F
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
När jag läser detta datablad så kan jag inte förstå hur det skall laddas tex hur balansering aktiveras och när man skall avbryta laddningen!Du skriver inte vilket batteri du refererar, men det är en djungel med LFP 12V batterier att välja på.
Tar vi t.ex. en variant av Skanbatt LFP 12V 100Ah 150ABMS
och jämför med ditt LFP så verkar det bättre på det mesta.
-självurladdning = 15% per år, ditt batteri är sämre här.
-laddning i minusgrader= max 10A, har även egen inbyggd uppvärmning, ditt batteri är sämre här.
-laddning max 100A, rekommenderat 60A,(iofs inte många som har större laddare än dessa strömmar) ditt batteri är sämre här 50A.
-belastning 150A i 30min / 350A i 3sek, här förstår jag hur ditt batteri bara klarar 50A snacka om skit-BMS(?)
https://batterionline.se/media/blfa_files/LITH-BLUE12100B150.pdf
Vad är elementärt?Elimentärt, kära doctor Watson
När jag läser detta datablad så kan jag inte förstå hur det skall laddas tex hur ballansering aktiveras och när man skall avbryta laddningen!
I läge GEL på min EBL så får jag 13,64 volt i underhåll, så det skulle fungeraSå här skriver de själva:
Batteriet kan laddas med de flesta av laddare, men det är viktigt att den tillverkade spänningen når från 14, 4V till 14, 8V och laddaren kör ner till under 13, 8V när litiumbatteriet är helt fulladdat. Detta batteri kan parallellkopplas för ökad kapacitet, men det kan inte seriellt ansluten till högre spänning än 12V. Batteriet är tillverkat som ett dybcyklus-batteri och bör därför inte användas som ett startbatteri.
SKANBATT Bluetooth Litiumbatteri 12V 100AH - 150A BMS
I läge GEL på min EBL så får jag 13,64 volt i underhåll, så det skulle fungera
Intressant, har själv inte kollat när solen lyser av naturliga skäl eftersom jag är i Sverige ;-(När min sol regulator underhålls laddade mitt lithium batteri.... så dog batteriet sakta men säkert. ....
Nu finns det ju regulatorer gjorda för litium,dom underhållsladdar inte,ska man ändå lägga så mycket pengar på batterier så är detta en liten kostnad.
Min Victronic går att ställa ned floatspänning så du inte får underhållsladdning.Jag har en Votronics mppt duo 430W och en 350W.... Båda ger "underhålls laddning" och båda har ett lithium ladd program...... så tro inte att din solregulator inte "underhållsladdar" ditt lithium batteri . För att avbryta laddningen till ett lithium batteri behövs andra prylar
Min Victronic går att ställa ned floatspänning så du inte får underhållsladdning.
Men inget som iallafall jag förstår om hur en ev balansering görs, ingen verkar veta vilket betyder att ingen förstår som jag se det.Så här skriver de själva:
Batteriet kan laddas med de flesta av laddare, men det är viktigt att den tillverkade spänningen når från 14, 4V till 14, 8V och laddaren kör ner till under 13, 8V när litiumbatteriet är helt fulladdat. Detta batteri kan parallellkopplas för ökad kapacitet, men det kan inte seriellt ansluten till högre spänning än 12V. Batteriet är tillverkat som ett dybcyklus-batteri och bör därför inte användas som ett startbatteri.
SKANBATT Bluetooth Litiumbatteri 12V 100AH - 150A BMS
Problemet är att ingen information finns hur BMS sköter balansering,info finns om funktioner i BMS men exakt hur det fungerar är en annan sak.Men inget som iallafall jag förstår om hur en ev balansering görs, ingen verkar veta vilket betyder att ingen förstår som jag se det.
Hmm vad det ett svar på min fråga?Problemet är att ingen information finns hur BMS sköter balansering,info finns om funktioner i BMS men exakt hur det fungerar är en annan sak.
Dom vet inte heller tyvärr, det är detta som är problemet ingen vet hur saker fungerar eller snarare om det fungerar som tänkt.Ring importören och fråga
Ja dom är raska men om du läser mitt inlägg(35) hur det normalt borde gå till så förklarar inte detta något mer än principen som överenstämmer med den som jag redan skrivit om.De är hurtiga i Norge
Det är passiv balansering som "bränner bort" spänning i den högsta cellen.
Hei.
Når batteriet lades, så vil cellen med høyest spenning få en liten motstand aktivert, slik at den tapper denne cellen ned til samme nivå som de andre. En såkalt passiv balansering.
Det er 4 slike i dette batteriet.
Håper dette var svar på ditt spørsmål.
tor. 2. jan. 2020 kl. 14:54 skrev Provolt