• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

F

F.d. 55287

Guest
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Mona O Kjell,

Visst är det rätt, huset Grüne Zitadelle finns Magdeburg,

Er tur med ny bild

Leena;)
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Denna exteriörbild borde ge en och annan, även icke-besökare som bara passerat förbi, en aha-upplevelse.
108.jpg
//Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Det ligger en global attraktion och en välbesökt HBK-ställplats vid en specifik latitud och 7 km norr om mitt sökta objekt i inlägg 343.
Attraktionen räknas normalt höra till en speciell tidsperiod under året, men här finns den tillgänglig året runt. Många är beredda att betala stora summor för att kunna färdas mycket långa sträckor bara över dagen för att få möjligheten att träffa den viktigaste representanten för denna attraktion.
//Kjell
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Fascinating - ser fram mot svaret. Har inte en aning - fast jag älskar ledtrådarna.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Det ligger en global attraktion och en välbesökt HBK-ställplats vid en specifik latitud och 7 km norr om mitt sökta objekt i inlägg 343.
Attraktionen räknas normalt höra till en speciell tidsperiod under året, men här finns den tillgänglig året runt. Många är beredda att betala stora summor för att kunna färdas mycket långa sträckor bara över dagen för att få möjligheten att träffa den viktigaste representanten för denna attraktion.
//Kjell
Ja, visst är det Arktikum i Rovaniemi - väl värt ett besök! Lämnar nu över spåret till Dig/Er Ulf B.
Den globala attraktionen i citatet ovan är Jultomten i Rovaniemi som bor vid Polcirkeln (den speciella latituden) och ställplatsen,
Napapiiri

GPS: N66 32 35.0 E25 50 39.0
copyhbk.png

©Husbilsklubben.se
Tomten besöks året runt av folk från hela världen. Då vi närmar oss jultider går charterflyget i skytteltrafik från bl.a. London och Paris till Rovaniemi. De flesta reser över dagen och den dagsutflykten är inte gratis! I Haparanda både ser och hör vi alla dessa plan i mängder då flygrutten går rakt över oss. Concorden, när den var i trafik, nyttjades alltid för dessa dagsturer.
Hälsningar Kjell

P.S. Glömde berätta att bron över Kemi älv i Rovaniemi, inlägg 350, kallas för Jätkänkynttilä då de guldfärgade pylontopparna är lampor som lyser upp i mörkret:
kelohonka_jatkankynttila.jpg
En Jätkänkynttila (skogshuggarbloss) är en bit av en torrfura som är krysskluven i toppen och som, när den antänds, lyser och brinner länge med kraftig flamma. Sannolikt var det detta bloss som gav upphovsidén till serietillverkning och försäljning av de populära eldkorgarna D.S.
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

I väntan på att Ulf B. tar över lägger jag in en aktuell pausbild från torget här i Haparanda. En gammal tant med rullator på väg någonstans....
IMG_0108.jpg
//Kjell
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Tyvärr har det dröjt lite med nästa bild, man måste ju jobba också... ;)
DSCN5695b.jpg

(Detta är INTE bildgåtan!)

Nåväl här kommer nästa bildgåta. Vi börjar väl utan ledtrådar... :)

DSC_0224b.jpg
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Tyckte jag kände igen Romsdalshorn i bakgrunden. Plockar fram ny bild och återkommer strax.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Troligen ganska lätt - inga ledtrådar.
 

Bilagor

  • HBK0003.jpg
    HBK0003.jpg
    132,4 KB · Visningar: 14
Toppen