• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret i Skandinavien

Jag tror dom har byggt om gamla fina Arkaden i Göteborg. Osäker dock, har inte varit där på många år men jag gissar på Arkaden.

Jappe

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Gissar på Ströget, Köpenhamn.
(Fast egentligen jag tycker att Danmark är utanför Skandinavien)
// Janne

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Visst är det Ströget och Köpenhamn, Janne!
Vad beträffar begreppet Skandinavien finns det, om jag nu inte är helt ute och cyklar, tre olika definitioner av detta. En geografisk, en kulturell/historisk och en politisk definition. Den geografisk definitionen är den snävaste och inkluderar endast Sverige och Norge. Den kulturella och historiska definition är bredare och inkluderar ochså Danmark. Den politiska definition är den bredaste och inkluderar även Finland men mer sällan Färöarna, Island och Grönland.
Har faktiskt inte reflekterat eller tänkt på detta här på spåret utan gjort som andra "spårare" gör, men i sig handlar ju på spåret om byar, städer, vattendrag, buskar och snår d.v.s. geografiska begrepp. I så fall skall vi kanske hålla oss enbart till den geografiska definitionen.
Kommer ej ihåg vem det var som en gång skapade det specifika Skandinaviska spåret och om begreppet Skandinavien och nå´t regelverkt för detta definierades då.
Ber om ursäkt för att jag nu helt obetänkt kränkt främmande territorium! :confused:
Över till Dig, Janne!
//Kjell :)

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Visst är det Ströget och Köpenhamn, Janne!
Vad beträffar begreppet Skandinavien finns det, om jag nu inte är helt ute och cyklar, tre olika definitioner av detta. En geografisk, en kulturell/historisk och en politisk definition. Den geografisk definitionen är den snävaste och inkluderar endast Sverige och Norge. Den kulturella och historiska definition är bredare och inkluderar ochså Danmark. Den politiska definition är den bredaste och inkluderar även Finland men mer sällan Färöarna, Island och Grönland.
Har faktiskt inte reflekterat eller tänkt på detta här på spåret utan gjort som andra "spårare" gör, men i sig handlar ju på spåret om byar, städer, vattendrag, buskar och snår d.v.s. geografiska begrepp. I så fall skall vi kanske hålla oss enbart till den geografiska definitionen.
Kommer ej ihåg vem det var som en gång skapade det specifika Skandinaviska spåret och om begreppet Skandinavien och nå´t regelverkt för detta definierades då.
Ber om ursäkt för att jag nu helt obetänkt kränkt främmande territorium! :confused:
Över till Dig, Janne!
//Kjell :)

Den här diskussionerna kommer upp med jämna mellanrum och jag föreslår att WEB ändrar rubriken till "På spåret i Norden", så får vi med alla våra bröder och grannländer, som jag tror var meningen med tråden.

// Tommy

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Norden er like forvirrende som Scandinavia, om ikke mer. Sier du Norden til en tysker så er han helt sikker på at du snkker om de nordligste delstatene i Tyskland.

Scandinavia som region består av Norge, Sverige og Danmark. Mange i engelskspråklige land tar og med Finland.

Den Scandinaviske halvøy er Norge og Sverige.

Hadde ikke Danmark vært en del av Scandinavia så hadde danskene ikke blitt med i SAS :D

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Var inte meningen att starta en diskussion om detta.
Du behöver inte be om ursäkt Kjell.
Uttryckte bara vad jag tyckte och det stämmer inte alltid
med sanningen. (Kanske sällan)
Var hamnar vi nu ?
// Janne

Bilagor

• S013.jpg
    S013.jpg
    1,8 MB · Visningar: 9
Toppen