• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

alinkan

FD HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Sv: På spåret i Skandinavien

Tackar. Nu flyttar vi en bit. Men var är vi??
"linkan"
solen och vindarnas ö

Bilagor

• SAM_0333.JPG
    SAM_0333.JPG
    5 MB · Visningar: 34

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag får mig att det kan vara ett relativt anonymt samhälle som heter Väjern där ingen vit man varit de senaste decennierna. Fel förmodligen.

Jappe

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag får mig att det kan vara ett relativt anonymt samhälle som heter Väjern där ingen vit man varit de senaste decennierna. Fel förmodligen.

Jappe

Nyfiken! om ingen vit har varit där vilken färg har dom då?

Väjern
Väjern är ett litet samhälle på utmark till hemmanet Vägga vid en vik av Sotefjorden. Namnets ursprung är oklart, men torde ha samband med gårdsnamnet Vägga. Till denna slutsats kan man komma av att landskapskartorna upptar namnet Veggaren på en husgrupp öster om nuvarande Väjern. Det förefaller som om den första samhällsbildningen legat ett stycke från det nuvarande samhället och att ortnamnet kommit att uttalas och senare även stavas Väjern.

I början av 1900-talet var den vanligaste stavningen Veijern. De första husen byggdes vid Backen, omedelbart norr om vikens inre del. Senare spreds bostadsbebyggelsen norrut längs stranden. Sjöbodar uppfördes troligen först under 1800-talets sillperiod på pålar ett stycke ut i den grunda viken. Väjern har under senare år alltmer växt ihop med centralorten Kungshamn. Här finns bland annat ett vackert bostadsområde med villor, lägenheter och bostadsrätter som vetter mot Västerhavet.

Bad- och rehabiliteringsanläggningen Tumlaren ligger fint beläget ett stenkast från havet och intill Väjerns gästhamn. I direkt anslutning till samhället ligger ett strövområde som kännetecknas av omväxlande natur, särskilt ängs- och hagmark. Men här finns också myrmark och flera dammar. Genom området löper en motionsslinga, delvis på skalmarker, och här är det lätt att komma ut i naturen även för den som har svårt att ta sig fram.

Antal invånare 2013: 640

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag vet inte, har aldrig varit där men stammen tycks inte vara fientlig. Orten ligger långt från allfarvägarne så få vita har varit där. Mein Freund Herr Doktor Doktor Wasserschprützler känd upptäcktsresande som också är Dampschiffskapitän i Interlaken sommartid och har en fräck Ski- Tanz- und Jodelschule i Kaprun har befunnit sig i trakterna, det vet jag, men det var för flera år sedan och han har därefter inte hörts av. Detta behöver nödvändigtvis inte betyda att stammen är aggressiv och rentav föredrar människokött framför dagligvaruhandelns utbud.

Jag tror vid närmare eftertanke att det efterfrågade samhället ligger närmare bron till Klädesholmen än bron till Smögen för det kan väl inte vara någon av Stenungsundsbroarna. Jag misstänker att bilden är spegelvänd!

Jappe

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag vet inte, har aldrig varit där men stammen tycks inte vara fientlig. Orten ligger långt från allfarvägarne så få vita har varit där. Mein Freund Herr Doktor Doktor Wasserschprützler har befunnit sig i trakterna, det vet jag, men det var för flera år sedan och han därefter inte hörts av. Detta behöver nödvändigtvis inte betyda att stammen är aggressiv och rentav föredrar människokött framför dagligvaruhandelns utbud.

Jag tror vid närmare eftertanke att det efterfrågade samhället ligger närmare bron till Klädesholmen än bron till Smögen för det kan väl inte vara någon av Stenungsundsbroarna. Jag misstänker att bilden är spegelvänd!

Jappe

Nä spegelvända kan dom inte vara eftersom sidodörren är rätt på husbilarna

alinkan

FD HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021

Hej grabbar!
Nu har ni skrivit om en massa kända och för mig okända personer som är eller varit i Bohuslän. Vad det gäller färgen på de som var där så fanns det allt från vitrosa till fin brun solbränna när vi var där. Nu tror jag om det förekommer någon verksamhet gäller vinterpäls. Men ni börjar att närma er platsen jag söker.

"linkan"
solen och vindarnas ö

alinkan

FD HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021

Kungshamn är delvis rätt Janne men Solviks camping är vi på som Torgny skrev i det senaste inlägget.
Så nya spår Torgny.

"linkan"
solen och vindarnas ö

lentor

HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
13821
Medlemskap
2025

Hej!
Besökte Solvik en gång för tjugo år sedan på husvagnstiden.
Ny uppgift.
Var är min fru ute och cyklar?
Torgny

Bilagor

• P1000741.JPG
    P1000741.JPG
    5,9 MB · Visningar: 13

lentor

HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
13821
Medlemskap
2025

Spången finns eller leder till en nationalpark.
Området besöktes av Carl von Linné i mitten på mitten
av sjuttonhundratalet.
Det är parkens namn jag funderar över.

Toppen