• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På spåret del 3 2011 >

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Riga??

Nej, lägger ut en bild till på Carola och limon som förhoppningsvis tar oss tillbaka till rätt del av världen. Chauffören som skymtar bakom bilen heter Sydney, men det är inte någon ledtråd.....

Bilagor

• P3160250.JPG
    P3160250.JPG
    1,6 MB · Visningar: 3

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Nu börjar det likna något, både SirMcLain och Sjöberg har rätt!!! Men inte helt rätt......

- SirMc Lain, det är korrekt att bilarna framförs på vägens vänstra sida både på New Zeeland och här.

- Sjöberg om du la ut en bild på stadshuset i Örnsköldsvik och jag svarade Sverige, skulle du ge mig rätt då? Nej, jag trodde väl det.... Bahamas tror jag består av över 700 öar och kobbar!

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Nej, nu slank vi av spåret igen.......

Bahamas var rätt, men Bahamas består av över 700 öar, alla har namn, men alla har inte en "svensk historia".

Vad heter ön som var "svensk" fram till 1959 och idag tror jag att en av världens största turistinvesteringar faktiskt är gjorda på just på den här ön, flera miljarder dollar.

Bilagor

• P3160230.JPG
    P3160230.JPG
    1,5 MB · Visningar: 4

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag ser bakgrunden men Sjöberg får svara. Jag måste gå ut här i La Marina.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

SirMcLain, att det är Bahamas är vi överens om, men vad heter den "svenska ön"?

Hoppas ni har det bra i La Marina, hoppas våren har kommit.... kan berätta att vi just nu har 18 grader här på Gran Canaria. Vi var i Madrid förra lördagen, kallt!

F

F.d. 14324

Guest

Även om Jappe redan svarat Nassau så tror jag att det var Axel wennergren som är den svenska kopplingen.:)

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Jappe, nu är vi nära........

Men vad har Nassau med Sverige att göra? Inte ett skit.... :)

Men det finns som sagt flera öar och en var "svensk" fram till 1959.

Har gett flera ledtrådar;

- Koppling till järnväg, men inte på ön, där finns inga tåg inte ens SJ finns representerat.
- Höghus i Stockholm

Kan fortsätta med flera.........

- Världens största yachts
- Shangri-La
- Hermann Göring
- Svartlistad
..... å´så var det något om Panama kanalen och dammsugare!

F

F.d. 14324

Guest

Jag tror att Axel wennergren bodde på paradisön.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

I deras fyra fasta och lyxbetonade bostäder ingick också hemmet Changri-La i Nassau på Bahamaöarna.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Hog Island is now Paradise Island and it was Wenner-Gren who started the transformation. Tydligen Hog Island alltså

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Där satt den, Paradise Island, som ägdes utav Axel Wenner-Gren fram till 1959.

Första gången jag kom till Bahamas för över 30 år sedan fick jag höra en otrolig historia om Wenner-Gren och hans samröre med Nazi-Tyskland. Grävda kanaler för tyska ubåtar, rum för höga nazister på väg till sydamerika, osv. Idag är man nog ganska övertygade om att det var skrönor, men vad jag förstår blev han förd på "the blacklist" av de allierade och tillgångarna frysta i Bahamas och början till hans fall.

Otroligt nog hörde jag en nästan identiskt historia om en tysk, som ägde ett stort landområde på västra Fuerteventura. Samma historia om underjordiska kanaler, rum för nazister på väg till sydamerika. Här fanns rummen, men inte kanalerna, på Bahamas fanns kanalerna, men inte rummen. Men historierna var ruskigt lika.

Nu när vi återsåg det för ett par veckor sedan var det annorlunda, ett enormt turistkomplex har byggts..... Nej, inget ställe vi skulle ta husbilen till.

Jappe, du var snabbast.... men ganska långsam egentligen! :)

Toppen