• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret, del 2 2009/10

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 2 2009/10

Jappe, nu blir jag osäker! Osäker därför jag inte förstår ditt svar.

Okey, Malta känner jag väl till, men några bestående "tyska spår" känner jag inte till på den ön trots att den styrts av de flesta, fenicier, greker, romare, ja till och med spanjor och engelsmännen har haft sina perioder på ön. Däremot har jag aldrig hört talas om att varken tyskar eller svenskar gjort några stora avtryck i den Maltesiska historien.

Men sedan kommer kanske det som egentligen är svaret, men som jag inte förstår. Ordet "NÖNSTÄLLE". Har ju bott utanför Sverige de senaste 20 åren och då blir man ibland lite osäker på språkets utveckling och de delar som jag missat.

Googlade; "Malta Nönställe", men kunde konstatera att inte heller Google hade några uppgifter som matchade det uttrycket. Googlade bara "nönställe" och då kom jag till en märklig sida och där man påstår, citat; " nönställe =Vi som vänder ut och in på kalsongerna för att hindra växthuseffekten"

Ja, nu vet jag det och kan samtidigt konstatera att det inte var helt rätt, alldeles tokigt.

Har varken med Malta eller vaxthuseffekten att göra. Närmare......

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jappe, nu blir jag osäker! Osäker därför jag inte förstår ditt svar.

Okey, Malta känner jag väl till, men några bestående "tyska spår" känner jag inte till på den ön trots att den styrts av de flesta, fenicier, greker, romare, ja till och med spanjor och engelsmännen har haft sina perioder på ön. Däremot har jag aldrig hört talas om att varken tyskar eller svenskar gjort några stora avtryck i den Maltesiska historien.

Men sedan kommer kanske det som egentligen är svaret, men som jag inte förstår. Ordet "NÖNSTÄLLE". Har ju bott utanför Sverige de senaste 20 åren och då blir man ibland lite osäker på språkets utveckling och de delar som jag missat.

Googlade; "Malta Nönställe", men kunde konstatera att inte heller Google hade några uppgifter som matchade det uttrycket. Googlade bara "nönställe" och då kom jag till en märklig sida och där man påstår, citat; " nönställe =Vi som vänder ut och in på kalsongerna för att hindra växthuseffekten"

Ja, nu vet jag det och kan samtidigt konstatera att det inte var helt rätt, alldeles tokigt.

Har varken med Malta eller vaxthuseffekten att göra. Närmare......

Enkelt, min käre Lossuecos! Nönställe säger man på Orust i stället för någonstans.

Borde du inte reagera på min spanska i ett inlägg i tråden "Nu är vi framme i Santa Pola i Spanien": Bonzo! Donde eston los picturos??? Caramba!!!

Jappe

Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Jappe, Slutar inte att imponeras utav dina språkkunskaper. Förstår att det inte bara är svenska, engelska och spanska, här kommer också orustiskan fram! Den kan jag tyvärr inte alls. *s*

Men du, rekommenderar Herman Lindqvist lilla bok som heter "Caramba säger dom aldrig" och som handlar just om spanjorerna och deras små egenheter. Som t.ex. att aldrig säga Caramba, som vi svenskar tycker borde vara den naturliga satsstarten i spanskan.

Granduca. Vilken observationsförmåga! En konstig båt...... Kanske det är Gdansk stadsflagga, annars fattar jag inte hur du fann ut det på den bilden. Men......

Först med det rätta svaret blev Gunilla & Bernt, som jag önskar lycka till.

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021

En insjö sökes !
Image1.jpg

Man gifter sig ofta här !

Urspårning ?
En bild till på samma sjö !
Image2.jpg

Senast ändrad:

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021

Kom igen nu !
Ingen gissning ?
En bild till !
Image4.jpg

Ledtråd 1: på andra sidan pölen....

Senast ändrad:

Uppsalaanders

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024

YES!
Har varit vid Ponderosa, Cartwrights ranch men inte i år.
I maj i år passerade jag norr om sjön och så här såg det ut då:

IMG_3183.jpg

Uppsalaanders

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024

Ni har väl inte varit upp hit med husbilen, finns väl ingen anledning även om det skulle gå med låg växel och fulla rattutslag.
Jag fick sjuts hit upp, husbilen står nästan nere vid sjön.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen