• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På spåret, del 1 2007/08

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 7569

Guest
Sv: På spåret

Lungt idag :)

Staden är en europeisk huvudstad. Monumentet är över en stark kvinna som enligt vissa teorier begick självmord och enligt andra mördades av sin make efter ett gräl 1932.

//Roger

F

F.d. 52909

Guest

lungt ja...warsava för o säga nåt...o var vänlig o fråga mej inte varför detta svar. :p

F

F.d. 7569

Guest

Nej. Det är inte Warszawa. Men hennes man var inblandad där också våren 1945.

Ytterligare en ledtråd: Hennes man var en av 1900-talets största massmördare, ansvarig för någonstans mellan 60 och 160 miljoner människors liv (det beror på hur man räknar och vem som gör det). Hon var hans andra hustru.

//Roger

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Dame er Nadezjda Sergejevna Allilujeva men om monumentet over henne står i Tiblisi vet jeg ikke.

Senast ändrad:
F

F.d. 7569

Guest

Nej. Fick en dotter (hennes man hade en son som dog under 2 ww, flygare har jag för mig) som sedan 1967 bor i USA. Efter ett kort mellanspel i sitt gamla hemland bor hon (dottern) sedan mitten av 1980-talet på ett äldreboende i Wisconsin.

//Roger

F

F.d. 7569

Guest

knugrone.

Namnet är rätt. Död 9 november 1932.

Hennes grav finns på nya kyrkogården i Moskva där även Chrustjovs grav finns som den ende sovjetledare som inte begravts i Moskvas borgmur (Kreml).

Gunnar.

Krupskajas grav finns i St Petersburg och sedan 1990-talet har det förts en diskussion om att Lenin ska begravas på samma plats, vilket han önskade, men något beslut har märkligt nog ännu inte fattats. Det som finns kvar av Lenin i mausoleet på röda torget är dock inte mycket. Tyskar har genom åren arbetat med balsamering av hans lik och det "är inte mycket kvar" även om det ser riktigt ut.

//Roger

F

F.d. 7569

Guest

Visst. Nadjezda Allilujeva och Moskva.

Bara "på jäkelskap" ska ni få ett gravmonument till från samma kyrkogård. Återigen över en mycket stark kvinna.

Landets representant i Sverige 1930-1945. Officiellt utnämnd till ambassadör 1943 (dog 1952).

Vem var hon?

//Roger

Bilagor

• IMG_0008.jpg
    IMG_0008.jpg
    636,4 KB · Visningar: 3

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Lite fusk att ta kort från webben. Tycker nog att vi ska använda egna foton.

//Roger
Tillrättaläggande: Min första bild med tornet har jag tagit och det är min dotter på bilden.
Den andra bilden var endast en ledtråd så att just du kunde lösa gåtan. Därför skrev jag också att bilden kommer från Google och ingenting annat.
Jag är verkligen ledsen om du uppfattar mig (som du inte ens känner) som någon som fuskar.

Senast ändrad:
F

F.d. 7569

Guest

Uttrycke mig lite galet. Ber om ursäkt för det.

På mitt kort ovanför Peterpan är det Alexandra Kolontajs gravmonument.

//Roger

NIESMANNEN

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025

Forumet verkar ha stannat. Blir jag halshuggen om jag lägger ut en bild?

Vart är detta taget?

Bilagor

• DSC03058.JPG
    DSC03058.JPG
    1,5 MB · Visningar: 6

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Solbacka internatskola, åtminstone om man ska tro på Guillou. Skulle också kunna vara toiletterna i anslutning till Dafgårds provkök.

Senast ändrad:

NIESMANNEN

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025

Inget av alternativen är riktiga, men roliga.
icon7.gif

Det finns ingen symbolik med bilden och forumet. Saknade bara på spåret.

MVH

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg tror dette er en installasjon på en kunstutstilling, kan det være på Moderna Museet :twitcy:

Nenne

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2025

Bilden är tagen i koncentrationslägret Dachau utanför München.
Var där i somras och har tagit en (nästan) likadan bild.

Mvh
Janne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen