Sv: På spåret i Skandinavien
Jag kände på mig att du skulle vara snabb på att svara, eftersom det var en vy som man inte kan ta miste på om man varit ute på Limön.
Gävle kommun håller som sagt var på att anlägga (9 tror jag) nya husbilsplatser vid den nya gästhamnen, som ligger vid Södra Skeppsbron, ungefär mitt emellan dagens 2 husbilsplatser och kajen från vilken Limöbåten avgår. Tyvärr verkar det som att de inte hinner bli klara förrän till hösten.
Jag tog Limöbåten ut till Limön i lördags morse vid 9:30. Då stod det 3 husbilar även på Limöbåtens parkering. En stod på tvären och tog upp rätt många platser, men åkte därifrån långt innan det började bli fullt på parkeringen. Det var inte så många så åkte med båten den dagen, så det fanns gott om platser kvar på parkeringen, men en solig sommardag kan det nog bli fullt med personbilar där, när det är många som åker ut till ön.
Limön är en mysig liten ö, ca 1 x 2 km stor, med ungefär 200-300 små stugor och stigar lite kors och tvärs. All fordonstrafik är förbjuden på ön, det är inte ens tillåtet att cykla där. Det finns ett litet kafé på ön och 3 stugor som Gävle kommun hyr ut. Det går reguljär båttrafik dit från april-september.
Bollen över till dig, Tommy.
//Peter