väntan på nästa tur. Men vi får inte ha den där i alla fall för surkärringen. Alla andra som bor här får ha 2 fordon men inte vi. Så häromdagen sade vi upp vårat boende och fick oss en utskällning av surkärringen om att vi inte var tacksamma för allt hon gjort för oss. Både min sambo och jag funderar fortfarande på vad det skulle varit mer än tacksamt ta emot hyrespengarna till sitt konto. Nej, däremot får man tjata och ställa krav på allt om man vill ha något åtgärdat. Drygt 5cm snö tex på gården och parkeringen kan man ju gå i och ingen sand behövs på hockeyrinken till parkering. Kanske man skulle börja åka skridskor ut till bilen istället.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12156

Guest

Ja nu börjas det:mad: ,det börjar likna vår i luften och då får bror ............. kan allt/vet allt/trafik ansvarig i näjden/rättvise /du ska inte stå här/det här är faktiskt privat/här är ingen camping/duktig
Frisk luft i näsan å då tror jag att golfklubborna kommer till nytta troligtvis välinvesterade pengar ..........;) Vad jag hatar folk som inte bara kan bry sig om sig själva puuuuuh....

Skulle ingen som är duktig på gällande regler kunna komprimera dom så bara det mest intressanta kommer med , så vi kan lägga ett infoblad i framrutan till åsnorna när dom kommer och gnäller ...........:confused:

Leammi

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2025

Hej, som boende i Träslövsläge så kan jag bara beklaga att här bor människor som beter sig på detta sätt. Vi har mängder med platser att ställa upp husbilar på inom hamnområdet, småbåtsklubben har en stor uppställningsplats för sina båtar vintertid som skulle bli en urmärkt ställplats på sommaren.
Tyvärr så har inte kommunen förstått vad vi husbilsåkare kan tillföra ett litet samhälle som vårt.
Välkommna hit alla husbilsåkare, det är ett mycket idylliskt fiskeläge, som har mängder av fiskebåtar kvar.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Jag vet inte vad det är med detta land?. Är det så fruktansvärt trångt om plats i vårt avlånga land, att man MÅSTE hitta något att förfära sig över?. Jag tror att det är mest trångt i den övre kroppsdelen över axlarna på vissa individer, har dom något att förfäras över, så kunde dom hjälpa dom som inte har någonstans att bo överhuvudtaget. Då kanske deras angagemang kunde ge resultat till dom som VERKLIGEN behöver det.

F

F.d. 1723

Guest

Hej o go kväll

Står på en P-skyltad parkering i Träslövsläge utanför Varberg när en "invånare" knackar på dörren och upplyser oss om ovanstående.

Vi upplyser fanska...öö, förlåt, Invånaren om att vi inte campar utan enbart parkerar vilket han har svårt att fatta skillnaden emellan, men han ger sig så småningom iväg efter att jag krävt att han ska uppge sitt namn.

Ringde därefter polisen i Varberg och förklarade läget och fick till svar att man kan tänka sig att rubricera denna parkering som camping om vi ska sova i bilen (övernatta), men dom blev osäkra när jag la fram argumentet att ingen borde ha med att göra vad vi gör INNE i vår bil så länge som vi följer gällande parkeringsregler.

Jag fick då rådet att stå kvar enl 24 tim regeln för parkering, och att jag skulle ringa tillbaka till polisen om fanska....öö, invånaren ofredade oss igen så skulle dom skicka en bil.

Inget har hänt än efter ett par timmar, men det kommer att bli en något orolig natt, men det får man ta ,för jag ger mig ALDRIG när det gäller vår rätt att få välja var vi vill stå med våra husbilar så länge det sker inom ramen för det regelverk som gäller för PARKERING, för ska vi campa (dvs ställa ut möbler, grilla, veva ut markiser etc) så söker vi upp andra platser än parkeringar, eller hur!

Claes 105

Vill bara flagga lite för 24 timmars regeln:)
Den gäller bara på vardagar om inget annat anges.
Vilket innebär att om du tex parkerar 12.00 en fredag får du stå till 24.00 natten mellan måndag och tisdag. (OBS kan utfärdas lokala regler i en komun)
Mvh Christer
:mcride:

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Hej..

Jag läste någonstanns att camping är ett vitt otydligt begrepp, campar gör man på en campingplats typ.. Har jag fel.? Att det inte ens är camping om man tar ut markis, bord och stolat etc. Jag tror det var på ledarplats i "allt om Husvagn och Camping"... Men provocerande är det definitivt, därför är det väl ngt vi undviker på "fricamping", båthamnar etc. Själv tar vi ut bord och stolar där vi tycker, men tar hänsyn till att inte i onödan provocera. Ovälkomna vill vi ju inte vara. men vi ska nog inte vara rädd för att vara tydliga kring regelverket, Vi kan vänligt med bestämt tala om vilka regler som gäller och vilken rätt vi har... annars blir det lätt avundsjuka och missunnsamhet som får styra, och det formas ett regelverk som inte har stöd i lagstiftningen..

Bo.m

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Hej Leammi

Det var mycket positivt att läsa ditt inlägg,vi har stått på hamnplanen måmga gånger under många år utan att bli trakasserade och tycker precis som du att "Läjjet" är mycket trevligt.

Tyvärr blir det lite smolk i bägaren när sånt här händer, men man får väl tro att dom flesta fastboende kan acceptera oss och våra fordon.

Sommargästerna kan nog ha en mer negativ bild av oss kanske på grund av den berömda svenska avundsjukan, vad vet jag.

Skulle kunna tro att "invånaren"från igår är en inflyttad sommargäst.

Nej,nu ska vi ta oss en liten promenad i Läjjet och en fika med havsutsikt från bilfönstret innan vi drar oss hemåt.

Till Leammi kan jag säga att kaffet är färdigt om en halvtimme om det skulle smaka.

ps. alldeles nyss passerade en dam med hund utanför fönstret som log glatt och vinkade till oss, så det finns positiva"invånare" här också
.

Ha det gott alla

Claes 105

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Senast ändrad:

Leammi

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2025

tyvärr missade vi Ert svar då vi var tvugna att åka iväg,men vi kommer gärna vid ett annat tillfälle. Hade varit kul att prata om kära Ulricehamn,där jag har vuxit upp.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vid Apelviken finns det platser för husbilar/husvagnar. Dessa skyltar fanns på platsen. Dom förnekar sig inte i denna kommun. Det blåste så kallt att vi körde till ett av våra favoritställe i närheten.

Bilagor

• 100_1336-1.jpg
    100_1336-1.jpg
    26,5 KB · Visningar: 1.364
  • 100_1338-1.jpg
    100_1338-1.jpg
    22,9 KB · Visningar: 1.359
F

F.d. 1082

Guest

Kan det möjligen vara Stråvalla strand tro?

Lennart

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Förvisso är Stråvalla strand en favoritplats men där är vi inte nu. Här är mycket trafik och vi har tillgång till el. Det är dyrt med gasol för att värma upp husbilen. Inte så vackert men mycket att titta på. Här finns gamla gravplatser och fina stenröse, dessutom kan Zacko få springa lös i skogen

Dessutom kan vi här köpa nybakta frallorpå morgonen.

Börjar att låta som en gåta. Kom hit och vi bjuder på en fika.

Toppen