• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Hmm! Inga fler förslag. Tror dock bestämt att det är Jylland och Fredericia vid Lilla Bält är ju en av kryssningshamnarna som brukar få regelbundna besök så det får bli min ganska bestämda gissning.
//Kjell
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Visst är det Fredericia Kjell. Nästa bild hade visat Lillabältbron men den behövdes ju inte.
Med tanke på hur läget är just nu, så kanske du ska lägga ut en bild från Sverige? ;)
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Tack, Jan! Du eller någon annan behöver ej vara orolig! Mina bilder sprider ingen smitta.;)
Då kör jag! Var hände detta?
//Kjell
49C48328-1BD2-4A30-A8EE-DD57FD7745F5_1_201_a.jpeg
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Ett riktigt bra höftskott, Jan! Ja, bilden tog jag i höstas, i samband med det 24:e årsfirandet av Nationalälvdagen, i den s k halstringsbodan i Kukkolaforsen. Den nyhåvade siken halstras på en täljd svärdformad pinne som sticks in och upp, via ett snitt vid stjärtfenan på vänster sida, längs fiskens ryggrad och upp i huvudet så att hela ryggraden är stabiliserad under halstringen. Som Ni ser på bilden är fisksidorna snittade och fisken lagas till av strålningsvärmen. Först den ena sidan och sedan den andra. Fisken är ej rensad på annat än gallblåsan som plockas ut via ett litet snitt innan halstringen. Det gör att den tillagade fisken behåller sin saftighet under hela tillagningsprocessen och den är ej heller saltad innan tillagning då saltet drar ur vätska ur fisken. Efter halstringen doppas fiskarna i en mättad saltlake vilken bidrar till en lagom sälta i hela fisken. Folk som äter den halstrade siken för första gången hamnar nästan i ett slags religiöst tillstånd av njutning och belåtenhet. Mer information om Kukkolaforsen hittar ni på, www.kukkolaforsen.se.
Lamnar nu över spåret till Dig, Jan!
//Kjell

A2E708B4-5E87-4F08-815B-41A3B8D4EFF8_1_105_c.jpeg
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Søndervig på Jylland har sandskulpturer. Dessvärre finns de på fler ställen både i Danmark och i Sverige.
Søndervig blir min gissning.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Ja du Kjell, gavelspetsarna säger inte så mycket mer är 1898. Tyskland skulle jag gissa på men väntar på att du ska avslöja mer av konstverket i förgrunden.
//Jan
 
Toppen