• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På tal Vildsvin!

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Jo vi åt "Vildfärsbiffar" på Skepparlövs Golfkro i söndags, enligt kocken så var det Vildsvinsfärs, smakade hur gott som helst!
Varför inte dra nytta av dessa Vildsvinens starka reproduktion, & subventionera
jakten samt servera någon dylik t.ex. färs t.ex. på skolor, äldreomsorg, sjukhus o.s.v.
Alltså 2 flugor i en Smäll, men det är ju klart "Gris" olyckorna kanske minskade då kanske till förtret för andra!
mvh.
 
T

Teddi

Guest
Sv: På tal Vildsvin!

kommer precis från vildsvinsstyckning,,en stor galt blev på körd av bussen i vallda,,88kg,,bettan var med,,ja frågade om ja står väldigt nära???om hon kunde se skillnad,,
stå inte för nära ove,,sa hon,,så jag inte tar fel..

vad säger man?? ren diskriminering:D:D
 
T

Teddi

Guest
Sv: På tal Vildsvin!

teddi.....för vem:twitcy:

väldigt svårt esbjörn,,:p men när vi är ute med husbilen så brukar hon bita till lite i örat,,inte efter maten,,utan bara när vi går o lägger oss,,:D
de tolkar ja som svinaktigt:p men,,,man kan aldrig va riktig säker:D
 
C

cheetah1

Guest
Sv: På tal Vildsvin!

Ja, bekanta bor lantligt till i Södra skåne, och som dom får sin trädgård förstörd gång efter annan av dom förbannade svinen, så vore det helt klart om dessa inplanterade djur utrotades från Sverige..
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: På tal Vildsvin!

Hej.
"Subventionera jakten"!
Ja helt enkelt Skottpengar på dom rediga Grisarna, kan det bli billigare för Staten Sverige.
Eller skottpeng finns redan, någon som vet?
Mvh.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: På tal Vildsvin!

Hej.
Jo men är bara viljan där & kanske skottpengen är regäl så underlättar det helt säkert, jo det gällde Sveriges ekonomi!
"Sida"!!!!!!!???
Var rebusen svår?
Mvh.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: På tal Vildsvin!

Ja är det någon som vill komma och jaga vildsvin så är ni välkomna, men det är inte bara att gå ut och panga på och sen tro att färsen ligger på stekpannan. För det första behövs ett gigantiskt intresse, sitta vid åtelpasset(som regelbundet skall förses med mat) hela kvällen (när vanligt folk sitter framför TV:n och tar ett glas vin). Har man sen turen att få till ett skjutbart skott (kanske en gång på tio kvällar)på ett svin så skall det tas omhand, tas ur, hängas, flås, ta ut kött för trikinbesiktning och skall svinet sen säljas så skall de röda organen tas om hand mm. När sen uppköparen besiktat det och räknat bort skottskador osv så räcker ersättningen lagom till att betala veterinären för besiktningen.

Jag tar hellre ett glas vin och sitter i TV-soffan än sitter ute i kylan och väntar på vildsvinet. På ICA finns det också bra och gott kött till en betydligt mindre insats.

Hälsningar från en som tröttnat att sitta vid åteln och hyr hellre en jordfräs till våren för att så om gräsmattan.....
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: På tal Vildsvin!

Jo Bettan o Bertil!
En får tacke m. licensen saknas!
Jo att dom är svåra att få "ramm" på det har jag förstått!
Jo jag skrev en Rejäl skottpeng, & då skall det gå med vinst!
Men ett tips till "dom" som bestämmer, Med så många som är & kommer att
bli arbetslösa så vore det fin ekonomi att utbilda personer via arbetsförmedlingen (vad vet jag om dom ens duger till det?) för att hantera en "bössa" ( alla har ju inte gjort lumpen!) , lika bra som att folk känner sej tvungna att åka till NORGE för att skala bananer för att livnära sej!
Mvh.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: På tal Vildsvin!

Men du "Flor", det är aldrig försent att ta jägarexamen och skaffa licens.Vildsvinen väntar säkert tills dess.

Ha de bra!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: På tal Vildsvin!

Bra jobbat Nettan! Hade ingen aning om dina fritidsaktiviteter. :)
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: På tal Vildsvin!

Jag tar hellre ett glas vin och sitter i TV-soffan än sitter ute i kylan och väntar på vildsvinet. På ICA finns det också bra och gott kött till en betydligt mindre insats. quote]



Vänta nu... så jag har förstått det här rätt. Bara för att svenskarna pimplar så mycket vin så finns det ett stort överskott av vildsvin...
Man lär sig varje dag... nått onyttigt.

Bosse
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: På tal Vildsvin!

Även jag som i alla fall har älgar runt knuten ganska ofta har svårt att sätta mig in i jägarnas vilja att sitta på en stubbe i skogen i en hel vecka för att få syn på en älg, för oftast är det andra jägarna som har turen att sätta en kula i det som senare skall hamna i frysboxen. Men även om man inte lyckas i själva jakten så delas ju bytet rättvist mellan jaktlaget. Att skytten får ta hand om hornen är väl närmast en belastning än en förmån om det inte är frågan om en fjortontaggare eller mer.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: På tal Vildsvin!

Resultat efter en kväll i tornet i Onsala.

Hördududu, de e ju grisarna från Bröndome som letat sig över Valldagränsen ner till Onsala...:twitcy:

Grannen sköt åtta för ett par veckor sen, vi fick tre av dom. Ligger i frysen!
Fyllde på frysen i helgen med tre rådjur, på söndag är tre av 17 lamm färdiga att frysas in, resten tar vi till veckan :cool:. Nu klarar vi oss ett år till :)
 
Toppen