• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.635
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vart leder gångvägen där denna bevakade järnvägsövergång finns? ("Varning för järnvägsövergång med bommar eller grindar" stod det i forna tiders beskrivning av vägmärket med "staket" 73NNJFUCXSD28.jpg, men numera är det ju bara bommar som gäller.)

DSC01641.jpg

Pålle
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.635
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ingen som hittat hit?

Kanske inte så konstigt, för kommunen har inte brytt sig om att skylta till denna föreningsdrivna sevärdhet.

Följer man skyltningen till "Filmarkiv" så kommer man rätt.

Pålle
 
F

F.d. 14324

Guest
Jag är nästan säker, med andra ord så kanske jag minns helt galet,, att detta är Borgåsund.
 
F

F.d. 14324

Guest
Vi hann inte testa restaurangen när vi var där förra året, vi blev inte ens kvar över natten. Bryggan var nytjärad och även om nytjärat luktar rätt gott så blev det lite väl mycket av den varan.

Var var vi nu?

1596041632734.png
 
F

F.d. 14324

Guest
Det är rätt Clas, på en gång, jag som hade 15-20 ledtrådsbilder redo för en gångs skull... ;):angel:
Varsågod att spåra vidare. :)
 
F

F.d. 32985

Guest
Visst är det Lappstaden i Arvidsjaur.
Mossberg, ta oss vidare.

0C6CFC45-6EDD-446C-B683-8ADAD930AB53.jpeg


I början av 1600-talet fick lappmarkerna sina första kyrkor – i Arvidsjaur stod kyrkan klar 1607.
Med kyrkan skulle samerna kristnas och undervisas i kristen lära. Den s.k. kyrkplikten stadgade ett visst antal kyrkbesök per år, men kyrkplikten var svår att uppfylla för de nomadiserande samerna.
Då vägen till kyrkan var lång byggdes kåtor för övernattning, intill uppförde nybyggarna sina kyrkstugor.

Den första kyrkplatsen låg ett stycke i från dagens Lappstad – den flyttades till sin nuvarande plats i början av 1800-talet. Förutom Lappstaden fanns även en bondstad, där socknens bofasta hade sina kyrkstugor, samt en borgarstad, där köpmännen ägde hus. De senare har fått ge vika för det moderna Arvidsjaur, men Lappstaden den består.
 
F

F.d. 14324

Guest
Östa fungerar fint, under min uppväxt har jag alltid kallat dem Östa källor, men rent tekniskt sett så heter de Ingbo Källor.
Men Östa är tillräckligt rätt. :)
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Var till Östa ( källorna och campingen ) ett antal gånger för många år sedan. Sista gången
lämnade vi bilen högst 10 sekunder, sedan flydda vi myggen!! Det var innan man aktivt
började bekämpa myggorna.
Då tar vi oss vidare till..... ?
// JanneP20200603_213917B.jpg
 
Toppen