Jo, jag såg det, den där synen med husbilarna fricampande utefter stränderna i Torrevieja hör tyvärr troligen till historien.
Det var starka reaktioner lokalt under 2019 - 2020, vi har helt enkelt blivit för många. Borgmästaren i Torrevieja tog en del egna initiativ redan i mars 2019 då han skickade ut Policia Local att lappa husbilarna som fricampade utefter stränderna.
La principal medida será prohibir pernoctar en algunas zonas de estacionamiento público
www.informacion.es
Det visade sig att han gått över sina befogenheter, eftersom husbilarna ”parkerade”, ja, ja... Det fortsatte med Costas, spanska Naturvårdsverket, som är ansvarig för alla spanska strandområden ändrade status på flera områden till skyddade strandområden och då kunde man förbjuda bilarna.
Vad statusen är just nu hittar jag inte, den senaste vintersäsongen var det troligen så få bilar att det inte var något problem. Men jag tror att det i framtiden är svårare att finna strandnära områden för fricamping.
Men som vanligt i Spanien, är det inte bara legalt, eller illegal, nej det mesta i Spanien är som vanligt ”alegal”... Alegal står för något som inte regleras i lagen och hamnar då i en gråzon, helt ärligt kan de flesta juridiska tvister hamna i en ”alegal” situation. Sa jag att spansk byråkrati är en mardröm? Den hjälper en massa skurkar och det det sätter mat på bordet hos Spaniens 153 913 verksamma advokater!
Nu till en ny gåta, en bild som är från tiden innan pandemin som du kan se
Tommy