• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

F

F.d. 14324

Guest
Näpp, men det börjar brännas, nu är landet rätt.
När vi på vår färd med bilfärjan undvikit att krocka med den stora båten så kunde man se husbilar även här:

DSC_4770.jpg
 

lentor

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Nora
HBK-Nr
13821
Medlemskap
2024
Trevlig tur upp till toppen med ångtåg.
Loket skjuter personvagnarna framför sig under livligt frustande.
Bergets namn finns på lokförarhytten för den som vill svara.
Torgny20190704_141224.jpg
 
F

F.d. 32985

Guest
Tack lentor för både spår och tips på stopp vid framtida resor.

Vi åker vidare till vatten, var cyklar vi här?


E8AC4D40-6422-45F3-836B-502332E03468.jpeg
 

lentor

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Nora
HBK-Nr
13821
Medlemskap
2024
Min fru och jag har avverkat många mil på cykelsadeln utmed Kielkanalen så det är mitt svar.

Torgny
 
F

F.d. 32985

Guest
Tänk så lätt det är när man själv varit där.
Visst är det rätt med Kielkanalen Torgny och du får spårpinnen igen.

Lite fakta om denna kanal.
Kielkanalen eller på tyska, Nord-Ostsee-kanal är en cirka 100 km lång kanal genom Schleswig-Holstein som förbinder Östersjön och Kielfjorden vid Kiel med Nordsjön och Elbes mynning vid Brunsbüttel.

Kanalen började byggas 1887 och invigdes sedan 1895. Den ursprungliga kanalen var 67 meter bred och 9 meter djup. Mellan år 1907 – 1914 grävdes kanalen ut och breddades till 102 meter och 11 meter djup
Idag har kanalen en segelfri höjd på 40 meter och tillåter fartyg med en bredd av 32,5 meter och 9,5 meters djupgående.

Fram till 1948 kallades kanalen för Kaiser-Wilhelm-Kanal, men fick efter kriget det neutralare namnet Nord-Ostsee-Kanal, av tysk sjöfart förkortat NOK. På andra språk brukar kanalen benämnas Kielkanalen efter begynnelsehamnen Kiel.
Kanalen skapar en genare väg mellan Östersjön och Nordsjön, ett fartyg brukar få 280 nautiska mil, cirka 518 km kortare resa jämfört med att runda Jylland.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Visst känner jag igen den där tegelhögen, som man passerar när man går från ställplatsen upp till centrum..... men så är det det här med minnet.

Är det i Wismar?

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Verkar som vi gått samma väg från ställplatsen upp till centrum. :)

Tar också en solig bild, som kan behövas en höstdag som idag..... här i Vannsätter stormar det idag, känns långt ifrån miljön på bilden.

DSC00547 (Medium).JPG

.... så var är bilden tagen?

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jasså, strandpromenaden och stans fricampingområde gav inga förslag.

Då lägger jag in en annorlunda bild för att vara i den här tråden, en cykel av märket Sparta.

DSC00507.JPG

Kanske konstig bild tycker du kanske, men har du följt en intressant tråd så vet du direkt!

TommyD
 
Toppen