• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På väg mot Portula - Spanien.

F

F.d. 22252

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Man undrar hur det går för de som festat om ordentligt och blir bortkörda, promillen lär ju inte sjunka på länge då.
Finns det ingen nykter reservchaufför så blir det problem.
Har läst om liknande problem med folk som stannat för natten och korkat upp där det varit parkeringsförbud på betydligt närmare håll.
Måste vara tråkigt att vistas i en sån miljö verkar inte alls trevligt.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

@bengtic

Nu är det inte så farligt med det eftersom det var mitt på dagen,
visst kan det vara problem om man klämmer en flaska vin eller två.
Här är bra att stå, det finns folk som stått här en månad utan problem.
Borgmästaren i Sanlúcar de Barrameda har förstått att ta vara på dom pengar husbilsfolket lägger i byn,
vi behöver mat/dricka, vissa utnyttjar reorna och köper kläder/skor,
diesel/gasol, gasolbilen kommer nästan varje dag.

Så kom polisen, alla skall vara borta den 3/2 till 9/2, vi väntar till i morgan, vi har tvätt att hämta.
Vi har passat på att fylla/tömma det som behövdes.
Ev drar vi vidare i morgon längs kusten mot Tarifa och los Bolonia eller los Lances,
finns fler ställen att utforska.

Hasta la Vista, vi ses på tisda :twitcy:

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Va fxx har ni för er där nere egentligen? Jag har vart där flera gånger utan problem. Finns det för många gratisövervintrare nu? Varför?

Jag har faktiskt tidigare tyckt att de största snålvargarna oftast haft de största och flottaste ekipagen och därför anammat tesen att man inte blir rik på business hit eller dit utan snarare på att minska på kostnaderna, vilket givetvis är rent nonsens!

Det är något skumt här! Que pasa?

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

OK. Jag har inte läst alla inläggen properly, som man bör göra och dessutom blev jag av med katetern idag. Lite fest, kanske. :oops:

Pardon!

PS. Det tar en stund innan man tar sig ur "highlights" och tar in hela operan! För mig tog det 75 år.

(Sammanhang och konsekvens)
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Va fxx har ni för er där nere egentligen? Jag har vart där flera gånger utan problem. Finns det för många gratisövervintrare nu? Varför?

Jag har faktiskt tidigare tyckt att de största snålvargarna oftast haft de största och flottaste ekipagen och därför anammat tesen att man inte blir rik på business hit eller dit utan snarare på att minska på kostnaderna, vilket givetvis är rent nonsens!

Det är något skumt här! Que pasa?

Jappe

Ja men Jappe, du har väl hört uttrycket "Det är inte dom stora inkomsterna man blir rik på utan dom små utgifterna". Sparsamhet är en dygd. Att åka omkring i ett vräkigt ekipage behöver inte betyda att man är nerlusad med pengar. I en del fall kan det ju handla om att man satsat allt på att få en fin HB med det lilla extra.

Bennie

Bennie
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Problemet att vara utan katetern är ju att det kan bli ganska bråttom om det är samma jag tänker på.
Du får väl Alfuzoin mot problemen, min far fick inte det utan annat skräp och hade problem med kateter av och till men efter nya medicinen klarar han sig bra. Läste in mej på bekymren eftersom det verkar vara familjeproblem.:cool:
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160202

Visst är det roligt med circus, helst när Policia Lokal och Guardia Civil är inblandade.
I går fick vi papper om att vi skulle flytta till annan plats eftersom det skulle vara cirkus här.
Vissa körde i väg till anvisad plats och blev bortkörda av Guardia Civil, flera kom tillbaka hit.
Ok, det stod den 3/2 på lappen så det kan vara från och med i dag det skulle gälla.
Vi, 3 Svenska husbilar körde dit, hittade en bra plats, tyckte vi.
Det blev kaffedags och macka, då kom Guardia Civil och körde bort oss, vi visade ett papper vi fått av Policia Local,
det gällde inte där vi stod, alltså bara att åka i väg igen.
Där vi stod vid stranden var det Guardia Civil som bestämde, i stan var det Policia Lokal som bestämde.
Har dom inget samarbete inom poliskåren?
Det slutade med att vi står på ställplatsen igen, inväntar polisen och nya besked.
18.30 kom Policia Local med klara besked, kl 08.00 skall Alla husbilar vara borta , blir man kvar blir det böter.
Roligare kan man ha.

I kväll var det många husbilar på samma alternativa plats.
Vi kör det hållet i morgon, först alternativ platsen, sen Chipiona, sen Rota, sen vidare söderut.

I Chipiona var det fullt, var det någon som sa, hur det är i Rota vet jag inte
I Cadiz är det karneval så även där kan det vara problem med parkering.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160203

Det blev en tidig morgon, 05.45 vaknade jag av att en båt tutade en lång signal samt 2 korta,
eftersom jag ändå behövde gå på toa så jag steg upp..
Skruvade upp värmen tills Gittan skulle upp kl 06.00.
07.15 varv klar att köra, eftersom det var mörkt väntade vi en stund innan vi körde till anvisad plats 8.15 var vi där och inväntade solen.
Till slut var vi 6 Svenska bilar som stod där.
Brödbilen kom och vi handlade 2 bröd för 1€.
Vi diskuterade med övriga om vart vi skulle köra, 3 körde till Chipiona, en till marknaden, en stod kvar, övriga drog i väg till andra platser.
09.00 var i i Chipiona.
Vi fick besked om att det var fullt här, men det var gott om plats här.
Få se hur länge vi stannar.

N 36° 44' 37,519''
W 6° 25' 56,912''
± 1,4 m.
Google Maps link:
https://maps.google.com/?q=36.74376,-6.43248

Vy från framrutan.
Chipiona 160203.jpg

Chipiona Vy över infarten till parkeringen
Chipionavy 160203.jpg

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Så snart vi båda är pensionärer har vi också tänkt åka söderut över vintrarna men när man läser om alla era problem och vedermödor med poliser, grannar, platser som upphört etc kan man undra vad ni håller på med. Vore det inte skönare att ta in på en camping och kunna slappna av och ha det lite bekvämare istället för att bara jaga runt dagarna dagarna i ända?
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Det är inte så farligt, det är sånt som händer.
Visst har det blivit tuffare klimat, men det är smällar man får ta.
Oavsett om du kör i Sverige eller här nere så finns det rötägg av alla nationer.
Att jag skivor om det är inte för att avskräcka någon att köra hit ner, ta det som upplysning.
Att sedan poliserna inte samarbete är en annan sak.
Stå på en camping gör vi när vi behöver ström, tvätta eller umgås med personer vi känner på campingen.

Jojje
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Så snart vi båda är pensionärer har vi också tänkt åka söderut över vintrarna men när man läser om alla era problem och vedermödor med poliser, grannar, platser som upphört etc kan man undra vad ni håller på med. Vore det inte skönare att ta in på en camping och kunna slappna av och ha det lite bekvämare istället för att bara jaga runt dagarna dagarna i ända?

Presis vad jag menade i mitt tidigare innlägg nr.174

Så här vil dom ha det i Murcia-regionen nu:

Vil fjerne bobilene fra strendene - spaniaavisen.no
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Presis vad jag menade i mitt tidigare innlägg nr.174

Så här vil dom ha det i Murcia-regionen nu:

Vil fjerne bobilene fra strendene - spaniaavisen.no

Campingar står jag bara på om de har någon speciell grej som jag gillar ex El Fuente med sina varma källor, eller om jag har vänner som bor där.

Ställplatser står jag gärna på. Manta Rota är ett utmärkt exempel, men grunden till att jag köpte husbilen från första början är friheten vid hav, sjö och fjäll. Gärna ensam eller med ett mindre antal bilar.

Krånglar det så drar jag. Men jag står gärna på en vanlig parkering när matfestivalen i Skövde är i gång eller liknande. Man vill ju lulla till bilen i närheten.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Vi bor till 90% alltid själva på ställplatser både här och i utlandet men det som fick mig att skriva inlägget var Gittan & Jojjes bilder och berättelser som visar på att tillgängligheten på hyfsade ställplatser i Spanien börjar bli allt svårare. Men vi är ju olika.....
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Vi bor till 90% alltid själva på ställplatser både här och i utlandet men det som fick mig att skriva inlägget var Gittan & Jojjes bilder och berättelser som visar på att tillgängligheten på hyfsade ställplatser i Spanien börjar bli allt svårare. Men vi är ju olika.....

Problemet med betalställplatser i Spanien är att de nästan alltid är inhägnade och man får lite klaustrofobi (det finns några få undantag). Däremot har ju Spanien hundratals gratisställplatser som kommunerna driver som är alldeles utmärkta. Ofta vid parker och marknadsplatser. Tyvärr är inte så många nära syd och öst kusten.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

Vi har bott i 2 månader på samma ställplats (utanför Albufeira, Potugal) av rent praktiska skäl, bl.a. "luftigheten", närhet till flera km strand, närhet till Lidl så klart och en hel del annat. Härifrån har vi kunnat utforska snart hela den Portugisiska kusten och har (OBS! varje dag!) alla bekvämligheter för hyfsad peng (el, wi-fi, tömning & påfyllning, tvättmaskiner, bekväm dusch, m.m.). Varje morgon står det mellan 5 - 10 HB (mest Fransmän) som vill in på den fullbelagda ställplatsen. Och vi har inga som helst tankar på att "dra vidare" så länge vädret är OK.
Får se var vi landar nästa år, hoppas att vi kan hitta något liknande i Spanien. Känns inte speciellt upplyftande att behöva flytta så ofta från ett ställe till ett annat, det får vi ändå göra på hemresan.

Det är dock helt annorlunda i Norge, där är det frikamping till 99%, ända tills det är dags att tvätta ca 6 - 8 maskiner...
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: På väg mot Portula - Spanien.

160206

Jag blev förvånad av alla inlägg efter mina 2 sista inlägg, trodde inte jag skulle röra runt i grytan på det viset.
Försöker bara skriva hur VI har det och hur VI upplever vår tillvaro här nere.
Inte att avskräcka andra från att åka hit ner till värmen, ja, varmare än i Sverige.

Att det blivit många fler husbilar sedan jag började åka husbil för 3 år sedan är det inget tvivel om.
Det har blivit fler Spanska husbilar, nya, inga gamla husbilar, Franska husbilar vimlar det av.
Vi Svenskar syns nästan inte, jo, när vi samlas på något ställe, typ Alagoa eller Sanlúcar de Barrameda.
Här i Chipiona är det 4 Svenska husbilar.

En bra plats att stå på för dom som gillar vatten och fartyg, vi såg 10 fartyg på redden i går,
dom skall till Sevilla, men måste vänta på tur och högvatten för vissa större fartyg.
Jag använder MarineTraffic,s app för att hålla koll på fartygen, finns både som app och dator.
AIS Vessel Tracking - AIS Positions Maps | AIS Marine Traffic
.
Bild.jpeg

Vi blev ju bortkörda från Sanlúcar, det blev ingen karneval för oss, därför körde vi hit.
Vi fick reda på att det skulle vara karneval i Chipiona går, kl 21.00 skulle det börja,
byn är inte så stor så karnevalen var tydligen över när vi kom in i byn.
Nu blev det öl på en pub i stället.

På väg till byn fick jag sms från ett par kompisar, dom hade blivit bortkörda från Loulė,
dom stod vid stadion i Loulė där brukar vi stå.
Tydligen har polisen hittat en lag som förbjuder husbilar på offentliga platser.
Risk att det sprider sig, då blir det många platser som försvinner
Kompisarna åkte till Qarteira/FonteSanta i stället

I dag skall vi göra ett nytt försök kl. 12.00 för att kolla på karneval här i byn.
Stanna här ytterligare några dagar, sen skall vi kolla in ställplatsen i Rota.

Inte hittade vi nått karnevalkarneval står, det är tydligen matkarneval,
man behövde biljett för att få provsmaka dom olika rätterna.
Vi såg Repsols gasolbil, lyckades fixa så han kom hit så vi kunde byta gasoltub,
Roland passade på att byta sin tomma tub, 11.55€, billigare än i Fuengirola på Repsols depå.

Det kom en Fransk husbil, parkerade på gatan vid vattenfontänen, kopplade slang och fyllde sin vattentank,
vi brukar i alla fall smyga och fylla med 6 liters vattenflaskor

Fräckt 160206.jpg


Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen