Sv: På spåret, del 3 2011/15
Jag har inte varit i Berlin på många år men Velotaxi tycks finnas i Berlin. När vi var i Berlin i början på 60-talet så hände det saker som jag skulle kunna skriva en bok om men eftersom jag vet att bokskriveri är mödosamt så låter jag bli, men minnena vällde upp plötsligt.
En krog med något högre priser än genomsnittet fann jag här. I det här landet är allting egentligen väldigt prisvärt. Inte som i Italien där du kan bli av med hela veckopengen om du väljer ett flott ställe.
I ungdomens glada dagar hade jag alltid med clubblazer (gick att sova i i värsta fall; obegriplig kvalitet, "no change" dagen efter), Valandsslipsen och svarta skor men det var då det. Jag har nog en kostym någonstans men den känns avig numera. Jag knallade alltså inte in där utan valde ett annat ställe på andra sidan gatan där jag fick en upplevelse som jag inte fått sedan jag var i Wien för många herrans år sedan.
Jappe
PS. Valandsslipsen kunde man köpa av "rockslusken" på Valand i Göteborg för tio spänn om man råkade sakna denna prydnad när man försökte ta sig in där. Jag har fortfarande kvar denna makalösa outslitliga totalt modebefriade (tidlösa) slips någonstans.